menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe houd ik kauwen weg bij het vogelvoer

Ga naar meest recente reactie

Bernardien

Bernardien

In onze buurt hebben we veel last van kouwtjes. Deze zwarte vogels vernielen alles wat je neerlegt of hangt voor de kleine vogeltjes. Er is geen aardigheid aan.
Heeft iemand een idee om de kouwtjes weg te houden?
donderdag 10 november 2011 - 23:30
minouke

Minouke

ik denk ook dat dat de oplossing is zo een vogelvoersilo.
En zo ziet dat eruit : http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1319


en ook WELKOM op dit forum Bernardien

groetjes
Chantal
vrijdag 11 november 2011 - 08:26
Bernardien

Bernardien

Ja inderdaad Chantal en Lieke,
Dat is de enige mogelijkheid.
Maar ik vind juist een vogelhuisje zo leuk.
NU heb ik laatst gezien dat ze de grote openingen onder het dak met gewone takjes hadden "gebarricadeerd" zodat alleen kleine vogeltjes erin kunnen.
Wat ik hoopte is een 'trucje' waarmee je kouwen uit de buurt kunt houden.
maar bedankt.

groetjes Bernardien
vrijdag 11 november 2011 - 11:15
PeterW

PeterW

Het is trouwens een kauw.
vrijdag 11 november 2011 - 13:47
corrielat

Corrielat

Inderdaad,
Kouw wordt het toch wel
zondag 13 november 2011 - 08:38
printemps

Printemps

Een draad kooi maken of kopen (die tuin draad van B...... met rechthoekige gaten)
Enkel de kleintjes kunnen erdoor om te eten

woensdag 16 november 2011 - 14:32
Bernardien

Bernardien

Ja inderdaad. Ik heb nog een stuk kippengaas liggen. Daar wil ik 2 kanten van het vogelhuisje mee dicht maken en aan de andere 2 kanten openingen houden voor de kleine vogeltjes.
Hebben jullie ook duiven in de tuin.
Ik geniet zo van ze.
Ze zijn zo onhandig.
Met veel lawaai landen ze ergens en als ze weer opstijgen uit de boom ritselen alle bladeren alsof ze tegen alle takken aanvliegen.
woensdag 16 november 2011 - 16:01
minouke

Minouke

jawel, en 't is zoals je zegt erg onhandig.
Ik heb soms de indruk dat ze gans de boom aan het omdraaien zijn maar ja ze zijn ook groter dan de andere.
woensdag 16 november 2011 - 16:50
dklaassen15

Dklaassen15

ze eten bij mij zelfs de slakkenkorrels uit de tuin.
donderdag 6 februari 2020 - 12:31
Roeli

Roeli

Is dat jouw oplossing om van de kauwtjes af te komen ?
donderdag 6 februari 2020 - 16:51
leerling

Leerling

We hebben in de voortuin en in de achtertuin een voederstation.
Er hangt een waterschaal aan, zodat vogels kunnen drinken een badderen buiten bereik van katten.
Er hangt een vetbolsilo aan waar alleen meesjes, spechten en - helaas ook - halsbandparkieten van eten. De eters zijn soms wel wat morsig, maar daardoor kunnen grondvogels ook mee genieten.
Er hangt ook een voederhuisje aan van bij Hubo (https://www.hubo.be/nl/p/finch-voederhuisje-anthraciet/899645.html). Opnieuw eentje waar alleen kleine vogels op kunnen landen. Het dakje is ruim groot, zodat het voer meestal droog blijft. En ze zijn gemakkelijk schoon te maken, zodat schimmels en ziektekiemen geen kans maken. Wanneer het hard waait, haal ik ze wel binnen, omdat ze dan te veel wind vangen en het voer dan op de grond valt.

We hebben een kooi over een grondvoedertafel. De gaten zijn groot genoeg, zodat merels er nog door kunnen. Op die kooi hebben we een glasplaat gelegd, zodat het voer eronder (meestal) droog blijft.

We hadden een vogelhuisje, waarvan we de openingen verkleind hadden met horizontale stokjes, zodat alleen kleine vogels er nog door konden. Moch je niet zo handig zijn met spijkers/schroeven, dan kan je ook wat dikker touw proberen.
(We hebben het vogelhuisje niet vervangen nadat de voet verrot was, omdat de voederstations en grondvoedertafels die we nu hebben meer vogels en meer vogels tegelijkertijd kunnen bedienen. We zien nu bv. soms tot 10 staartmeesjes tegelijk van de vetbollen genieten, al dan niet met een pimpelmees in dat kluwen, terwijl een boomklever een graantje meepikt uit het voederhuisje.)

En is er een voederhuisje voor de eekhoorns, omdat die overal wel wisten te komen.
(Vroeger 'kostte' ons dat zo'n 8kg voer per voederperiode - in ruil voor veel kijkplezier. Sedert de straatwerken hier in de buurt is er nauwelijks nog een (levende) eekhoorn te bespeuren. Niet zeker waarom. Zijn er te veel bomen gesneuveld, waardoor de eekhoorns de wegen niet meer veilig kunnen oversteken langs de kruinen?)

En dan krijg ik natuurlijk medelijden met de grotere vogels (duiven, eksters, gaaien... kauwen hebben we hier niet) en strooi ik ook nog wat op de grond voor hen. 't Is altijd even afwachten of de vinken er snel genoeg bij zijn. Dat zijn ook grondvogels, maar om een of andere reden zijn die niet zo gek van die grondvoedertafel.
zondag 8 maart 2020 - 00:25
Roland2

Roland2

Onlangs de vetbol voeder silo voor "kleine vogels" gekocht.
Op geen tijd waren de vetbollen op door de grote vogels. De kleintjes durfden er zelfs helemaal niet in de buurt komen.
VOOR KLEINE VOGELS had mij aangezet dit item te kopen.
Verloren geld dus.
zondag 23 januari 2022 - 10:56
Roeli

Roeli

Niet dus. Zelf heb ik bijna alle bakken en schalen opgehangen in de bomen en gooi ik het tussen dichte struiken .Voor de kauwtjes nog wat voer en stukjes brood op de grond
maandag 24 januari 2022 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon