menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladblazerversnipperaar

Gitte

Gitte

Hallo,

Graag zou ik advies van jullie krijgen over de eventuele aanschaf van een bladblazer/versnipperaar.

Er staan veel bladverliezende bomen om mijn tuin heen (ik woon in een natuurgebied van bos en plassen), dus valt er ook veel blad in mijn tuin. Ik ben geen netheidfreak en laat het meestal rustig liggen 's winters, als extra hulpje tegen de vorst, maar ook omdat veel dieren (waaronder de wormen natuurlijk) er blij mee zijn. Alleen op de paden haal ik het dan weg.

In het voorjaar echter moet ik wel de hele tuin gaan doen, en daarom zou ik graag een bladblazer met versnipperaar willen hebben, omdat dat heel veel rottig harkwerk scheelt tussen de tere opkomende planten.

Nu is mijn vraag, omdat ik nog helemaal geen ervaring met dergelijke dingen heb:
Kan ik met zo'n bladblazer/versnipperaar echt ALLE kleine tuinafvalsoorten opruimen, of echt alleen maar blaadjes? Ik heb namelijk ook veel afgevallen kleine dingetjes van de bomen in de tuin altijd. Is het geen bloesem, dan wel dopjes van beukenootjes of zaadpluizen enz.

En ik heb begrepen dat er ook zijn die ook bijvoorbeeld vochtig blad op kunnen zuigen. Werkt dat ook echt, of moet je daar niet te veel van verwachten?

Versnippert het ook goed zodat je niet om de 5 minuten de opvangzak leeg moet maken, en is er dan ook goed compost van te maken?

Is er één merk wat merkbaar beter is dan andere? Ik kan namelijk twee soorten van Flymo kopen, één normale en één met een wieltje die dus ook vochtig tot nat blad op zou kunnen zuigen/versnipperen enz.

Heeft iemand er ervaring mee? Tips misschien? Of ander advies hierover?

GRAAG!

Alvast bedankt!

Groetjes,
Gitte
dinsdag 23 maart 2010 - 19:56
Mandy

Mandy

Ik heb een Black&Decker en die is echt alleen maar goed voor droge blaadjes. Nat blad en takjes worden geweigerd
.

Dis ik gebruik hem wel maar alleen bij droog weer en dus droog materiaal. Hij versnippert ook goed..
Maar moet wel heel regelmatig geleegd worden...


Heb ik veel blad, ook nat en vermengd met takjes ed gaat het allemaal meteen in de hakselaar.....

dinsdag 23 maart 2010 - 20:45
printemps

Printemps

Als je Buxus staan hebt moet je opletten met die blazers/zuigers

Eventuele schimmels kan je daarmee over gans je tuin verspreiden

mvg

woensdag 24 maart 2010 - 14:25
Gitte

Gitte

@Mandy: Bedankt voor je reactie. Okay. Dus eigenlijk alleen voor droog blad. Hmmm... Nou ja, het scheelt toch wel werk natuurlijk

@printemps: Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad twee grote buxusstruiken. Al geloof ik niet dat die ooit last hebben gehad van schimmels, toch iets om in gedachten te houden natuurlijk.

woensdag 24 maart 2010 - 17:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon