Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Onze tuinman heeft enkele rode bessenstruiken gezet, maar de mooie bessen zijn nu al voor het tweede jaar echt niet lekker!! Meer pitten en harde vel dan sap en het sap daarbij zuur ...
Een verkeerde soort? Of is de (klei)rond daar niet goed?
Ik veronderstel dat er niks anders opzit dan ze uit te graven en vervangen? Enkele ervqn hebben trouwens zieke gebulte blaren...
Bedankt voor de goede raad!
Belangrijk is om te weten welke soort het is / zou moeten zijn. Heb zelf jarenlang "Jonkheer van Tets" gehad en die bessen smaakten prima. Zurig lijkt mij een beetje eigen aan aalbessen. Je moet ze ook niet te vroeg plukken.
Droogte kan van invloed zijn op de smaak en grootte van de bessen.
Die 'gebulte' (!) bladeren is het gevolg van de bloedblaarluis. Deze zit (of zat) onder het blad en heeft tot gevolg dat het blad gebobbeld en roodachtig wordt. De plant zelf heeft er weinig van te lijden en is zeker niet de oorzaak van het feit dat de bessen niet smaken.
Ze staan precies nogal goed in het onkruid, een zone rond de struik onkruidvrij houden zorgt ervoor dat je plant minder moet wedijveren met het onkruid voor water en voeding en meer energie in het fruit kan steken.
Als je dan in die onkruidvrije zone nog eens een laag compost legt dan krijg je heel ander fruit.
Bedankt voor de reacties. Wat ik was vergeten te zeggen: 30 jaar geleden heb ik zelf bessenstruiken geplant - en die staan nu ook volop tussen de wilde planten en wat meer in de schaduw. Mss was het wel Jonkheer van Tets, die naam zegt me wel iets... De bessen zijn groot en heerlijk van smaak, daarom wou ik er meer van!
Maar mss zijn jonge struiken meer eisend qua concurrentie?