menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke heggeschaar aankoopadvies gevraagd

Ga naar meest recente reactie

daxcer

Daxcer

Hallo iedereen,

Had graag even jullie ideeen of meningen gekend i.v.m. een aankoop van een heggenschaar.

Ben nu op het punt gekomen dat ik voor een benzine heggenschaar denk te gaan. Vorig jaar heeft de elektrische de geest gegeven zoek dus nu een vervanger.

Alleen vraag ik me af of er mensen op dit forum zijn die ervaring hebben met een benzine heggenschaar en die me tips kunnen geven.
Waar moet je op letten bij de aankoop en zijn er ook degelijke alternatieven voor de alom bekende Stihl of Honda benzine heggenschaar.
Of misschien zijn er meer nadelen dan voordelen aan zo'n benzine heggenschaar

Zelf heb ik vooral haagbeuk staan en ook klimop en nog een andere soort haag waarvan ik de naam niet ken maar die haag heeft vrij kleine takken en snoeit zeer gemakkelijk.
Hier en daar ook nog een struik die ik nu ook snoeide met de heggenschaar.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden

Mvg Daxcer
zaterdag 11 mei 2013 - 20:48
pplakke

Pplakke

Ik heb een van aldi (top craft).
Voordelen
goedkoop
2takt betrouwbaar


Nadelen
zwaar dus bent snel moe
luid 114 db
2takt dus mengen van olie onder benzine


Belangrijksten is dus het gewicht.
Mischien dat een accu schaar een optie is.
ergens hier was een topic over maar vind het niet meer.
zaterdag 11 mei 2013 - 21:21
daxcer

Daxcer

@ pplakke,

Merci voor je reactie maar ik ga zeker niet op accu scheren.
Reden daarvoor is dat ik toch teveel moet scheren + geen vertrouwen heb ik batterijen.
Gaat goed bij vol vermogen maar eens het volttage zakt is het gedaan met de pret en moet je opladen of een extra dure batterij kopen.
En dan die levensduur ?? als ik kijk naar de batterijen van pakweg een boormachine of zelfs de batterij van een gsm hoe snel dat verslijt en hoe snel dat vervangen moet worden dan pas ik daar toch voor.
Puur persoonlijk natuurlijk.

zaterdag 11 mei 2013 - 21:28
deHaan

DeHaan

Ik werk met een Stihl en het liefste
zaterdag 11 mei 2013 - 22:39
daxcer

Daxcer

zeker een goede tip van die lengte.
hoe lang is dan het zaagblad ongeveer ?

Stihl of husqvarna of honda zijn ook bekend van hun kwalitatief vermogen maar ben ook heel benieuwd naar de ervaringen met toestellen zoals makita en andere merken die misschien net iets beterkoop zijn maar zeker ook kwalitatief hun mannetje staan.
tenslotte gebruik ik ze een paar keer per jaar maar een heb het vroeger ook met elektrisch gedaan.
zondag 12 mei 2013 - 13:00
deHaan

DeHaan

Ik schat dat het mes ongeveer 60cm is.
Kop is vaak zwenkbaar.
zondag 12 mei 2013 - 22:54
Boerke

Boerke

Ik heb net een nieuwe gaan kopen. Een bosch; electrisch. Ze stonden in de HUBO in reclame en door mijn verjaardag nog eens 10% eraf. Mijn vorige was ook een bosch. Denk daarmee al een zeven-tal jaar wel geweest . Had ik de voornoemde promotie niet dan had ik nog geen nieuw gekocht.
De lengte van de schaar is 50 cm. gewicht: 3.5 Kg. Type AHS 50-26 .
Ik ga deze gebruiken voor het fijnere werk. De oude voor het brutte. Zoals bij de taxus bv. sneed ze de takjes niet meer fijn af.
Regelmatig tijdens het werk de messen bespuiten met olie (speciaal voor heggenscharen) en de levensduurte verlengt ook aanzienlijk. Bij mijn eerste voorgehad.Spreek dus van ondervinding. Na goed twee jaar al voor 't containerpark. Toen hadden ze mij het hiervoor beschreven gemeld en vanaf dan doe ik dat. "Al doende leert men".
woensdag 15 mei 2013 - 12:55
daxcer

Daxcer

Heb mijn ronde gedaan en heb een aantal bevindingen, alle heggenscharen zitten rond de 60 cm snijlengte en moesten afgeveerd zijn

Makita EH 6000W = ziet en voelt heel degelijk aan maar helaas ook vrij zwaar.
op een internetwinkel staat deze maar liefst 250 euro goedkoper in uitverkoop en is daarmee een koopje maar het gewicht en het feit dat ik moet kopen via het internet laat me twijfelen.

Shindaiwa DH2200ST = ziet er mooi uit en vooral is heel licht, de lichtste die ik ben gaan bekijken. alleen is het mes wat kort voor mij 55cm, voor de rest lijkt dit een top heggenschaar.

Solo 162/60 = stevige degelijke heggenschaar die ook goed is afgewerkt maar helaas ruim boven de 5 kilo zit en dus te zwaar voor mij.

Honda heggeschaar voelt en ziet er top uit maar hier helaas hetzelfde verhaal en dat is dat ze heel zwaar aanvoelt.

Hitachi CH66EB3 = langste snijblad van 66 cm en ondanks de 5 kilo voelt deze heggenschaar helemaal niet zwaar aan, heel raar, een kleiner type voelde zwaarder aan ondanks het mindere gewicht.
Zou te maken hebben met hoe goed het gewicht in balans is = heel goed dus.
is ook initieel de beste koop alleen vind ik hem niet mooi en niet goed afgewerkt.

Stihl HS 45 (60cm) = mooie afwerking en oogt kwalitatief. goede balans, je voelt eveneens hier niet echt dat ze 5 kilo weegt in tegenstelling tot de Makita.
Heel bekend en befaamd merk met dito reputatie.
Nu met een korting van 100 euro is deze de beste koop geworden en ik denk dat ze dit zal worden. een topmerk voor een betaalbare prijs.
Er zijn er idd duurdere en betere types van Stihl maar voor een gewoon tuintje zal deze zeker volstaan.

donderdag 16 mei 2013 - 23:48
Boerke

Boerke

Ik denk dat je het u niet zult beklagen. Ik heb ook al enkele stihl-producten en ben er tevreden over.
vrijdag 17 mei 2013 - 10:37
felpa

Felpa

Ik was fanaat van Honda na enkel goede bevindingen met grasmaaiers maar met de heggenschaar HHH25 en de bosmaaier UMK435E heb ik nog niets anders dan problemen gehad: telkens als de motor warm is, verliest hij aan vermogen en valt stil. Eens afgekoeld, werken ze weer. Ik ging bij 2 verschillende dealers te rade. Zowat alles werd inmiddels vervangen, maar niets helpt. Het lijkt een algemeen probleem te zijn, in die mate dat een Hondadealer me zei geen heggenscharen van Honda meer te verkopen zolang het probleem niet is opgelost. Een tuinonderhouder bevestigde die problemen en zei dat hetzelfde probleem zich stelde met Stihl.
vrijdag 5 juli 2013 - 10:48
Tuinman65

Tuinman65

Die problemen kennen wij met Stihl helemaal niet.
Die draaien nu in de periode van hagen scheren heel de dag door.
Leo
zaterdag 6 juli 2013 - 23:35
daxcer

Daxcer

Het is Stihll geworden maar geen op benzine !
1 elektrische voor de buxus en 1 elektrische voor de hagen.
Telkens het topmodel in de reeksen ben uitermate tevreden van de heggenschaar voor de hagen.
Buxus moet nog gebruikt worden.
Vooral het hoge gewicht, de meerprijs, het onderhoud , de geur en geluidshinder heeft de knoop doorgehakt en heb er nog geen spijt van gehad.
Heb er nu 2 voor de prijs van 1 op benzine met maar een enkel snijblad aan beide zijden geslepen.
Maw met de elektrische heb ik 4 snijkanten ipv 2 voor de benzine voor hetzelfde geld.

zondag 7 juli 2013 - 14:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon