menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mandarijn pitjes

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

wij lusten graag mandarijntjes
de aankoop van vandaag bevat vesqchillende pitjes per mandarijntje,
kan ik die planten, en de hamvraag, zou er ooit iets aan groeien?
dinsdag 4 november 2014 - 15:16
Patrikc

Patrikc

kan je die planten: neen
kan je die zaaien: ja
zou er ooit iets aan groeien: misschien
is dat dan eetbaar: ja
is dat dan lekker: neen, toch niet in onze streken
is het desondanks leuk om citruspitten te zaaien: ja
dinsdag 4 november 2014 - 16:44
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

@Patrikc

De mandarijnen die je hier kweekt zijn wel degelijk lekker. Maar je moet ze wel in serre houden. Ik heb ieder jaar een ruime oogst citroenen en mandarijnen mijn serre is wel op het zuiden gericht en ik heb ook UV lampen en verwarming (kostelijk maar een toch zo leuke hobby).

Als je pitjes zaait (best van bio vruchten daar deze meestal niet zo behandeld zijn) kun je idd mandarijnen planten kweken maar het duurt zeker 10 jaar eer je vruchten hebt. Tenzij je deze ent maar als je daar niet echt mee weg bent is dit zeer moeilijk. Ikzelf heb verschillende citrussen (citroen, mandarijnen, kumquat, ...) gekweekt uit pitten en deze dan geënt en dit is prima gelukt. De pitten komen wel uit vruchten die ik zelf geplukt hebt op reis (Griekenland). Ik zou zeggen veel geluk en je zal zien. Bij verdere vragen mag je gerust mailen hoor dan vertel ik jou mijn ervaringen.

grtjs
dinsdag 4 november 2014 - 18:32
ben45

Ben45

Mia,
De zaden van de meeste mandarijnen zijn poly-embryonisch d.w.z. dat uit de meeste zaden planten groeien die dezelfde vruchten geven als de moederplant.
Zo'n 15 jaar geduld is wel een vereiste.

Groetjes, Ben.

donderdag 6 november 2014 - 00:31
mia_heyl7

Mia_heyl7

Oef, oef, wij zijn al bijna 61, dus zouden wij onze mandarijntjes waarschijnlijk niet meer zien groeien, dan aar een boompje kopen zeker?
bedankt allemaal, nu weet ik wat te doen
donderdag 6 november 2014 - 10:40
summerspookje

Summerspookje

dit was nu een vraag waar ik ook antwoord op wilde, ik he 2 jaar terug pitjes geplant van een citoen en mandarijn , uiteraard in een aparte pot, de plant is al net op een hoogte met mooie frisse blaadjes , maar vruchten? nada, ze staan in de veranda met veel warmte en zon, komen er nu nog vruchten aan of niet? ze krijgen nog een jaar en dan maak ik plaats voor andere planten,
even jullie raad nodig

groetjes
summer
donderdag 6 november 2014 - 14:30
ben45

Ben45

Binnen een jaar zullen ze dat niet doen. Nog een 15 jaartjes geduld.
Mandarijnenpitjes geven bijna altijd planten gelijk aan de moederplant.
Bij citroenen is veel minder kans. Zo'n 30-40 % is zaadvast.
Of ga omenten, dan weet je zeker dat je de juiste variëteit hebt.
Citroenen kun je trouwens beter stekken. En dat gaat ook veel sneller dan zaaien.
Groetjes, Ben.
donderdag 6 november 2014 - 22:18
summerspookje

Summerspookje

ben 45

meende gij dat nu ? tja sorry dan voor mijn plantjes maar dan verdwijnen ze ,ik gooi nu niet graag levende planten weg , maar op die manier tja, zou ik er verkeerd aan doen? goh daar kan ik nu zo moeilijk mee doen

groetjes
summer
vrijdag 7 november 2014 - 08:57
ben45

Ben45

Kunnen toch uitgroeien tot mooie plantjes.
Als de stammetjes wat dikker zijn kunnen ze gebruikt worden als onderstam om er een bepaalde variëteit op te zetten.

Groetjes, Ben.
vrijdag 7 november 2014 - 11:53
summerspookje

Summerspookje

ben 45

?? geef eens meer uitleg?aub,iets anders opzetten ? hoe? wat? wanneer?

summer
zaterdag 8 november 2014 - 11:21
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik denk, dat Ben45bedoeld, als de stammekes een beetje groter zijn, die kunnen dienen als onderstam voor een andere soort fruit, ( of misschien om een bloem extra te laten uitkomen )
zaterdag 8 november 2014 - 11:45
summerspookje

Summerspookje

jajaja, dat had ik wel begrepen , maar ik bedoel hoe doe je dat dan, ik heb van zoiets geen kaas gegeten

groetjes

summer
zaterdag 8 november 2014 - 13:51
ben45

Ben45

Dat is heel veel oefenen. Als je op google zoekt kom je wel filmpjes tegen die e.e.a. laten zien. Kan het je hier thuis ook wel voordoen, maar misschien een eindje rijden.

Groetjes, Ben.
zaterdag 8 november 2014 - 21:45
summerspookje

Summerspookje

merciekes

ik zoek het wel op, is misschien inderdaad wat ver

groetjes
summer
zondag 9 november 2014 - 10:21
Jarnuuu

Jarnuuu

Nou, wij hebben zelf een mandarijnen. ”boerderij” en wij kopen natuurlijk gewoon boompjes, maar we zamelen ook pitjes in van mensen die onze mandarijnen eten. Dat van 15 jaar klopt dus wel ongeveer, vanaf 12 1/2 jaar heb je kans op vruchten
#TuinMandarijn
vrijdag 22 januari 2021 - 12:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon