menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Pomp regenwaterput

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

We hebben een elektrische pomp op onze regenwaterput die automtatisch aanslaat wanneer we de kraan aanzetten.
Wat gebeurt er als het water in de regenput op is? Is het dan kwestie om zo snel mogelijk de kraan dicht te gaan zetten?
zondag 25 juni 2017 - 23:04
deHaan

DeHaan

Zo snel mogelijk de pomp uitzetten.
Anders is de kans dat de pomp kapot loopt groot.
zondag 25 juni 2017 - 23:18
leerling

Leerling

Vreesde ik al.

Bedankt voor je reactie, DeHaan.
maandag 26 juni 2017 - 21:31
Pia006

Tekst aangepast

Pia006

Hey Leerling,

Mijn vriend en ik twijfelen al heel lang om een warmwaterpomp te installeren, liefst via onze regenput. In feite zijn we op zoek naar een energievriendelijke manier om ons huisje (en serre) te verwarmen, rekening houdend met het milieu. Ik las hierzo dat een warmwaterpomp of zonneboiler blijkbaar wel aanslaat bij velen: https://www.topcompare.be/nl/blog/energieverbruik-winter. Zo reliable vind ik dat artikel ook weer niet..

Wil je soms je ervaring delen? Is het al voorgevallen dat je pomp dus kapot gaat zoals hierboven omschreven, of valt dat echt praktisch nooit voor?

Kwestie om de kosten wat in te schatten op voorhand...

Bedankt!
vrijdag 2 februari 2018 - 15:39
leerling

Leerling

Oei, Pia006. Hier dreigt een misverstand.
Wij hebben een put waar het hemelwater in terecht komt, en dat water gebruiken we om de planten in de tuin van water te voorzien.
Vorig jaar was het een lange tijd heel droog en omdat we een paar keer hagen en struiken goed water hadden gegeven, hadden we schrik dat de put ver leeg zou zijn.

Van warmtepompen weet ik niet zoveel.
We hebben dat een jaar of 10 geleden eens bekeken, maar dat leek ons toen niet interessant voor het huis waar we toen woonden. Het huis zelf was niet voldoende geïsoleerd en de radiatoren zouden fors moeten worden uitgebreid. De warmtepomp zelf werkt op elektriciteit en zonder zonnepanelen bleef dat een dure zaak. De pompen waren niet bepaald geruisloos. Er moest worden onderzocht of er op haalbare diepte voldoende water in de grond zat en de boring dreigde het prijskaartje helemaal onbetaalbaar te maken.

Voor zover ik weet mag je in België een geothermisch warmtepompsysteem alleen gebruiken via warmteuitwisseling. Je mag dus bv. niet rechtstreeks water uit de bodem oppompen en er weer in laten wegvloeien. (Waarschijnlijk om verontreiniging van het bodemwater te vermijden/beperken.) Je hebt een gesloten circuit dat in contact wordt gebracht met een warmere bron en dat contact moet voldoende groot zijn om warmte te kunnen uitwisselen. De pomp is gekoppeld met het gesloten circuit en zal dus niet 'droog' vallen.
Bij warmteuitwisseling met lucht heb je dat probleem al helemaal niet.

We vroegen ons toen ook af hoe lang zo'n pomp zou meegaan (uiteindelijk blijft dat een mechanische component) en dat bleek toen ook tegen te vallen. (De leverancier zou je een 'mean-time-between-failures' moeten kunnen geven.)

Maar ondertussen zijn we dus weer 10 jaar verder...
zaterdag 3 februari 2018 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon