menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hazewinde

Ga naar meest recente reactie

jeroenb

Jeroenb

Hallo iedereen!!

Ik ben nieuw op dit forum dus hoop ik dat het onderwerp wat op zijn plaats staat.

Het zit zo: sinds enkele jaren hebben we in de tuin het "geluk" hazewinde te hebben in de tuin. Dit is een plant die zoals velen weten op een dag nogal groot kan worden en in een week veel kan overwoekeren. In het begin lukte het om de plant te verwijderen door de kappen maar het bleek al snel dat dit niet de beste methode was/is. Toen ik wat hulp inriep kwam ik met een oplossing om een mengsel van sproeistoffen te gebruiken om te planten zo te bestrijden. Dit heeft een prachtig resultaat: de planten blijven op deze plaatsen weg. Alleen hebben we het probleem dat deze klimplanten zich nu ook vestigen op de planten zelf. Daar kan er natuurlijk niet gesproeid worden. En enkel maar uittrekken (of beter aftrekken van de planten) helpt enkel voor 1 dag.

Weet iemand een oplossing voor dit groeiend probleem?

Alvast bedank!!

Jeroen
zondag 19 juli 2009 - 11:07
annis

Annis

Hallo Jeroen. Op de eerste plaats welkom op dit tuinforum.
Je bedoeld waarschijnlijk de haagwinde een klimmer die jaarlijks terug keert als je er niets aan doet. Het beste is om de klimmer uit de planten te halen anders groeit alles doorelkaar. Als het mogelijk is de klimmer met wortel en al verwijderen en al de uitlopers die je tegen komt. Hier staat hij ook vaak in de tuin en groeit in de planten dan verwijder ik ook de gehele klimmer. Als je alleen het bovenste stuk eraf trekt groeit hij gewoon door.Je moet de plant als het ware uitputten zo gauw als er iets te zien is weer weghalen.

@nnis
zondag 19 juli 2009 - 16:56
jeroenb

Jeroenb

Annis,

inderdaad ik bedoelde dus haagwinde. Mja het is inderdaad niet genoeg om enkel de bovenkant af te trekken. Ik zal eens proberen om zoveel mogelijk planten met wortel uit te trekken en telkens wanneer er eentje zijn kop opsteekt te verwijderen. Hopelijk zal de plant zo zijn kracht verliezen.

Dank u!

Jeroen
zondag 19 juli 2009 - 18:29
Rita1960

Rita1960

Hoi Jeroen,
van harte welkom op dit forum

@nnis heeft gelijk 't is de haagwinde of zoals wij haar hier kennen "pispotje"
moeilijk te verwijderen, maar de aanhouder wint! er zijn moeilijker soorten -on-kruid.
zoveel mogelijk met wortel en al uittrekken/steken.

Groetjes,

Rita
zondag 19 juli 2009 - 20:18
jeroenb

Jeroenb

Bedankt @nnis en Rita!

Inderdaad de aanhouder zal winnen.

Dank u allemaal!

groeten Jeroen
dinsdag 21 juli 2009 - 15:28
ingec

Ingec

ik heb nog wel een milleuonvriendelijke oplossing maar voor hagewinde vind ik dat dat wel mag.
je zet bamboestokken tussen je hagewinde en laat ze daarop klimmen als ze dan grootgenoeg zijn kan je ze even aanstrijken met een beetje pure round up oftewel glyffosaat en je wartels gaan ook dood.
je het maar een druppeltje per plant nodig.
inge
ik ben ook tegen vergif maar niet altijd even consequent
je kan ook nog een spitvork gebruiken en ze oprooien.
inge
woensdag 22 juli 2009 - 14:33
Polplastron

Polplastron

Dat trucje met die Roundup werkt volgens mij niet hoor! Bij pure Roundup sterft alleen het bovenste deel van de plant af en dringt het product niet door tot de wortels. Bovendien heb ik ook ooit geprobeerd met vergif de hagewinde te lijf gegaan. Enkel de strafste onkruiddoder krijgt het plantje kapot.

Consequent wieden biedt mij nog het meeste voldoening.
maandag 10 augustus 2009 - 15:11
ingec

Ingec

roundup is een contactvergif dat betekend dat de worels dood gaan als het vergif in aanraking komt met het blad daarvoor is het ontwikkeld.
het is nl ongelofelijke vuiligheid en wordt gebruikt in de ggo programma's
er worden planten zoals soja genetisch gemanupileerd zodat ze resisent zijn voor roundup dan gooien ze een stuk oerwoud plat in zuid amerika dan zaaien ze die soja en de rest spuiten ze weg met round up
en de hagewinde gaat er gegandeerd aan dood, zeker weten.
je hebt onkruiddoder in werschillende soorten
de een dood alleen grassen (smalbladigen)
er zijn er die breedbladigen doden en de grassen laten leven voor onkruid in het gazon.
er is een vergif voor grof gras die het fijn gras laat staan.
er zijn er die je op de aarde sproeit en alles doodt
er zijn soorten die je spuit als er al onkruid is opgkomen en nog geen blad aan de struiken staan , dus geen kwaad doet aan de struiken, en helaas allemaal te koop in de supermarkt,
veel soorten met allemaal een andere werking.
alleen gebruiken in noodgevallen en je aan de dosis houden
inge
maandag 10 augustus 2009 - 22:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon