menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode bessen niet lekker!

Ga naar meest recente reactie

Claudine De Vroey

Claudine De Vroey

Onze tuinman heeft enkele rode bessenstruiken gezet, maar de mooie bessen zijn nu al voor het tweede jaar echt niet lekker!! Meer pitten en harde vel dan sap en het sap daarbij zuur ...
Een verkeerde soort? Of is de (klei)rond daar niet goed?
Ik veronderstel dat er niks anders opzit dan ze uit te graven en vervangen? Enkele ervqn hebben trouwens zieke gebulte blaren...
Bedankt voor de goede raad!

Fruit

zondag 14 juli 2019 - 17:36
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Belangrijk is om te weten welke soort het is / zou moeten zijn. Heb zelf jarenlang "Jonkheer van Tets" gehad en die bessen smaakten prima. Zurig lijkt mij een beetje eigen aan aalbessen. Je moet ze ook niet te vroeg plukken.

Droogte kan van invloed zijn op de smaak en grootte van de bessen.

Die 'gebulte' (!) bladeren is het gevolg van de bloedblaarluis. Deze zit (of zat) onder het blad en heeft tot gevolg dat het blad gebobbeld en roodachtig wordt. De plant zelf heeft er weinig van te lijden en is zeker niet de oorzaak van het feit dat de bessen niet smaken.

Gegroet, de tuinprins

zondag 14 juli 2019 - 17:57
Pouketie01

Pouketie01

Zelf heb ik ook rode bessenstruiken staan en de grond is klei. Ze smaken heerlijk. Welke soort weet ik niet meer.
zondag 14 juli 2019 - 18:05
Patrikc

Patrikc

Ze staan precies nogal goed in het onkruid, een zone rond de struik onkruidvrij houden zorgt ervoor dat je plant minder moet wedijveren met het onkruid voor water en voeding en meer energie in het fruit kan steken.

Als je dan in die onkruidvrije zone nog eens een laag compost legt dan krijg je heel ander fruit.

En late soorten zijn nu nog wrang en zuur.
zondag 14 juli 2019 - 21:11
Claudine De Vroey

Claudine De Vroey

Bedankt voor de reacties. Wat ik was vergeten te zeggen: 30 jaar geleden heb ik zelf bessenstruiken geplant - en die staan nu ook volop tussen de wilde planten en wat meer in de schaduw. Mss was het wel Jonkheer van Tets, die naam zegt me wel iets... De bessen zijn groot en heerlijk van smaak, daarom wou ik er meer van!
Maar mss zijn jonge struiken meer eisend qua concurrentie?
zondag 14 juli 2019 - 23:09
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 4? (beveiligingscontrole) *