menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimmers

Ga naar meest recente reactie

Gitte

Gitte

allemaal

Op het moment ben ik bezig een tuinhek neer te (laten) zetten, wat ik op wil vrolijken met siergaas met klimplanten. Hoeft niet wintergroen, mag wel natuurlijk, maar het probleem is dat er een grote boom vlak boven dat hek staat, waardoor het het grootste deel van het jaar in de halfschaduw tot schaduw ligt.

Hedera ken ik (en ben ik allergisch voor), dus weet iemand andere klimmers, liefst met bloemen, en helemaal geweldig als die nog geuren ook

Het hek is ongeveer 8m lang en 1.90m hoog, met drie banen gaas om elk tuinscherm, en met het siergaas erboven ongeveer 2.40m hoog in totaal.

Liefst niet met (te) veel onderhoud met snoeien, water of mest moeten geven
zondag 14 maart 2010 - 18:34
an

An

Hoi Gitte namens mij ook welkom en hoop dat je je gauw thuis voelt.

Ik zou als ik jou was even gaan googlen naar:geurende klimplanten
en dan zie je gauw genoeg of je veel moet snoeien,
je hebt kamperfoeli,hortensiaklimplant,passiflora ,clematis allemaal bloeiende klimplanten in vele soorten en kleuren.
maar er zijn nog meer forummers die nog meer weten.
veel succes met de zoektocht naar jou perfecte klimplant.
gr an
zondag 14 maart 2010 - 20:04
Gitte

Gitte

Goh, bedankt voor jullie snelle antwoord, én het fijne welkom!

Ik ben niet zo'n held op internet met zoeken enzo, en ik kan wel foto's vinden van veel klimplanten, maar dan weet ik niet hoe ik erachter moet komen of ze tegen halfschaduw tot schaduw kunnen, noch de rest

En andersom kom ik met mijn zoekopgaven heel veel planten tegen die bij nader onderzoek dan helemaal niet zijn wat ik zoek. Bij veel sites gaan ze er ten slotte van uit dat (veel) mensen al een gedegen kennis hebben van tuinieren en planten enzo, en als je dat (nog) niet zo hebt, dan snap je er soms echt geen sikkepit van met allemaal onbekende afkortingen en termen

Vandaar dat ik dan maar hier advies vraag aan mensen die er hopelijk meer verstand van hebben, zowel van tuinieren als hopelijk hoe, wat op te zoeken op internet, haha...

Want ook daarover is alle informatie en advies méér dan welkom hoor!

Alleen, ik zal wel weer iets fout doen, Marjoleine, maar als ik op die link klik krijg ik het bericht dat die webpage niet te vinden is.

Ik had geen idee dat er ook (klim)rozen waren die ertegen konden in ieder geval de eerste 2 meter in halfschaduw tot schaduw te staan?! Daar heb ik dus zeer zeker interesse in! Want vanaf dat punt kan de bovenkant van het hek met gaas (8m breed x 0,5m hoog) wél zon krijgen, van ongeveer 11 uur tot ongeveer 16 uur.

Nogmaals: álle advies en raad is van harte welkom!
zondag 14 maart 2010 - 22:33
annis

Annis

Klimmers die goed in de halfschaduw of schaduw kunnen staan zijn de Hydrangea petiolaris-- Klimhortensia en Schizophragma de tegenhanger van de klimhortensia maar de bloemen zijn anders. Zelf vind ik ze mooier. Clematis staat ook het liefste met zijn voeten in de schaduw maar de bloemen verlangen wel zon.

Ook welkom hier op het forum.

groetjes @nnis
maandag 15 maart 2010 - 08:30
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik vroeg me af of kamperfoelie ook geen plant was die schaduw kan verdragen. Is dit niet een plant die van nature voorkomt in bossen?

Groetjes, Karen
maandag 15 maart 2010 - 09:18
LauraK

LauraK

Hallo Gitte,

Van harte welkom op dit informatieve, gezellige en vaak ook verslavende tuinforum!

Bij de site van tuinadvies hoort ook een plantengids, waar je zelf allerlei kenmerken
in kan voeren (standplaats, grondsoort, bloemkleur etc.), en dan krijg je als eindresultaat
een rijtje planten die voldoen aan jouw eisen. Bijbehorende plaatjes zoek ik zelf
dan meestal even via Google afbeeldingen, zodat ik weet hoe de plant eruit ziet.
Maar meestal zijn de namen daar aan te klikken, en staan er foto's bij.
Dit is de aanklikbare link: http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

Succes ermee!

Groeten van Laura.
maandag 15 maart 2010 - 10:56
Gitte

Gitte

Bedankt weer allemaal voor het welkom!

@ @nnis: Wat apart, die Schizophragma!

@Karen: Ik ben door de tips hier inderdaad inmiddels al drie kamperfoelie soorten tegengekomen die zo te lezen precies goed zijn!

@Dirk: Daar spreekt de echte vogelaar, denk ik
Zeven of acht jaar geleden kwam ik in een blad een kleine foto tegen met deze uil. Het verhaal ging over landgoederen, en er stond alleen "Engelse uil" bij de foto. Of dit een soortnaam is, of dat het alleen betekent dat deze soort (alleen?) in Engeland voorkomt, weet ik niet. Ik vond hem alleen zo mooi dat ik hem - met enige moeite omdát het foto'tje dus maar zo klein was - na heb getekend. Dat is mijn avatar dus
Zelf ken ik alleen de vogels die (massaal!) in mijn tuin komen, maar daar geniet ik dan ook enorm van. Ik probeer zo plant-, dier- en zelfs insektvriendelijk te tuinieren, en wordt daarvoor tot mijn grote vreugde meer dan genoeg bedankt doordat er echt ontzéttend veel dieren mijn "stukje natuur" hebben ontdekt. Schitterend gewoon, zo bársten mijn tuin en vijver van het leven!
Enig "minpuntje"... Ook roofvogels hebben inmiddels ontdekt dat er hier héél veel voor ze te halen is... Maar ja..., ook dát zijn mooie en nuttige dieren die ook moeten eten, niet dan?


@Laura: Bedankt voor de link! Echt heel handig, zelfs gemakkelijk voor MIJ

@Marjoleine: Wát een rozenpracht zeg...! Zélfs schitterende soorten voor mijn noordmuur! Ik heb er op jouw link al VIJF gevonden door bij "Doorbloeiende klimrozen" te kijken, terwijl ik maar plaats heb voor hooguit drie, maar ik wil ze allemáál
Goede tips ook op die site, over die inderdaad HELE mooie combinatie met Clematissen, dat je dan de roos beter één jaar eerder kunt planten en zo, en nu weet ik dat ik de afstanden goed heb (een tuinscherm van 180cm tussen de drie plantplaatsen) omdat er staat dat je klimrozen met 1 tot 2m tussenruimte moet planten. Komt dus precies uit!
En onder "Klimplanten" vond ik ook al VIER prachtige Clematissoorten die op een noordmuur kunnen, en drie Lonicera's. De meesten GEUREN óók nog van allemaal!

@Allemaal: Echt ENORM bedankt! Ik krijg straks nog een zware klus om te kiezen hoor, haha... Had ik écht nooit verwacht.

En dit forum is ECHT verslavend! En wat een geinige smileys ook allemaal, hihi...

Laat ik nu maar ophouden en me verder verlustigen in de mooie klimmers die ik dankzij jullie hulp gevonden heb!

Groetjes, Gitte
maandag 15 maart 2010 - 16:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon