menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De beste manier om water te geven in de tuin

Ga naar meest recente reactie

May

May

Nu dat het zo droog is, water ik mijn bloemen en de moestuin met een gieter of een tuinslang. Het probleem is: na de giet buurt en als de grond terug droog is, wordt de grond echt hard. Is dit normaal? Wat is de beste manier om water te geven in de tuin? Graag eens jullie ervaring even delen.

May
woensdag 25 april 2007 - 20:14
lisa

Lisa

may, ik zet s avond de sprengler aan en laat sie een uur lopen
als ik het s avonds niet haal, doe ik het vroeg in de morgen dit doe ik zo drie keer in de week
nu als het zo droog is

groeten lisa
woensdag 25 april 2007 - 21:20
Esem

Esem

May,
de beste mannier om water te geven aan je planten is een druppeldarm.
Makkelijk en het water komt daar waar het moet zijn ,aan de wortels van de planten.
Bij sproeien verdampt er veel water.
Als er geen andere mogelijkheid is ,doe het dan bij voorkeur s'avonds als de zon ondergaat of eventueel s'nachts.
Je kan het koppelen aan een tijdklok en zo de tijd instellen.
Beter een maal per week vervloeding water geven dan 2 of 3 maal een beetje.
Want bij het laaste heeft de plant er ook niet zo veel aan met de droogte zoals nu.
Gr Esem,
donderdag 26 april 2007 - 00:47
lisa

Lisa

wat is ueberhaupt een druppeldarm nooit van gehoort?
ik kan niet zeggen dat mijn planten te weinig water krijgen

groetjes lisa
donderdag 26 april 2007 - 01:23
hildavw

Hildavw

Een druppeldarm is een tuinslang met allemaal gaatjes, die je tussen je planten kan leggen.
Hilda
donderdag 26 april 2007 - 02:28
lisa

Lisa

bedankt hildayw, nu weet ik het men leert altijd nog bij

lisa
donderdag 26 april 2007 - 03:03
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ja lisa we zijn nooit te oud om te leren.
Maar het is geen gewoon tuinslang lisa
het zijn speciaal vervaardigde darmen waar druppels gewijs water uitvloeit daarom moent men het een druppeldarm.
En ze bestaan toch al wat jaren.
Ze worden ook wel eens zweetdarmen genoemd.
Gr Esem,
donderdag 26 april 2007 - 07:47
lisa

Lisa

esem. en hoe sluit je zoiets aan?ja sorry heb geen idee

groeten lisa
donderdag 26 april 2007 - 14:33
May

May

Oh ik ben heel blij om jullie reacties te lezen. Ik leer veel bij bij dit forum.

Voor de gazon gebruik ik wel een sproeier, maar voor de moestuin en de voortuin gebruik ik een slang of gieter, want de oppervlakter is niet groot genoeg. Van die watergeving word de grond altijd zo hard.

Die druppelarm heb ik ooit bij iemand gezien, maar is dit ook goed gebruikbaar bij een moestuin? Want die druppelarmen gaan naar alle richtingen en in een moestuin worken men veel met de grond.....

May
donderdag 26 april 2007 - 15:26
lisa

Lisa

may ,als het heel heet is gebruik ik ook de sproeier voor mijn moestuinen
als het normaal is ?soms loop ik ook men een gieter

groetjes lisa
donderdag 26 april 2007 - 16:30
an

An

May,
de beste mannier om water te geven aan je planten is een druppeldarm.
Makkelijk en het water komt daar waar het moet zijn ,aan de wortels van de planten.
Bij sproeien verdampt er veel water.
Als er geen andere mogelijkheid is ,doe het dan bij voorkeur s'avonds als de zon ondergaat of eventueel s'nachts.
Je kan het koppelen aan een tijdklok en zo de tijd instellen.
Beter een maal per week vervloeding water geven dan 2 of 3 maal een beetje.
Want bij het laaste heeft de plant er ook niet zo veel aan met de droogte zoals nu.
Gr Esem,

esem nou had ik weer gehoort dat je beter smorgens de planten water kunt geven omdat de slakken het zo fijn vinden als je savonds water geeft je krijgt er dan meer van die slakken bij, vooral bij aardbeien,
ik doe het ook nog wel savonds maar na ik dat gelezen had wou ik het smorgens gaan doen ik geef alleen met die droogte vaak alleen met de slang water en soms met een gieter ik heb geen regen ton zo ze krijgen dus bij mij aleen leiding water wel duur voor mijn portomonee maar ik kan niet anders
tenzij iemand of jij nog een idee heeft
gr an
donderdag 26 april 2007 - 16:32
lisa

Lisa

ik heb al gezien dat tuinvrienden het water opvangen in een regenton,
zelfs heb ik ook een ton staan -maar zoveel komt daar nooit in
groeten lisa
donderdag 26 april 2007 - 17:19
May

May

Mijn buurman heeft een put in de grond graven en hij gebruikt grondwater.

GRT
May
donderdag 26 april 2007 - 17:34
an

An

dat is mij ook opgevallen lisa dat er een hoop een regenton gebruiken
zet hem onder een goot bij mij kan dat niet want ze hebben met de renavatie er net nieywe dakgoten op gezet.
gr an
donderdag 26 april 2007 - 17:49
jp

Jp

Om het dichtslaan van de grond in planten- of moestuin te voorkomen moet je schoffelen of harken. Dat breekt de korst en houdt de bodem mul. Bovendien breek je de verdampingskanaaltjes in de grond telkens door. De bodem houdt dan langer en beter vocht vast.
" Un binage vaut deux arrosages" (één schoffelbeurt is twee gietbeurten waard).
donderdag 26 april 2007 - 18:18
an

An

waarom moet je harkrn je schoffelt toch de grondt al los
gr an
donderdag 26 april 2007 - 18:31
May

May

Om het dichtslaan van de grond in planten- of moestuin te voorkomen moet je schoffelen of harken. Dat breekt de korst en houdt de bodem mul. Bovendien breek je de verdampingskanaaltjes in de grond telkens door. De bodem houdt dan langer en beter vocht vast.
" Un binage vaut deux arrosages" (één schoffelbeurt is twee gietbeurten waard).


IP:

Dit is mischien een domme vraag: schoffellen voor of na de gietbeurten?

RGDs
May
donderdag 26 april 2007 - 18:36
an

An

may volgens mij voor de gietbeurten
gr an
donderdag 26 april 2007 - 18:40
Esem

Esem

lisa,
zo een darm wordt aangesloten op je waterkraan en een eventuele tijdklok die je zelf kan instellen.
Zo krijgen de planten het water rechtsreeks aan de wortels.
Je sluit het aan zoals een gewoone waterslang,alleen blijft de druppeldarm constant op zijn plaats in de
borders.
Je kan de verbinding maken met een stuke gewone tuinslang met aan beide zijde een koppeling voor de aansluiting.
Gr Esem,
vrijdag 27 april 2007 - 02:26
Esem

Esem

An, wat je verteld is deels wel waar,maar als je het s'morgens doet vinden de slakken het ook nog gezellig hoor.
Het nadeel is dat wanneer je het s'morgens doet ,er 30 tot 40 % van het water verdampd voor het in de bodem trekt.
Als je het s'avonds doet of s'nacht terk zo goed als alles in de bodem en kont het daar waar het moet zijn : bij de wortels van de planten.
Gr Esem,
vrijdag 27 april 2007 - 02:32
an

An

ja dan blijf ik het ook maar savonds doen
heb ik trouwens meer tijd ook
gr an
vrijdag 27 april 2007 - 05:07
Catgarden

Tekst aangepast

Catgarden

Als je de aarde afdekt met houthaksel, cacaodoppen of boomschors verdampt het water zo vlug niet en moet je minder sproeien.
Ik heb tot nu toe nog niks gesproeid en de aarde is nog altijd vochtig onder het houthaksel. Alleen de nieuwe aanplant geef ik water met de gieter (met regenwater uit onze regenput van 10.000 liter).
maandag 30 april 2007 - 20:53
Esem

Esem

Klopt Catgarden,
maar niet iedereen kan er weg mee,met het hakselmateriaal bedoel ik ,en dan is een waterdruppeldarm een goede oplossing om alsnog water aan de wortels van de planten te krijgen ,zonder veel water te moeten verspillen.
Gr Esem,
dinsdag 1 mei 2007 - 01:48
an

An

ik heb ook overal cacaou doppen liggen ik moet vooral letten op mijn nieuwe zaadjes en alles wat in pot zit
gr an
dinsdag 1 mei 2007 - 03:39
Marinepik

Marinepik

Hallo,
Ik wil ook cacao doppen in mijn tuin aanbrengen.
Het schijnt goed te helpen tegen de droogte maar ik heb een paar vragen hierover.
Hoelang duurt het voordat de doppen zijn vergaan en als men wil bemesten kan de (biologische) mest gewoon bovenop de doppen worden gestrooid.
Uiteraard helpen de doppen ook met het bemesten van de tuin maar welke mest zit hierin?
Hoe dik moet de laag cacao doppen zijn?
Veel vragen en graag uw antwoorden.
Theo
dinsdag 22 mei 2007 - 03:15
Lilian

Lilian

Klopt Catgarden,
maar niet iedereen kan er weg mee,met het hakselmateriaal bedoel ik ,en dan is een waterdruppeldarm een goede oplossing om alsnog water aan de wortels van de planten te krijgen ,zonder veel water te moeten verspillen.
Gr Esem,


Esem, toevallig hebben wij vandaag ook besloten om een druppeldarm langs de beplanting (+- 80 mtr) te plaatsen, mijn zoon kwam met dat idee. Ik had er nog niet van gehoord tot ik het hier lees het schijnt prima te werken.

groetjes, lilian
dinsdag 22 mei 2007 - 05:26
Esem

Esem

Ja Lilian,
het water komt daar waar het moet zijn, aan de wortels van de planten.
En het best is nog dat je het s'anonds of nacht geeft,dan heb je de minste verdamping van het water.
Niet te warm en geen zon.
Gr Esem,
dinsdag 22 mei 2007 - 08:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon