menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gereedschapkeuze voor Laurier snoeien

Ga naar meest recente reactie

DerRudie

DerRudie

Ik heb een hoge verwilderde Laurier die ik wil snoeien. Ik ben niet zo'n tuinman maar heb in het verleden altijd met een kromme handzaag geprobeerd e.e.a te kunnen inperken.
Nu wil ik de Laurier ruim 2 meter naar beneden brengen (is nu 5 meter hoog). Wat zouden jullie gebruiken als gereedschap? De heg is 7 meter breed en bijna 2 meter diep....
Ik dacht aan een telescopische ketting zaag...


dinsdag 30 juni 2015 - 22:02
RdB

RdB

Gewoon een handzaag (jirizaag of een kleine beugelzaag), eventueel een trapje of zo erbij en een stevige snoeischaar voor het dunnere spul.

Uw Laurier is waarschijnlijk een Laurierkers?

Ruud
dinsdag 30 juni 2015 - 22:25
deHaan

DeHaan

Gebruik een snoeizaag en een snoeischaar, als je beide een goede kwaliteit koopt, dan heb je het voor je leven.
Verder een trapje.
woensdag 1 juli 2015 - 07:49
sophora

Sophora

Ik vind die telescopische kettingzaag de beste oplossing. Anders is het onbegonnen werk.
woensdag 1 juli 2015 - 17:33
deHaan

DeHaan

Een kettingzaag op steel is zwaar werk en niet al te nauwkeurig.
woensdag 1 juli 2015 - 18:44
sophora

Sophora

Dat valt beter mee dan een handzaag.En als ik op de foto zie met wat een zware machine je daar rond zeult moet een kettingzaag een lachertje zijn.
woensdag 1 juli 2015 - 19:17
Patrikc

Patrikc

Een kettingzaag op steel, voor 1 stukje haag te snoeien ?
Zelfs huren is niet de moeite, tegen dat je ze gaan halen bent is het al lang klaar met laddertje en snoeizaag.
Bovendien is een kettingzaag een gevaarlijke machine, zelfs in de handen van diegenen die denken dat ze ermee overweg kunnen.
woensdag 1 juli 2015 - 19:40
sophora

Sophora

Nu wil ik de Laurier ruim 2 meter naar beneden brengen (is nu 5 meter hoog). Wat zouden jullie gebruiken als gereedschap? De heg is 7 meter breed en bijna 2 meter diep....

Dat is toch zo geen klein haagje.
woensdag 1 juli 2015 - 19:43
Patrikc

Patrikc

Als je toch graag met een machine werkt: er bestaan ook al snoeizagen op accu...
woensdag 1 juli 2015 - 19:43
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou een motorzaag op steel gebruiken.
Aan het formaat van de haag te zien zullen dat geen al te dunne takken zijn.

Leo
woensdag 1 juli 2015 - 23:34
Patrikc

Patrikc

Misschien kan vraagsteller met een kettingzaag overweg, misschien ook niet. Ik heb de neiging van te denken van niet, anders zou hij hier die vraag niet komen stellen.

Ik heb een 30-tal motorzagen in gebruik, en ik zou NOOIT iemand die ik niet ken aanraden van zo een levensgevaarlijke machine te gebruiken.
donderdag 2 juli 2015 - 07:47
WiPe

WiPe

Voor de huurprijs van een kettingzaag koop je een goede snoeizaag. Als je een echt goede snoeizaag hebt, zijn takken van 10 - 15 cm doorsnede geen enkel probleem. Ik zie dus absoluut niet in waarom je hier een kettingzaag zou moeten gebruiken.
donderdag 2 juli 2015 - 08:45
Tuinman65

Tuinman65

Nee, geen enkel probleem als je over een goeie conditie beschikt en een goeie gezondheid.
Maar waarom het moeilijk zoeken met een handzaag als het ook makkelijk gaat met een motor er op.
We kappen toch geen boom meer om met een bijl.
Gevaarlijk gereedschap? Dat wel, maar ik zie wel dat professionelen veel nonchalanter omspringen met zo'n zaag als een particulier.

Leo
donderdag 2 juli 2015 - 22:58
sophora

Sophora

Der rudi. Waarom plaats je geen foto van die haag. We zouden een veel beter inzicht hebben.
donderdag 2 juli 2015 - 23:13
WiPe

WiPe

Leo, ik had het over professioneel gereedschap, een echt goede handzaag dus.
Daar kun je, in tegenstelling tot ander gereedschap, ook met een zwakke gezondheid mee werken.
donderdag 2 juli 2015 - 23:57
satomi

Satomi

Toen wij hier kwamen wonen stonden de hagen hier, ook Prunus l. 'Rotundifolia', een metertje of 4 hoog, bij een breedte van 2,5 meter. Lengte: alles bij elkaar een meter of 25. Om daar weer een toonbare en makkelijk te onderhouden afscheiding van te maken zijn we ze te lijf gegaan met snoeizaag en takkenschaar, beide van professionele kwaliteit. In twee dagen tijd hebben we ze met drie personen flink te pakken genomen. Dat is prima te doen, maar je moet wel op de juiste hoogte werken. We hadden het geluk dat we aan een kant die toppen gewoon konden laten vallen (op een oprit).

Doordat de hagen niet bijgehouden waren met snoeiwerk, bleven er flinke gaten over. Een deel van het blad werd geel, omdat het niet gewend was aan het zonlicht. Inmiddels zijn we 6 jaar verder en zijn ze weer mooi - al is die laurierkers beslist niet mijn favoriet, vanwege het grove blad.
vrijdag 3 juli 2015 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon