menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help er komen helemaal geen vogels

Ga naar meest recente reactie

Joya

Joya

Ik heb zo'n mooi voederhuis gekocht en er zitten 4 verschillende zaden in, er is nog geen een vogel komen kijken. Ik heb ook een pindakaasbistro gekocht en er zit al de derde pot pindakaas in, niet omdat de vogels ervan eten, maar omdat het helemaal zwart wordt,( schimmel)
Heeft er iemand een idee hoe dat komt? Ik zou het zo leuk vinden als de vogels in mijn tuin kwamen eten. Het voederhuis staat op een paal en de bistro hangt aan de muur.
Dank je wel voor alle reacties, ik ben heel erg blij met alles wat een oplossing kan bieden.

Groetjes, Joya
zaterdag 28 januari 2012 - 16:31
minouke

Minouke

ze vinden misschien nog genoeg voeding maar volgende week als het kouder wordt zullen ze wel afkomen en eens ze de weg kennen zullen ze blijven komen.
Kijk ook eens of de poezen er niet aan kunnen door struiken die te dichtbij staan want dat weten die vogeltjes ook dat ze daarop moeten letten.
Ze moeten het gevoel hebben dat ze op tijd weg kunnen vliegen.
zaterdag 28 januari 2012 - 16:40
Joya

Joya

Dank je wel voor je antwoord Minouke.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ze wel zullen komen als het kouder wordt.
Nee, er zijn geen poezen. Er komen wel merels op mijn grasveld voor brood of appels.

Nu zit ik nog met het probleem van de pindakaasbistro. Want als het bij mij bederft dan moet er toch ook bij andere mensen schimmel in de pindakaas komen.
Of het hangt aan een verkeerde schutting.......
zaterdag 28 januari 2012 - 17:32
Pieter2

Pieter2

Idem hier. Ik heb nog maar één keer de mezenbollen moeten vervangen. Normaal is dat iedere week. Maar om vogels te lokken is er meer nodig dan alleen voer hangen. Inheemse struiken en bomen zijn ideaal om meer vogels te lokken(sporkehout, gelderse roos, lijsterbes, hulst, meidoorn). In urbaan gebied zijn dat voornamelijk merels, koolmeesjes, pimpelmeesjes, huismussen, ... Eventueel hakhoutbeheer van die inheemse struiken bevordert die diversiteit en hoeveelheid.

Indien je bijvoorbeeld knotwilgen (of andere knotbomen) hebt staan, opteer dan om die NIET jaarlijks te snoeien OF snoei hem jaarlijks in voorjaar (dus niet in het najaar zoals vele doen). De vogels zitten graag in knotbomen omdat de dichte takkenstructuur roofvogels tegenhoudt. In het algemeen snoei je best alles in het voorjaar.

Zorg er ook voor dat je alle hoogtevariaties in de tuin hebt (boomlaag, struiklaag, kruidlaag, klimplanten en gazon). Dit zorgt ervoor dat er meer vogels en meer soorten vogels in je tuin komen.

Maak je tuin NIET winterklaar. Winterklaar bestaat bij mij niet. Vogels gaan in je tuin tussen de bladeren zoeken naar wormen, lieveheersbeestjes of andere insecten (indien het niet vriest). Laat eventueel een stuk tuin uitgroeien tot ruigte.

Voorzie water in de tuin. Wanneer het niet vriest een bad van 5cm diep, bij zomerweer komen vogels iedere dag meerdere keren baden. Bij vriesweer kun je best alleen drinkwater voorzien.

Zaadetende vogels lokken in de winter: plant zonnebloemen, erwten die je laat staan of de zaden van bomen: elsen- en berkenzaadjes, beukennootjes en eikels. In de zomer: veel bloeiende planten = veel insecten = meer insectenetende vogels. EN biologisch tuinieren!

Voorzie eventueel extra nestmateriaal in het voorjaar. En ruim vooral plantenresten niet op.

...

zaterdag 28 januari 2012 - 17:38
Joya

Joya

Hallo Pieter 2,

Dank je wel voor alle informatie. Maar voor mij vooralsnog van weinig nut, ik woon hier pas 6 maanden en heb nog geen bomen, struiken enz. Ook nog geen geld voor dat alles, Dus zal ik op de goedheid van de vogels moeten rekenen dat ze toch bij mij op bezoek willen komen.
Wel heel hartelijk bedankt voor je reaktie Pieter2
zaterdag 28 januari 2012 - 20:01
Gehenna

Gehenna

Ja dat ken ik. Een tuin die je niet kan vullen.
Na 3 jaar is het hier stilaan in orde aan't komen. Alles met beetjes.
Nog wat geduld Joya, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd en zo heb je tenminste tijd om alles goed te overdenken.
zondag 29 januari 2012 - 17:34
Joya

Joya

Ja, dat is ook niet zo erg. Maar ik had het wel heel leuk gevonden als de vogels de voederschuur ontdekt zouden hebben.
Het is misschien dat het op een verkeerde plaats staat i.v.m. de wind of zou dat niet kunnen....

En ik had ook gehoopt dat iemand van de leden een antwoord zou hebben gehad op de pindakaasbistro. De vogels komen er niet op af en de pindakaas bederft. wordt helemaal zwart van de schimmel.
Misschien heb ik die aan de verkeerde schutting hangen, het schijnt dat daar ook nogal verschil in zit, i.v.m. de windrichting.

Dank je wel Gehenna voor je antwoord, het geeft de burger weer moed
zondag 29 januari 2012 - 18:04
Pieter2

Pieter2

Bekijk ook eens de relatie tussen het volgende...

- Welke vogelsoorten eten pindakaas?
- Komen die soorten voor in het gebied waar jij woont (stedelijk of bosrijk)?

Tuinen langs bosomgeving krijgen veel bezoek van typische bosvogels én algemene soorten! Tuinen in stedelijk gebied krijgen enkel bezoek van de algemene soorten. Mijn eigen tuin ligt tussen dorpskern en landbouwgebied. Typische bosvogels krijg ik ook niet op bezoek (met uitzondering van de groene specht, die de gazon komt opengooien).

Als je over een paar jaren je tuin inricht, hou rekening met de punten die ik al aanhaalde. Hieronder enkele mooie foto's van vogels in de winter, die je lokt met inheemse planten. (fotos niet zelf gemaakt).

Barmsijs op kaardebol

[afbeelding verwijderd niet-https]

Pimpelmees op kaardebol

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vlaamse gaai met eikel

[afbeelding verwijderd niet-https]

Koperwiek op hulst

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 29 januari 2012 - 19:56
Joya

Joya

Wat een prachtige foto's Pieter !!
Ik woon in de stad en volgens de beschrijving van de Voederschuur en vogellokker zouden er vele verschillende vogelsoorten op af komen.

De pindakaasbistro wordt URL GEBLOKKEERD ocht door merels, roodborstjes, mezen, mussen, boomklevers, spechten.

Deze vogels zijn allemaal hier in de buurt behalve de boomklever en de specht.

De Voederschuur en de pindakaasbistro heb ik gekocht hier op Tuinadvies. dan kun je zien hoe het er uitziet.

Dank je wel Pieter !!
zondag 29 januari 2012 - 20:57
Pieter2

Pieter2

Hoeveel graden vorst kan pindakaas aan? Anders zou ik zeggen, haal de schimmellaag eraf nu het nog kan, als de grond hard gevroren is komen de vogels misschien wel.

Probeer misschien ook wat mezenbollen en voederplankjes. Dat schimmelt niet. Als ik kijk op de producten van tuinadvies... Ze zijn duur en ... sierlijk?! Een simpele voederplank met of zonder dakje is voldoende.
zondag 29 januari 2012 - 21:07
Joya

Joya

Ik weet niet hoeveel graden vorst pindakaas aankan. Ik wist helemaal niet dat het zou gaan schimmelen.
Maar, ik vind het wel een leuk gezicht en als vogels er echt uit komen eten, dat zou toch geweldig zijn !!

Ik heb aan de pergola al mezenbollen en nootjes in zakjes hangen. Voederplankje heb ik niet, dat zal ik eens kopen, met dakje is het beste hè !!
Ja, misschien zijn de producten van tuinadvies duur, mijn vogellokker die hierboven staat, kost 60 euro en dan nog 20 euro voor een paal. Maar ik vind wel dat ze heel erg mooie dingen hebben. Als de vogels ondertussen geweest waren had ik al lang meer dingen gekocht, maar nu ze zich niet laten zien, gaan het plezier er een beetje af.
zondag 29 januari 2012 - 21:23
minouke

Minouke

niet wanhopen Joya!
Zolang de vogeltjes in de natuur alles vinden gaan ze niet zo op zoek.
Het valt mij op dat dit jaar ook niet zoveel vogels in de tuin afkomen.
Verleden jaar zat de tuintafel vol vogels en alles was direct op... broodkruimels, spekstukjes,appels vetbollen.
Dit jaar heb ik nog maar alleen broodkruimels gelegd en het duurt toch wel een dag voor het weg is en door veel minder vogels.

allé deze week zal het harder vriezen en zullen ze nu wel moeten afkomen.

Drinkwater als er sneeuw ligt is niet nodig want ze eten ook de sneeuw om te drinken en misschien weet je dat ook wel maar toch belangrijk GEEN zout in het drinkwater doen.
zou dodelijk zijn voor de vogels.
maandag 30 januari 2012 - 08:31
rialle

Rialle

Het wordt nu pas het juiste weer om de vogels bij te voeren. Zolang het niet vriest kunnen vogels prima eten vinden in de natuur.
Dus geduld.......ze komen heus wel de komende dagen Joya.

Groetjes Rialle
maandag 30 januari 2012 - 11:49
Joya

Joya

Dank je wel voor je positieve bericht Minouke.
Neee...ik ben niet blond. lol ik doe geen zout in het water voor de vogels

Rialle, dank je wel voor je berichtje. Ja, ik heb ook goede hoop als het gaat vriezen dat ze de weg naar het voer kunnen vinden
Ik moet geduld hebben, wat ik eigenlijk niet heb, haha, ik laat het hier weten zodra ze komen eten )

Groetjes, Joya
maandag 30 januari 2012 - 14:46
tuintje15

Tuintje15

joya

hier komen de vogels ook pas sinds 2 dagen.

en vogels hebben elke winter dezelfde route wat betreft de tuinen die ze bezoeken,daarom is het belangrijk dat je eenmaal een voerplek maakt die niet meer veranderd want anders komen er geen vogels meer.
dit advies geven ze bij ons bij de vogelbescherming aan ons leden.
maandag 30 januari 2012 - 17:35
Tuinman65

Tuinman65

Maak je nog geen zorgen joya. Ze zullen nu wel gaan komen en blijven komen.
Vorige winter heb ik 40 kg strooivoer van vivara gestrooid in 2 voederhuisjes.
Nu zit ik nog maar aan hooguit 12 kg. Ik raak dus nooit aan die 40.
Zolang vogels eten vinden in de natuur gaan ze veel minder tuinen opzoeken.
Vorige winters was het hier net een volière.
maandag 30 januari 2012 - 18:23
Joya

Joya

Tuintje 15, dat is wel een goed advies, ik heb ook altijd hetzelfde voederplekje dus daar mag het niet aan liggen. Als die vogels dat dan ook nog weten, haha

Nou dat is wel een heel verschil Tuinman 65. Het verschilt inderdaad van jaar tot jaar zo te zien.Ik ben zoooo benieuwd ik kijk ze zowat mijn tuin in
Leuk he, als het net een voliere lijkt in je tuin !!
Dank jullie wel voor jullie reakties, daar ben ik erg blij mee.
maandag 30 januari 2012 - 18:38
Pieter2

Pieter2

Deze namiddag rond 17h iets leuk gezien hier. Heb een vogelhuisje voor het raam hangen. Zag een pimpelmeesje erin kruipen, waarschijnlijk om de nacht door te komen, aangezien hij na 20 minuten er nog altijd in zat. Hopelijk maakt hij/zij het nest er dan ook van in het voorjaar .
maandag 30 januari 2012 - 19:43
minouke

Minouke

Denk aan de doopsuiker

Gisteravond zag ik ook mussen onder het afdak schuilen tussen de dakpannen.
maandag 30 januari 2012 - 19:58
Joya

Joya

Ohhhh nou wordt ik toch wel een beetje jaloers hoor !!
Wat leuk allemaal !!
maandag 30 januari 2012 - 20:38
minouke
maandag 30 januari 2012 - 21:02
Pieter2

Pieter2

Mezenbollen op één dag tijd leeg. Zelfs de kauwen eten van de mezenbollen :/
dinsdag 31 januari 2012 - 12:21
Joya

Joya

Zijn kauwen hetzelfde als kraaien?
Vanmorgen waren er wel 50 aan de voorkant van mijn huis, maar 0 in de achtertuin
waar ook mezenbollen hangen.
dinsdag 31 januari 2012 - 12:28
Feniks

Feniks

Nee, kauwtjes zijn kleiner dan kraaien, en hebben een zilvergrijze glans en een zwart 'kopje'

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 31 januari 2012 - 14:18
Joya

Joya

Mooie foto Feniks !!
Nee, dit zijn inderdaad hele andere dan kraaien. Ik heb volgens mij dan nog nooit kauwtjes gezien Ze zijn wel heel leuk dat grijs met zwart kopje !!
Weer wat geleerd vandaag ) Dank je wel Feniks !!
dinsdag 31 januari 2012 - 14:39
Feniks

Feniks

Even verduidelijken dat het niet mijn foto is
dinsdag 31 januari 2012 - 14:41
danny2

Danny2

Sinds gisterenmorgen ligt hier de sneeuw en dat zie je aan het voederhuisje.
Ze vliegen nu veel meer aan, zie vandaag roodborstje, mussen, koolmeesjes, pimpelmeesjes,en vinken en ook een groepje staartmeesjes is al langs geweest..
Leuk is dat ik ons voederhuisje kan zien hier aan de venster naast de PC.
Merels, kraaien en kauwen zitten achter in de tuin aan de appelen.
Zaterdag zaten er zeker 200 kraaien in de grote weide achter de tuin(kan je op de sneeuwfoto's zien, welk feestje). Deze zie ik liever niet, er zijn er veel te veel van dat soort net als de spreeuwen.
En ons winterkoningske komt ook effe pikken...

groetjes danny
dinsdag 31 januari 2012 - 16:20
Joya

Joya

Nou Danny2, dit is niet meer leuk hoor !!
Bij mij ligt ook sneeuw, en ik heb ook een voederhuisje, maar er wordt hier niet gevlogen, gatsie nog niet door een klein vogeltje. Vanmorgen heel even een ekster maar die was ook zo weer weg. Zielig voor de vogeltjes? eerder zielig voor de mensen die ze willen voederen maar de kans niet krijgen omdat ze niet op komen dagen. Ik denk dat het aan mij ligt, ik heb vast iets verkeerd gedaan anders zouden ze wel komen !! Misschien komt het omdat jullie in Belgie wonen en ik in Nederland, zou dat het zijn ??
dinsdag 31 januari 2012 - 16:34
danny2

Danny2

Hier worden ze al 15 jaar gevoederd en er is ook allerlei te vinden in de tuin en er zijn er altijd wel. Heb ook 12 nestkastjes hangen en weet dat er vorig jaar toch een zevental mezenkoppels hebben gebroed.
Je moet niet treuren , ze komen vanzelf, eenmaal ze het gevonden hebben zullen ze wel blijven komen.

groetjes danny
dinsdag 31 januari 2012 - 16:42
Feniks

Feniks

Ik woon ook in België, maar hier komen toch wel vogeltjes in de tuin, vooral meesjes, roodborstjes, merels en (heel soms) duiven. (en ik heb 2 katten!) Het is maar een klein stadstuintje, maar ik heb wat struiken aan de kant en daar hang ik bollen en pindanootjes in. Ik heb ook zo'n voedersilo waar ze op kunnen landen, die hangt vlakbij de bamboe. Staat jouw voederpaal in het midden van de tuin? Of in de buurt van struiken? Want ik heb de indruk dat vogels liever voorzichtig aanvliegen van een struikje in de buurt.
dinsdag 31 januari 2012 - 16:43
Joya

Joya

Ja, naast een struik, dus ze kunnen er zo opwippen )
dinsdag 31 januari 2012 - 17:14
Tuinman65

Tuinman65

Hier wordt het met de dag weer meer en meer een volière.
dinsdag 31 januari 2012 - 17:20
minouke

Minouke

ja, ze zijn hier ook terug.
dinsdag 31 januari 2012 - 19:37
Pieter2

Pieter2

Vandaag het koolmeesje opnieuw rond 17h30 in zijn hutje zien kruipen . Voor de rest het meest kauwen (die al mijn mezenbollen opeten, terwijl er appels en brood liggen). Roodborstjes, vinken, merels, kauwen, meeuwen, kool- en pimpelmezen. Voor de rest niets speciaals. Mussen zie ik hier niet...(?)

dinsdag 31 januari 2012 - 20:34
danny2

Danny2

Zie jij meerdere roodborstjes?
Bij ons zie ik altijd maar 1, dacht dat die elk hun territorium hadden en mekaar niet dulden tenzij in de broedperiode.

groetjes danny
dinsdag 31 januari 2012 - 20:44
minouke

Minouke

Danny dat wist ik niet van die roodborstjes, maar 't is waar dat ik er ook altijd maar 1tje zie.
dinsdag 31 januari 2012 - 21:44
Pieter2

Pieter2

Ja, ook hier altijd maar ééntje.

dinsdag 31 januari 2012 - 21:52
Tuinman65

Tuinman65

Hier ook maar eentje.
Een vraagje : in de winter tonen die zo dik terwijl het in de zomer wel best een slank vogeltje is. Weet iemand hoe dat komt?
dinsdag 31 januari 2012 - 23:41
Feniks

Feniks

Omdat ze hun veertjes opzetten, dan houden ze meer lucht en dus warmte vast, zo'n beetje het principe van een dekbed
woensdag 1 februari 2012 - 08:39
Tuinman65

Tuinman65

Dat weten we dan ook weer. Bedankt Feniks.
woensdag 1 februari 2012 - 09:48
Joya

Joya

Jaaaaaaaaaaaaa, vandaag 2 vogeltjes in de tuin
I koolmeesje ging naar de pindakaasbistro, maar sprong ook meteen weer weg;-( en een ander vogeltje (mus, denk ik) at wat van voer wat op de grond lag. Het is nog wel geen drukte, maar het begin is gemaakt, haha
Misschien komt het ook omdat de vorige bewoners geen voer in de tuin hadden en ze het allemaal nog moeten ontdekken.
Van blijdschap heb ik nog meer voer gekocht, haha
woensdag 1 februari 2012 - 09:49
minouke

Minouke

bek aan bek reclame is de beste reclame
woensdag 1 februari 2012 - 10:13
rialle

Rialle

Super! Zie je wel........zo komen wel. En het koude weer houdt nog even aan dus het worden er beslist nog meer.

Veel suc6 en kijkgenot!
Groetjes Rialle
woensdag 1 februari 2012 - 10:28
Joya

Joya

Minouke en Rialle dank jullie wel voor jullie support !!
Het helpt echt al deze adviezen van het forum en dat de leden zo meeleven.
Dank je wel voor allemaal !!
woensdag 1 februari 2012 - 10:34
Roeli

Roeli

Mijn oplossing voor kauwtjes die mezen bollen opeten, wil ik jullie niet onthouden.

Bevestig de mezenbol aan een ijzerdraad en dan aan een boomtak of iets dergelijks. Door de stijve draad kan het kauwtje de bol niet, of bijna niet, meer omhoog trekken.
En er aan hangen, zoals de meesjes, is , vanwege zijn lengte, moeilijk. Ze proberen het wel maar geven het meestal snel op.

groetjes Roeli
woensdag 1 februari 2012 - 10:43
rialle

Rialle

Ja Joya, dat is het leuke van dit forum. Er wordt met je meegeleefd en je krijgt echt hulp bij al je problemen op tuin- en natuurgebied. En dat was ook -toen ik bijna 5 jaar geleden hier op het forum neerstreek- hetgene wat mij zo trok hier en waardoor ik gebleven ben.
Je moet maar denken, het zijn allemaal gelijkgezinden hier met hart voor alles wat groeit en bloeit.
Maar pas op! Dit forum kan ook verslavend worden haha. Vooral als strakjes de lente weer aanbreekt en het hier weer een beetje drukker wordt.
En het wordt pas helemaal leuk als je ook eens iemand ontmoet van het forum want geregeld zijn er open tuindagen ed, en daar heb je de kans om (al dan niet afgesproken) leden te treffen......en dat is me toch gezeliig!!

Dank je Roeli voor deze oplossing. Ik denk dat dit een hele goeie en makkelijke is en dat veel mensen er iets aan gaan hebben.

Groetjes Rialle
woensdag 1 februari 2012 - 11:30
Joya

Joya

Het klinkt nou al heel gezellig Rialle !!

En ik ben zo blij, in de loop van de morgen kwamen er steeds meer vogels, soms wel met 5 of 7 tegelijk. Haha hoe is het mogelijk he. Een zat zelfs op het voederhuisje. Merels, koolmeesjes of pimpelmeesjes die ken ik niet uit elkaar, een roodborstje, op het moment nog 1 merel. Maar ik ben zielsgelukkig dat ze de weg gevonden hebben Dit gaat helemaal goed komen jongens
woensdag 1 februari 2012 - 12:30
satomi

Satomi

Je ziet meestal maar een roodborstje in je tuin of je moet een landgoed hebben. Ze willen graag een erg groot territorium en verdedigen dat ook zeer fel. Maar de roodborst die je in de zomer in de tuin ziet is meestal niet dezelfde als in de winter;in de herfst trekken onze zomerroodborsten naar het zuiden en die uit de scandinavische landen komen hierheen om te overwinteren.

We geven brood, zaden, vetbollen, muesli, rozijnen, walnoten en gedroogde meelwormen en daar zijn ze dol op. De meeste tuinvogels trouwens, want het is hier altijd druk vanaf het moment dat het voer naar buiten gaat. Ook de kauwen zijn van de partij maar daar ga ik toch eens wat op verzinnen want die nemen het liefst de hele boel tegelijk mee.
woensdag 1 februari 2012 - 13:40
Pieter2

Pieter2

Mijn oplossing voor kauwtjes die mezen bollen opeten, wil ik jullie niet onthouden.

Bevestig de mezenbol aan een ijzerdraad en dan aan een boomtak of iets dergelijks. Door de stijve draad kan het kauwtje de bol niet, of bijna niet, meer omhoog trekken.
En er aan hangen, zoals de meesjes, is , vanwege zijn lengte, moeilijk. Ze proberen het wel maar geven het meestal snel op.

groetjes Roeli

Bedankt voor de tip. Ik hing ze altijd vast tegen de tak aan zodat de vogels op de tak kunnen zitten en er zo van eten. Resultaat: meestal merels, kool- en pimpelmezen. Maar nu met die koude eten de kauwen dus echt alles op...

De bollen dus eigenlijk gewoon laten hangen aan een koordje / ijzeren draad, zodat de kleine vogels aan die bol kunnen hangen, terwijl de kauwen dat niet kunnen.

Het principe zoals op deze foto duidelijk is dus...

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bedankt
woensdag 1 februari 2012 - 14:03
minouke

Minouke

Wel wat ik hier allemaal leer over het roodborstje wist ik niet.
't zijn wel plezante vogeltjes in de tuin die je op korte afstand kunt benaderen en je in 't oog houden.
woensdag 1 februari 2012 - 14:08
Roeli

Roeli

Nee , Pieter.
Beslist niet aan een koord.
Kauwen zijn zo handig ! Ze gaan op de tak er boven zitten en met snavel en poot trekken ze de bol omhoog.
Het is echt een prachtig gezicht. Met de snavel het touw omhoog trekken, poot er op zetten. Dan weer met de snavel omhoog trekken, net zo lang tot ze de bol hebben. Daar kan je ook van genieten.
Maar een vetbol is bedoeld voor kleine vogels en daarom een ijzerdraad.

groetjes Roeli
woensdag 1 februari 2012 - 14:42
satomi

Satomi

Dat gaan we eens proberen Roeli. Ze vissen ze anders idd zo naar zich toe! Maar ze proberen ook om op het huisje met het vetblok te gaan zitten en dan in het blok te hakken of om gewoon maar het hele huisje van de muur af te plukken - wat ze echt niet gaat lukken.

@Minouke: aha, zo gaat dat dus. Voor een volgende keer zal ik het zeker proberen. Wederom mijn dank.
woensdag 1 februari 2012 - 15:07
Pieter2

Pieter2

Roeli, ijzeren draad van 2mm voldoende?
woensdag 1 februari 2012 - 15:20
danny2

Danny2

Zie vandaag opvallend weinig vogeltjes, dacht toch dat ze flink moesten eten met dit weer.
Ofwel zitten ze nu allemaal in de buurt van Eindhoven...


groetjes danny
woensdag 1 februari 2012 - 15:50
minouke

Minouke

Ben net gaan kijken, geen te zien of te horen maar wel meeuwen die voorbij vlogen en 1 merel
woensdag 1 februari 2012 - 15:52
Roeli

Roeli

ja wel hoor, Pieter
Dat krullen ze niet op.
woensdag 1 februari 2012 - 16:03
minouke

Minouke

iets koddig gezien bij de kippen die hebben de ingang van het hok met hooi dicht gemaakt en zitten binnen je moet het zien om te geloven

en 't is niet omdat de wind binnen waait want de opening is naar het Z en beschut door een struik.
woensdag 1 februari 2012 - 16:05
Joya

Joya

Ha Danny !!

Sorry voor jou, maar een gedeelte zit inderdaad hier, ze houden een tuinfeest, haha
Ik denk wel dat ze straks weer thuis komen, maar als ze hier willen blijven, ze zijn van harte welkom hoor
woensdag 1 februari 2012 - 16:10
Roeli

Roeli

Dat heb ik bij mijn kippen nooit gezien, Chantal.
Ze hadden wel een gloeiende hekel aan sneeuw. Daar liepen ze beslist niet door heen. Dus bleven ze maar in het overdekte gedeelte naast hun hok, en was het aan mij om een pad naar hun hok te scheppen om ze te voeren.
woensdag 1 februari 2012 - 16:19
minouke

Minouke

ik ook nog nooit Roeli, is het toeval? weet ik niet, maar we moesten er toch mee lachen.
woensdag 1 februari 2012 - 16:31
Tuinman65

Tuinman65

Ik mis hier de vluchten staartmezen die hier iedere winter efkes hun buikje kwamen vol eten en dan weer verdwenen. Deze winter nog niet gezien.
Vandaag anders vogels genoeg : mussen, mezen in soorten, vinken, een roodborst, een winterkoninkje dat in een bak met viooltjes wat zoekt, merels, houtduiven, tortels, groenlingen en ook een eekhoorn.
woensdag 1 februari 2012 - 23:57
tuintje15
vrijdag 3 februari 2012 - 17:25
Echinacea

Echinacea

Ik moet eens gaan kijken in het naruurreservaat achter de tuin of er geen handwijzers staan, 2 x per dag mezenbollen, voeder en appels geven. Ik ga dit weekend werk hebben met de vogeltelling.
vrijdag 3 februari 2012 - 18:28
Pieter2

Pieter2

Na 20 minuten bezig te zijn voor de vogeltelling van natuurpunt zit ik al aan

1 roodborst
1 merel vrouw
1 merel man
+-10 kokmeeuwen
+-20 kauwen
1 vink
7 pimpelmezen
3 koolmezen
5 ringmussen (eerste keer dat ze deze winter hier komen eten)
1 winterkoning
2 turkse tortels

zaterdag 4 februari 2012 - 10:12
minouke

Minouke

vervolg van het verhaal van mijn kippen...
we hebben het hooi dat ze voor de opening gedaan hadden weggeveegd en enkele uren later zijn we gaan kijken en ECHT waar ze hebben het terug volgestopt met hooi.
En de spleet onderaan de deur waar wij dus binnen gaan die was nu ook dicht gemaakt.

Niet zo dom mijn kippetjes
zaterdag 4 februari 2012 - 11:25
danny2

Danny2

Bij het tellen is het maar magertjes, is bovendien nog -12°.
Heb wel een houtsnip gezien hier onder het voederhuisje, nooit eerder hier gezien, wel aan de bosrand.
De reiger is ook eens komen zien en er cirkelen ook vootdurend meeuwen rond aan de vijver, zie ik anders ook alleen op de velden, waarschijnlijk doordat de waterval nog geluid maakt willen ze wel naar de vissen zien.

groetjes danny
zaterdag 4 februari 2012 - 11:35
Boerke

Boerke

Ook bezig met het tellen.
Hier een grote opkomst.
Bij mij staat de vink bovenaan met 13 stuks gevolgd door de huismus met 8.
Ik heb nu het nadeel dat ik het zonlicht tegen heb om ze goed te herkennen.Daardoor verplaats ik me regelmatig van het huis naar het kippenhok tot zelfs in de serre.Toch al enkele fotootjes gemaakt.
Op bijgaande foto zie je een 19 tal vogels zitten.

Tuinbabbel

zaterdag 4 februari 2012 - 11:39
Roeli

Roeli

Kippen zijn echt niet zo dom als er wordt beweerd, Chantal.

Wij hebben één gehad die stapelgek was op ijs.
Als we `s zomers een ijsje zaten te eten op het terras, dan duurde het maar even dan kwam ze er aan, sprong op schoot om te proberen je het ijsje af te pakken. Dan viel er natuurlijk altijd wat "per ongeluk" op de grond.
Helaas, ze is niet meer.

groetjes Roeli
zaterdag 4 februari 2012 - 11:52
Pieter2

Pieter2

Boerke, wat een opkomst... Je woont dicht bij een bos?

Hier is het nu iets rustiger, vooral deze morgen om 9h was het druk op en af gevlieg.

De mezen kiezen hier uiteindelijk niet meer voor de vetbollen, maar voor de losse pinda's op de voederplank. Makkelijker of lekkerder?
zaterdag 4 februari 2012 - 12:31
furor

Furor

Sinds dit jaar vermijd ik die mezenbollen in netjes. Er is gevaar dat ze er in vasthaken, hoewel ik het nog niet meegemaakt heb.
Heb nu zo'n krans gekocht. Best handig.

[afbeelding verwijderd niet-https]


Ook bij mij was het lange tijd kalm aan de voedertafel, maar de laatste 2 weken zijn ze redelijk bezig.

Vanochtend:
14 vinken
2 koolmezen
2 pimpelmezen
1 merel (vrouw)
1 roodborst
1 heggenmus

op de achtergrond 2 patrijzen en een haas.

Meestal heb ik ook nog 2 Turkse tortels op bezoek, maar vandaag nog niet gezien.

Vorige week kwam er nog een sperwer (m) naar de voederplek om een pimpelmeesje proberen te vangen, wat niet gelukt was. Het beestje is zeker 15 min stokstijf blijven zitten in mijn vlier.

Roodborstjes zijn inderdaad erg territoriaal. Ze vechten vaak op leven en dood ... Het is dus niet zo onschuldig als het er uit ziet.

Pindacake beschimmelde bij mij ook, te wijten aan het vochtig en te warme weer.

om enkele tuinvogels te onderscheiden:
http://www.natuurpunt.be/uploads/biodiversiteit/vogels/documenten/VB/voeren_en_beloeren_2012lr.pdf

Ook bij mij is mijn tuin redelijk kaal, mijn vlieren heb ik daarom niet gesnoeid en de levensboom staat er ook nog, die als schuiloord dient voor de vogels.
Vorig jaar stond er nog wat meer "onkruid" (ridderzuring) in de tuin, wat rietgorzen aantrok.
Het is geven en nemen, en geduld hebben
zaterdag 4 februari 2012 - 12:35
Boerke

Boerke

Pieter,ik woon te Brussegem en dit is nog een landelijke gemeente. In onze buurt hebben wij allemaal een tuin van ongeveer 10 are en de meeste zijn omringd met hagen. Bossen zijn er ook maar die liggen toch al op een kleine kilometer van hier.
Aan de overkant van onze straat is er wel een appelboomgaard,als je dat als een bos kunt noemen?
In het totaal zit ik nu aan een 58 vogels. De laatste die het rijtje vervoegd hebben is een groenling en een groene specht.
Wat ik dit jaar nog niet gezien heb,is een winterkoninkje,de kauw en ook zoals dat al iemand hier schreef; de staartmeesjes.
Pieter,ik heb hier nog iets gevonden. Een tuinzicht tijdens warmere dagen. Deze fot is van bij mijn schoonmoeder genomen. Dus onze tuin is links van de wei.

Tuinbabbel

zaterdag 4 februari 2012 - 13:11
Pieter2

Pieter2

Mooi landschap. Hoeveelheid vogels neemt toe bij aanwezigheid van boomgaarden, permanente graslanden, hagen,...

Ik woon dorp-landbouwgebied gericht. Er liggen enkele houtkanten die onder druk van de landbouwers ook stilaan verdwijnen en er zijn hier geen permanente weilanden. Voornamelijk maisteelt, wat niet gunstig is voor vogels (enkel kauwen lijken zich er in te amuseren).

zaterdag 4 februari 2012 - 13:55
Roeli

Roeli

Beste Furor

Prachtig zo'n ring met vetbollen, maar hier niet te gebruiken.
Als ik die hier `s morgens ophang is hij `middags helemaal in de vernieling.
Kauwtjes kunnen dan hun hart ophalen.
Nee, ik houd het maar op vetbollen aan een ijzerdraad.

groetjes Roeli
zaterdag 4 februari 2012 - 15:46
Boerke

Boerke

De eerste dag zit er op. Ik hoop dat ik morgen het aantal nog kan verhogen.
Enkele foto's genomen en al naar natuurpunt doorgestuurd.
Deze komt hier bij ons veel naar de knoppen doen. Letterlijk en figuurlijk. In het voorjaar bijten die de knoppen van de bomen. Deze was vandaag ook van de partij en hebben van de mens geen schrik.

Tuinbabbel

zaterdag 4 februari 2012 - 18:31
Boerke

Boerke

En deze vond ikzelf de mooiste van vandaag. Met de lichtinval van de ondergaande zon.

Tuinbabbel

zaterdag 4 februari 2012 - 18:32
Boerke

Boerke

Allé,nog eentje. Een curieuzeneuze roodborst.

Tuinbabbel

zaterdag 4 februari 2012 - 18:33
furor

Furor

Roeli, nee, misschien voor jouw situatie niet. Maar kraaiachtigen zijn niet voor niks van de slimste dieren. Veel succes.

Er bestaan ook een soort kooitjes die je er kan over plaatsen, waar enkel kleine vogels door kunnen.


Boerke, die halsbandparkieten zijn inderdaad een groot probleem.
zaterdag 4 februari 2012 - 19:49
Boerke

Boerke

Een heel erg geslaagd telweekend voor mij. Dit jaar was voor mij een record-jaar in al die jaren dat ik mee doe. Niet minder dan 74 vogels. En ik denk dat het er nog meer waren. Volgend jaar ga ik bij sommige vogels de mannen en poppen appart tellen.Alleen bij de soorten dat je dat goed ziet,zoals de merel en de vink.
Om 16 u. deze namiddag wou ik stoppen en in iets in mij zei me :"neen nog een halfuurtje". En toen kwam er nog een vogelinvatie(zie foto) met daarbij een 9 spreeuwen wat hen op de derde plaats bracht.
Toen maakte ik nog een wandelingetje in de tuin voor de laatste 'stuiptrekkingen' en ja hoor ,toch nog een winterkoninkje in de struiken.
Ook voor de eerste keer ;twee roodborstjes,maar daar kwam direct ruzie van. Schijnt dat die zo dominant zijn en vechten voor hun eigen vierkante meter.
Ook positief waren twee kramsvogels. Eerst durfde ik het niet te geloven. Ik klopte gisteren direct aan bij natuurpunt en kreeg direct antwoord dat dat zeker kan. Met sneeuw en koude komen ze bij de huizen.
Negatief bij ons is de achteruitgang van kool-en pimpelmeesjes.Ook de huismus kent een terugval,daarentegen gaat de ringmus er op vooruit. Ook geen vuurhaantjes meer.Maar dat is mijn eigen fout. Twee jaar geleden heb ik mijn naaldbomen(kerstbomen) weggedaan en daar voelen zij zich in thuis. Maar ondertussen staan er twee nieuwe.
Mijnen top drie;1.vink:19 . 2.ringmus:10 en 3. Spreeuw:9

Tuinbabbel

zondag 5 februari 2012 - 17:48
furor

Furor

knappe soort op de 2e plaats! Ook de andere 2 mogen er zijn natuurlijk. Spreeuw doet het ook niet zo goed, en die halsbandparkieten doen er ook geen goed aan.

Hier klokken we af op:
vink 16
koolmees 2
pimpelmees 2
heggenmus
roodborst
merel (v) (het mannetje heb ik al een weekje niet meer gezien)
Turkse tortel (normaal komen er 2)

en op de valreep nog 2 winterkoninkjes die elkaar blijkbaar het hof aan het maken waren (klinkt lekker verkeerd )


Het eerste jaar dat we het huis gekocht hadden zat er nog huismus, maar da's al 2 jaar geleden.
In 2010 wel 2 broedgevallen van heggenmus.
zondag 5 februari 2012 - 20:19
minouke

Minouke

Hier in Rummen zijn veel mussen en spreeuwen.

de soort mus kan ik niet herkennen, sommigen hebben een witte ring aan de hals.

maandag 6 februari 2012 - 11:28
Boerke

Boerke

Het grootste en zichtbaar verschil is de zwarte vlek op de wang en het bruin kapje op de kop. Dat is de ringmus.

Tuinbabbel

maandag 6 februari 2012 - 12:00
Boerke

Boerke

De huismus heeft een grijs kapje op het hoofd en heeft geen zwarte vlek op de wang.

Tuinbabbel

maandag 6 februari 2012 - 12:03
Boerke

Boerke

En dan heb je nog de heggenmus. Die heeft een hele grijze kop. Die heeft ook een fijne zang.

Tuinbabbel

maandag 6 februari 2012 - 12:09
Boerke

Boerke

Op volgende site staan de meeste vogels met hun kenmerken en geluid.
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
maandag 6 februari 2012 - 12:12
minouke

Minouke

Bedankt Boerke, morgen als het dag is ga ik eens gaan kijken welke mussen hier zitten.
Die met de ring herken ik al en de 2de misschien ook.

maandag 6 februari 2012 - 22:12
Pieter2

Pieter2

Leeft de heggenmus soms in groep?
maandag 6 februari 2012 - 23:11
Boerke

Boerke

Denk het niet want bij ons zie ik er max. een tweetal.
maandag 6 februari 2012 - 23:14
minouke

Minouke

Momenteel lijken het allemaal huismussen te zijn.
Nochtans heb ik ook al ringmussen gezien, nu nog letten of er ook heggemussen zijn.
dinsdag 7 februari 2012 - 09:20
Roeli

Roeli

Jullie weten toch dat heggemussen geen mussen zijn, hè.?
De heggemus is een insekteneter. Hij lijkt alleen maar op een mus.
Ringmus en huismus zijn zadeneters.
Let maar eens op de snavels.
De snavel van de heggemus is veel dunner en spitser dan de snaveltjes van de andere twee.
Hij is ook veel schuwer. Leeft ook niet in een grote groep.

groetjes Roeli
dinsdag 7 februari 2012 - 10:01
furor

Furor

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&page=1&tid=45236

dinsdag 7 februari 2012 - 10:35
minouke

Minouke

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&page=1&tid=45236


Roeli, wist ik niet... amai al het één en ander geleerd over de vogels
dinsdag 7 februari 2012 - 14:21
Feniks

Feniks

Gespot in mijn tuintje:

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 9 februari 2012 - 12:18
minouke

Minouke

Prachtig hé Feniks.
Zou het kunnen dat het borstje roder is naarmate het kouder wordt of is dat maar een gedacht van mij?
donderdag 9 februari 2012 - 13:37
Feniks

Feniks

Misschien springt het er feller uit omdat de omgeving wit is
donderdag 9 februari 2012 - 14:09
minouke

Minouke

zou kunnen
donderdag 9 februari 2012 - 14:45
Pieter2

Pieter2

Gisteravond de camera eens gericht op het vogelhokje, met zonsondergang komt het koolmeesje erin om te overnachten.



donderdag 9 februari 2012 - 19:09
minouke

Minouke

Toch niet te geloven hé als je ze bezig ziet.
Hier heb ik onder een pergola allerlei vetbollen, graanzakjes en los graan en plezant om ze te zien.
Ik heb zelf de indruk dat er een merel een plek met graantjes beschermt dat ze als haar bezit beschouwd.
donderdag 9 februari 2012 - 19:43
Roeli

Roeli

Prachtig filmpje, Pieter.

groetjes Roeli
vrijdag 10 februari 2012 - 07:19
Joya

Joya

Ohhh wat een fantastisch filmpje Pieter. Echt leuk om te zien !!
vrijdag 10 februari 2012 - 08:41
Pieter2

Pieter2

Ondertussen zie ik een koppel koolmezen gebruik maken van het nestkastje. Volgende maand een nest koolmezen dan.
maandag 19 maart 2012 - 19:06
Boerke

Boerke

Het eerste weekend van februari is het weer zo ver. De vogeltelling van Natuurpunt. Ik zie er nu al naar uit. Om een beetje meer vogels aan te trekken mag het voor mij ietsje kouder worden. Dan komen de vogels eten zoeken bij de huizen.
Moest het op het moment vogeltelling zijn dan staat de koolmees hier op nr.1. Dagelijks krioelt het hier van de mezen. Daarnet zaten er zeker 15. Maar het stond al maanden geleden in de krant dat de mezen van de koudere streken naar hier zouden afzakken omdat de "notenoogst" daar mislukt is.
zaterdag 5 januari 2013 - 11:15
Eljoh

Eljoh

In deze buis zitten 2 potten. Ze zijn al leeg gegeten vooral door de merels en mussen. De vetbollen zijn nog niet aangeraakt door de kleinere vogeltjes. Het is ook nog helemaal niet koud.Er is genoeg te vinden, dus wacht maar rustig af.

Tuinbabbel

zaterdag 5 januari 2013 - 14:05
Boerke

Boerke

Eljok,leuk zo in een buis.Je moet er maar opkomen. Ik heb aan ons kippenhok een stenen blok hangen waar we een hangpetunia in zetten. Tijdens de winter leg ik,na een beetje grond uit te halen, er een vetbol in. Tot nu toe heb ik er enkel meesjes aan zien eten. Ik denk dat de andere vogels een beetje schrik hebben van de diepte. Of...er is nog ,zoals jij schreef, elders genoeg voedsel te vinden.

Tuinbabbel

zaterdag 5 januari 2013 - 14:52
Eljoh

Eljoh

ja want ik zie hier meesjes genoeg, maar m,n eerste 8 vetbolletjes,van 6 weken terug zijn nog niet aangeraakt.
De klomp is leuk, maar draai haar nu eens een kwartje voor de winter, kunnen er meer voogjes opzitten en het eten blijft droog én ze kunnen erin kruipen. Misschien best het proberen waard? eljo groet-je.
zaterdag 5 januari 2013 - 16:42
Boerke

Boerke

Goede ingeving, maar de meesjes kruipen er zo ook in. Soms zie ik ze niet zitten ,zo diep zitten ze.
Meesjes kunnen dat wel want soms maken ze hun nesten in holle palen. Voor de andere zal het wel moeilijker zijn maar die krijgen elders eten.
zaterdag 5 januari 2013 - 18:32
Roeli

Roeli

Hoe is het mogelijk dat bij jullie de vogels niet komen eten.
Bij mij is het elke dag feest.
Mussen, meesjes, vinken, tortelduiven, merels, roodborstje,sijsjes, winterkoninkje en regelmatig een grote bonte specht. En, niet tot mijn plezier, ook stootvogels die een vogeltje mee pikken.
Ik voer brood en kippengraan. Vetbollen en gepelde pinda's. Een appel op de grond. Verder ben ik inmiddels aan mijn 5e pot pjndakaas bezig.
En, als het straks echt vriest en koud is, voer ik ,onder struiken, nog universeel voer voor de insecten eters.
Het kost me handen vol geld, maar het is prachtig en echt genieten geblazen.
Voor de vogels maar zeker ook voor mij.

groetjes Roeli
zaterdag 5 januari 2013 - 19:05
Boerke

Boerke

Roeli , ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde met wat kouder worden,dan komen er meer: Dat er van de andere soorten ook misschien zo veel komen als de meesjes.
Bij allemaal beestjes onder de topic "betrapt" staan enkele foto's van vogels die bij ons de laatste weken op bezoek komen.
Ge moogt gerust zijn. Het aan- en wegvliegen van de vogels is soms een mooi schouwspel.
zaterdag 5 januari 2013 - 19:20
Boerke

Boerke

Kijk, een koolmees op bezoek.
De klomp hangt wel onder een oversteek van een golfplaat.

Tuinbabbel

zondag 6 januari 2013 - 17:21
Gespeel

Gespeel

Dat met die stenen klomp is wel heel leuk om te zien

Dat er zo weinig vogels op bezoek komen bij allerlei lekkers wat de mensen buiten hangen heeft twee redenen.

1. de vogels vinden nu nog heel wat voedsel in de natuur

2. de commercialisatie van voederhuisjes allerhande en vetbollen die je overal vindt, creeert een overaanbod en vogels hebben er soms zelfs geen nood meer aan (door overdaad en door reden 1).
vrijdag 11 januari 2013 - 05:25
minouke

Minouke

Alleen de mezenbollen hebben hier succes maar de rest zal voor later zijn als er niets meer te vinden is.
In de plantages liggen nog veel appels en dat lusten ze precies liever.
vrijdag 11 januari 2013 - 16:16
Roeli

Roeli

Ik ben al aan mijn 7e pot pindakaas toe.
Elke dag ongeveer 1 vetbol, 2 plakken brood, een paar handenvol kippengraan, 1 appel, en 1 zakje gepelde pinda's in de 3 dagen.
Als ik met de vogeltelling doorgeef hoeveel vogels hier zijn, geloven ze me weer niet.
Dat is al eens eerder gebeurd.
Kreeg ik een mailtje met de vraag of ik mij niet had verteld.
Nou, nee dus.

groetjes Roeli
vrijdag 11 januari 2013 - 18:55
Bombycilla

Bombycilla

In deze buis zitten 2 potten. Ze zijn al leeg gegeten vooral door de merels en mussen. De vetbollen zijn nog niet aangeraakt door de kleinere vogeltjes. Het is ook nog helemaal niet koud.Er is genoeg te vinden, dus wacht maar rustig af.

Dit is een spreeuw hoor!
zondag 13 januari 2013 - 12:26
RdB

RdB

En die andere een koolmees

Ruud
zondag 13 januari 2013 - 12:29
polidor

Polidor

Ik weet niet wat pindakaas is maar ik weet wel dat men best uitkijkt met aan vogels sommige kaas-soorten te geven omdat deze teveel zout kunnen bevatten en producten met hoog zoutgehalte zijn gevaarlijk voor vogels.
Wat roodborstjes betreft; die hebben een territorium en als er een tweede soortgenoot op de voederplaats komt dan wordt het oorlog.
Bijna alle soorten vogels hebben trouwens af en toe wat heibel onderling; zeker als het kleine voeder-plaatsen betreft. Binnen de groep bestaat er meestal ook een hiërarchische pikorde. Probeer daarom het voedselaanbod te spreiden.
Ik heb zelfs regelmatig bezoek van Turkse tortels waaronder één exemplaar met één been. En dat is dan nog wel de baas van de groep want hij duld geen concurrentie van soortgenoten. Misschien omdat hij het meest honger heeft?
Ik krijg zowat het bezoek van een heel gamma vogels. Spreeuwen, eksters, kraaien, botvinken (dit jaar enorm veel!) mezen, merels, winterkoninkje, Vlaamse gaaien en zelfs de bonte specht want die lust ook pinda-nootjes als hij honger heeft.
Alleen zie ik geen groenvinken meer de laatste twee jaar. (vroeger massaal in grote groepen!) Boomklevers zie ik ook niet. Die zitten waarschijnlijk in bosrijker gebieden.
Maar al dat voederen met diverse ingrediënten kost wel op den duur een aardige stuiver. Merels zijn er ook minder dan vorige jaren. Maar er schijnt een dodelijk virus te bestaan onder deze groep naar ik vernam. En de huismus heb ik natuurlijk ook in grote aantallen. Maar die vertikken het van tarwe te eten. Pinda-noten genieten ook bij deze de voorkeur. Maar ik vind het wel een aangename bezigheid om al dat leven te observeren. Ik merk zelfs dat de mezen soms al op zoek zijn en dus de nestkastjes gaan inspecteren. Ik zal dus eerstdaags deze moeten gaan leegmaken en de nest-restanten van vorig jaar verwijderen.
Want anders laten ze deze nestkastjes links liggen. Of komen er uiteindelijk hommels in wonen.
zondag 20 januari 2013 - 13:03
RdB

RdB

Pindakaas is geen kaas maar bevat wel wat zout. In hoeverre dat een schadelijke hoeveelheid is? Daar zijn ze bij Vogelbescherming nog niet uit.

Groenlingen komen hier meestal ook massaal voor, maar vaak wat later in de winter, als elders het voer op raakt gaan ze in onze tuinen bietsen.

Knokken om de nestkasten gebeurde hier ook al in december. Felle vechtpartijen tussen Pimpelmees en Koolmees. De laatste wint altijd. Grappig eigenlijk want er hangen hier nestkasten zat. De Koolmees duldt overigens niet dat er zelfs maar een Pimpel in een nestkast kruipt dat dicht bij het zijne hangt.

Minder Merels kan nog niet liggen aan het Usutu-virus, dat is in NL/Be nog niet geconstateerd, al zal dat niet lang meer duren, de ziekte is al doorgedrongen tot Noord-Rijnland-Westfalen.

Ruud

Pindakaas en vogels:
http://www.vogelbescherming.nl/service__vragen/vragen__antwoorden/q/fq_id/127
zondag 20 januari 2013 - 13:19
polidor

Polidor

Dag Ruud,

Ik vermoed zelfs dat er koolmezen tijdens de winter in die nestkastjes komen overnachten maar zeker ben ik daarover niet.
Wat die merels betreft; dienaangaande stel ik mij toch vragen. Als het verminderde aantal in mijn en omringende tuinen nog niet te wijten is aan dat virus dan vermoed ik dat het groter aantal roofvogels ermee te maken kan hebben want ik vind regelmatig zwarte pluimen. Uiteraard ook van kleinere vogels. Vooral krijg ik regelmatig ook wat wij hier noemen een "snelleke" op bezoek. Dit is wel een echt dodelijk projectiel !
En in betere tijden (warmere perioden dus) huizen er in de nabije omgeving ook heel wat sperwers. Soms vind ik die beesten wel echt vervelend want het werkt op den duur echt storend om hun kreten te moeten aanhoren. En echte luchtgevechten horen daar natuurlijk ook bij. Ook de reigers zijn nu weer geminderd maar daarvan trekken de jongeren en de vrouwtjes natuurlijk zuidwaarts. Maar dit zijn echte pestkoppen. Al de groene kikkers op mijn tuinvijvertjes zijn verdwenen en vorige maand had ik nog een kooi van ruim drie kilogram dood. Die smerige beesten kunnen het niet laten om zelfs een te grote vis te spietsen ondanks dat ze heel goed weten dat ze hem niet uit het water zullen krijgen. Maar die vervelende reigers zijn goddank de twee laatste jaren ook fel verminderd. De concurrentie van de overtallige aalscholvers op de openbare wateren en vijvers laat zich voelen. Hier geldt dan ook de natuurwet die zegt :
"De ene zijn brood is de andere zijn dood" En vice versa natuurlijk ook. Een vroegere politieke haai drukte het kernachtiger uit toen hij stelde : "Trôp is teveel". Dus meer aalscholvers is automatisch minder reigers. En natuurlijk ook een lager visbestand en minder groene kikkers en padden. De natuur zorgt wel op termijn voor de nodige selectie maar ondertussen; wegens vooral het verdwijnen van die padden; wordt mijn tuin geterroriseerd door alle mogelijke plagen. Goddank krijg ik nog die stekelige teken- en luizenbollen (egels) op bezoek. Ik houd deze te vriend. Een paar hooi-oppers en opgestapelde notenboom-bladeren waarderen ze ieder jaar als winterverblijf. En hondenbrokken en af en toe een schoteltje melk lusten ze ook wel. Want ze besparen mij op termijn wel een hele hoop narigheid.
Maar desondanks werd ik dit jaar toch geplaagd door een immense horde naaktslakken.
En die vreten letterlijk alles wat er groen uitziet. Uitgezonderd natuurlijk het onkruid. Daar halen ze hun neus voor op. Maar van mijn alstroemerias kunnen ze
dan weer niet afblijven. Nochtans behoren deze bloemen niet tot onze inheemse flora en zijn ze zelfs licht giftig. (huidirritatie)
Maar voor naaktslakken is er schijnbaar weinig dat giftig genoeg is of ze blijven er af.. En als je dan ingrijpt met de gekende chemische middelen dan vrees ik voor de egels.
Ik denk dat de mens maar weinig echte oplossingen vind voor het echte tuin-gebeuren want de ene oplossing veroorzaakt dan weer een andere problematiek.
En zodoende blijven we dan wel eeuwig bezig.
En; wat sommigen er ook mogen over denken; een tuin is geen natuurlijk biotoop.
Als er teveel eetbare plantjes op een hoop staan; planten zelfs die in de natuur niet op zichzelf zouden overleven; dan krijgt men automatisch problemen.
Ook hier geldt dus de wetmatigheid :"Trôp is teveel"
zondag 20 januari 2013 - 18:54
Roeli

Roeli

Melk voor egels is dodelijk.
Nooit geven dus.
zondag 20 januari 2013 - 19:24
polidor

Polidor

Inderdaad. Ze slapen er nu heel goed van.
Maar ik vraag mij toch af wie dit beweert en waar dit geschreven staat als een wetmatigheid. Ze lusten het in alle geval wel hoor en zeker als ze met een nest jongeren zitten. Maar dat het geen natuurlijk voedsel voor volwassen egels is kan ik wel beamen.
Mijn moeder kweekte vroeger konijnen.(Vlaamse reuzen) En als die met een nest jongeren zaten werd er ofwel water ofwel afgeroomde melk bij in het hok gezet en ik heb nooit geweten dat er een vrouwelijk konijn ervan gestorven is.
Maar nu wil ik er het fijne van weten want egels zijn natuurlijk ook geen konijnen.
Maar er zijn wel zo van die volksgezegden die men klakkeloos voor waarheden verkondigd. Zo zou afgeroomde melk ook absoluut af te raden zijn voor ouderen van dagen. Melk zou zelfs alleen maar mogen toegediend worden aan kinderen.
Tot welke leeftijd mag het dan wel? En welke zijn de gevolgen als men die leeftijdgrens overschrijdt? Aderverkalking? Dementie?
En zo ja; worden egels dan zo oud dat ze ook last van aderverkalking kunnen krijgen?
Maar bon. We wijken hier af van de topic. Alleszins bedankt voor de tip.
Ik begin nu zelfs te twijfelen of zout inderdaad zo slecht is voor vogels.
Ik heb het reeds al dikwijls gelezen in zogezegde pseudo-wetenschappelijke schrijfsels maar resultaten van onderzoeken dienaangaande heb ik nog niet in handen gekregen. Waarschijnlijk krijgt men dan last met "Gaya". Dus maar niet onderzoeken dan? Voorlopig geef ik dus geen melk meer tot ik beter gestoffeerd ben inzake de problematiek. Trouwens ze zijn in winterslaap. Welk resultaat die hondenbrokken geven op termijn is ook al niet onderzocht. Ik weet wel dat honden- en kattenliefhebbers die hun beestjes voederen wel last hebben van egels die meeschuiven aan de dis. Vooral bij nacht kunnen ze enorm heibel maken als die voederbakjes worden omgestoten ingevolge vechtpartijen onderling.
zondag 20 januari 2013 - 20:40
Tuinman65

Tuinman65

Hoezo, egels gaan dood van melk?
Ik heb ooit eens gelezen dat ze zelfs aan de koeien zitten te sabberen.

Leo
zondag 20 januari 2013 - 23:18
Roeli

Roeli

Als je egels melk wilt geven, geef dan kittenmelk of puppiemelk.
Die zijn anders van samenstelling als koemelk en de dieren raken daar niet van in de diarree. En dit laatste kan dus dodelijk zijn voor egels.
Trouwens , voor jonge kittens en puppies is het ook niet goed. Het is te laxerend.
Om je gerust te stellen, Polidor, vleesbrokjes van hond of kat kan je probleemloos aan de egels voeren. Zullen ze je dankbaar voor zijn.

groetjes Roeli
zondag 20 januari 2013 - 23:38
RdB

RdB

Koemelk bevat het suiker lactose, zonder het bijbehorende enzym (lactase) kunnen dieren dit niet afbreken en raken aan de diarree. Jonge zoogdieren hebben dit enzym uiteraard maar oudere dieren niet. Mensen zijn een beperkte uitzondering. Alleen mensen die afstammen uit bevolkingsgroepen die van oudsher met melkproducten omgaan blijven tot op hoge leeftijd in staat lactose om te zetten. De meeste afrikanen en aziaten kunnen dit niet.

meer info? google op lactose-intolerantie en of lactase.

Ruud
maandag 21 januari 2013 - 09:02
polidor

Polidor

Interessant advies. Wist ik niks van. Moet ik aan mijn neef vertellen. Die heeft een paar katten en die klaagt ook altijd dat die egels aan de melk; bestemd voor de poezen; zitten. En natuurlijk ook aan de kattenbrokjes.
Wat mij wel verwondert is het verschil tussen negers en blanken dat zou bestaan.
Waarschijnlijk laat ik mij hierbij misleiden door het feit dat hele stammen nomaden ziin die koeien en geiten bezitten. Ik dacht dat dit vooral was om de melk die deze dieren produceerden. Maar O.K. hoor. De melk zal dan bestemd zijn voor de baby's waarschijnlijk. Bedankt voor de nuttige inlichtingen hoor.
Dat is nu wel het fijne aan echte hobby-tuinders. Vooral omdat dezen meestal allerlei weetjes weten en ze ook willen meedelen aan collega's. Bij duivenmelkers en vissers is het wel omgekeerd. Die willen je wel wijsmaken dat prei met zijn wortels bovengronds groeit en dat het loof ondergronds verblijft.
Maar zoals steeds wordt de algemene regel wel bevestigd door uitzonderingen en zijn er ook hobby-tuinders die nooit het achterste van hun tong laten zien.
Maar gelukkig zijn dat wel uitzonderingen. Ik denk dat de reden hiervan is omdat 95% van de hobby-tuinders geen geldgewin beogen. Met beroeps-tuinders om den brode ligt het dan weer helemaal anders. Maar daar is het nog aannemelijk. Uw broodwinning afschermen voor de concurrentie is menselijk.
In tegengesteld geval vind ik het echter schokkend. Het lijkt dan alsof een goede vriend met je lief gaat lopen. Dergelijke personages met die ingesteldheid hoef ik dus totaal niet. Je steekt er soms oneindig veel tijd in en al wat je krijgt als tegen-
prestatie is schijnheiligheid en bedrog. En dat kwetst natuurlijk.
maandag 21 januari 2013 - 16:11
sirius

Sirius

Koemelk is bedoeld voor koeien en niet voor mensen. Dat een bepaalde tak van het mensenras een enigszins blijvende mogelijkheid heeft om "melk" te verteren is toevallig mooi meegenomen. Meestal worden de "lactase enzymes" aangemaakt in het jeugdstadium van de mens, waardoor de moedermelk kan verteerd worden en dit valt bij het ouder worden weg bij bepaalde "rassen". Of dit te maken heeft met een normale evolutie weet ik niet maar ik betwijfel dat. Uitzonderingen bevestigen de regel, en ik heb mij laten wijsmaken dat lactose intolerantie ook bij "ons" ras gaandeweg meer voorkomt. (klassieke klacht "mijne kleine verdraagt geen koemelk, hij krijgt allergieverschijnselen (vaak heel erg!)")

maar uiteindelijk ging het hier over vogels? toch?
maandag 21 januari 2013 - 16:46
Feniks

Feniks

Ja, maar er is nog een verschil tussen intolerantie en een allergie dacht ik.
Mijn oudste dochter, die 1/4 negroideras in zich heeft, verdraagt ook geen melk, ze krijgt hier veel slijmvorming van (verstopte neus etc.). De jongste heeft daar dan weer geen last van (zelfde mix nochtans )
maandag 21 januari 2013 - 16:51
Roeli

Roeli

Dit was een klein,maar nuttig, zijsprongetje.
maandag 21 januari 2013 - 16:52
polidor

Polidor

Yep!!!! Over vogels dus! Nu kunnen we ze nog dicht bij huis observeren. Maar als het sneeuwtapijt weg is zal de soort-rijkdom wel afnemen. Want normaal zie ik toch nooit Vlaamse gaaien zo dicht bij huis. En de massale hoeveelheid koolmeesjes zal binnenkort ook wel afnemen als ze terug noordwaarts trekken.
Ik weet niet of dat roodborstje dat heden op de voederplaats komt hetzelfde is als datgene wat mij steeds gezelschap houdt in de tuin. Zeker als ik aan het spitten ben.
Ik hoop van wel. Want het gezelschap ervan is wel aangenaam. Het volgt mij zelfs als een waar schoothondje. Ik ga dit jaar eens proberen of het niet uit de hand komt eten.
maandag 21 januari 2013 - 17:50
Feniks

Feniks

Terug naar de vogeltjes in mijn tuin:

ik zie hier:

[afbeelding verwijderd niet-https]

pimpelmeesjes (koolmeesjes ook, maar die zijn mij te snel)

[afbeelding verwijderd niet-https]

en veel merels

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 21 januari 2013 - 18:07
Bombycilla

Bombycilla

Die smerige beesten kunnen het niet laten om zelfs een te grote vis te spietsen ondanks dat ze heel goed weten dat ze hem niet uit het water zullen krijgen. Maar die vervelende reigers zijn goddank de twee laatste jaren ook fel verminderd

Hoe kun je vogelliefhebber zijn en dan dit schrijven,je voed de reigers net als de andere vogels en dan zijn het rotvogels
maandag 21 januari 2013 - 19:17
polidor

Polidor

Je kunt het vlees niet hebben en de koe behouden. Dat is een volkswijsheid die ook af en toe gebruikt wordt door oudere tuiniers. Het feit dat ik reigers minder graag zie betekent nog niet dat ik niet van vogels kan houden. Een spreeuw zien ook velen minder graag dan een zanglijster maar dat betekent dus niet dat ze die zanglijster niet graag zou zien. Wat ik uitdrukkelijk stelde; buiten het uiten van mijn voorkeur; is dat de natuur hard is en desnoods ingrijpt als het misloopt.
Als de prooien verminderen tengevolge van teveel predators dan moeten de zwakkere predators; die anders jagen; het gelag betalen. Zo simpel is dat.
En als er hier te lande aalscholvers worden beschermd; (= kweken) die reeds in Europa in over-aantal zijn en dus geen bescherming genieten (slechts 2 van de vijf soorten zijn beschermd in Europa en daar behoort dus de soort die in ons land furore maakt dus niet bij) dan is het een logika te noemen dat hier de reigers het moeilijker krijgen. En dan is er nog steeds de watervervuiling die oorzaak is dat het prooi-aanbod voor deze vogels heel lucratief kan zijn. Bijvoorbeeld zoals nu in de winter.
Maar het feit dat ik een bepaalde vogelsoort minder graag zie in mijn tuin betekent dus niet dat ik geen dier-liefhebber kan zijn. Die gevolgtrekking laat ik voor uw rekening. En ik ga hier geenszins een verdere polemiek voeren over het voor of tegen reigers zijn. (of aalscholvers) Het is hier een tuinforum en mijn groene kikkers en koi-karpers behoren tot mijn tuin. Daarom zie ik reigers liever niet in de tuin. Mag dat? Het interesseert mij wel, de ganse vogel-problematiek. Maar daarom ook wil ik weten waarover ik spreek. En om die reden heb ik de Europese regel- en wetgeving bestudeert ter zake en weet ik dan ook wat er beschermd wordt en wat geen bescherming verdient en waarom dit zo is. En verder lig ik daar niet wakker van.
Bosduiven worden ook afgeknald omdat ze een plaag kunnen worden. (en soms ook zijn dus)
Betekent dat automatisch dat onze beleidsmensen geen vogelliefhebbers kunnen zijn omdat ze dit toelaten? Want dan wordt dit appelen met peren vergelijken.
En discussies opstarten om wrevelig te kunnen doen is absoluut niet aan mij besteed. Dus ik ben een vogelliefhebber. Denk ik toch. Wat anderen hier ook mogen van denken; ingevolge mijn geuite voorkeur; is bovendien mijn zorg niet.
Dus ik houd het dus liever bij de tuinproblematiek. Daarvoor dient in de eerste plaats dit forum. En ik hoop dat het zo blijft.
maandag 21 januari 2013 - 20:50
sirius

Sirius

vogels genoeg!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 23 januari 2013 - 21:35
Boerke

Boerke

De duiven vallen goed maar spijtig genoeg zonder prijzen. Op het moment dat ik dit hier schrijf zitten er in totaal 12 duiven(op de grond en in de bomen).

Tuinbabbel

donderdag 24 januari 2013 - 12:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon