menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

FRUITPERS OF SAPCENTRIFUGE

Ga naar meest recente reactie

anrosie

Anrosie

Hallo,
ik zou graag weten wat ik best aankoop :een fruitpers (in inox voor 2 of 5 kg :100 tot 150 euro)of een sapcentrifuge.wat zou het verschil zijn?
ik heb laatst 10 kg frambozen door neteldoek laten druipen,maar ik vind dat er dan nog veel sap in de pulp achterblijft.ik wou er het laatste sap uitknijpen met de hand maar de (reeds enkele jaren gebruikte )neteldoek scheurde ,en het is ook zo 'n geklieder.
een ontsapper heb ik ook al geprobeerd,maar dat vind ik niet goed ,vermits er door de stoom veel water in het sap terecht komt.
weet iemand raad?
voor een antwoordje hartelijk dank
vrijdag 24 juni 2011 - 14:23
daggie01

Daggie01

kijk eens op het internet voor een sappan die zijn heel erg makkeijk (bij de wehk.mp ofzo )
sapcentrifuge verschrikkelijke dingen zijn dat en een hoop rotzooi dat het geeft

gr Dagmar
vrijdag 24 juni 2011 - 15:39
renate67

Renate67

ouderwetse passeviet
zaterdag 25 juni 2011 - 08:55
Gehenna

Gehenna

Ik heb een sapcentrifuge en vind het een makkelijk ding. Na gebruik onmiddellijk de onderdelen afspoelen en klaar is kees. Doe je dat niet, dan droogt de smurrie op en mag je beginnen prutsen om alles uit de grinder de krijgen. Grinder = dat maalmolentje met scherpe raspmesjes. Heel scherp spul.
Ik ben er in ieder geval tevreden over
Niet geschikt om smoothies mee te maken! Je hebt enkel sap en geen pulp.

Ik kan er wel geen citrussen mee persen, da's een ander machientje.
zaterdag 25 juni 2011 - 11:22
Mandy

Mandy

Ik heb ze allebei en ben met beide heel erg tevreden.

De sapcentrifuge: vind ik dat je wel een goede moet aanschaffen.... ze verschillen wel erg.. Sommigen maak je heel makkelijk schoon ( zeker als je het meteen na gebruik doet!! )

Om sap uit ( steen) fruit te persen kun je inderdaad een gewone ouderwetse zeef nemen.... hoewel er dan nog vaak veel pulp achterblijft.....
zaterdag 25 juni 2011 - 12:23
phili

Phili

Hoi,
ik heb allebei, vind de sappan heel makkelijk omdat het sap ineens in de fles kan en dan lang houdbaar is.
De sapcentrifuge is ook wel makkelijk maar wel meer afval dan de pan.
Soms kun je meer sap uit fruit halen als je het eerst invriest dat breekt de celwanden dus meer fruit.
Nog nooit met bramen geprobeerd dus even uit proberen met een beetje hoor.
groetjes phili
vrijdag 1 juli 2011 - 20:58
Ambrosia

Ambrosia

Ik had nog een droogzwierder klein model staan uit inox, 3000 tr/min.
Je doet de vruchten na het koken, of invriezen in een neteldoek en het resultaat is fantastisch, er blijft alleen nog wat droge pulp over.
Het sap komt er uitgestroomd mooi om zien, na de centrifuge giet ik een emmer water in de kuip en alles is gereinigd.
zaterdag 9 juli 2011 - 21:38
Mandy

Mandy

Ha, dat is een goed idee......handig...



zondag 10 juli 2011 - 00:19
Limoncello

Limoncello

Mensen met een sapcentrifuge waarvan jullie tevreden zijn, gelieve het merk en model te geven please. Ben ook op zoek
zondag 24 juli 2011 - 19:07
Ambrosia

Ambrosia

Ik heb mij ook moe gezocht in electrozaken maar allemaal klein spul met messen of raps. Daar kon ik niets mee aanvangen omdat ik mispels centrifugeer met al hun pitten. (na het koken)
Daarom ben ik tot mijn systeem overgegaan, ik heb hiermee ook klaar sap zonder fijne deeltjes, wat mooie en lekkere amberkleurige gelei als resultaat geeft, wat in een stomer ook niet het geval is omdat dit een dag duurt en hierdoor het sap bruin geoxideerd is.

Grtjs.
zondag 24 juli 2011 - 20:59
phili

Phili

Ja dat klopt wel, ik heb veel meer afval met de sapcentrifuge dan op uw manier.
Ze gebruiken zo'n centrifuge ook om appels te persen voor wijn, ze doen de pulp dan in een panty, werkt ook makkelijk.
groetjes
zondag 24 juli 2011 - 21:13
Limoncello

Limoncello

@Ambrosia, kan je jouw methode nog eens uitleggen in het lang want ik snap het niet goed. Je gebruikt een droogzwierder zoals deze [afbeelding verwijderd niet-https] en verder?
maandag 25 juli 2011 - 08:27
Ambrosia

Ambrosia

Je moet wel kijken dat je een inoxe kuip hebt want galvanisé en zuur vruchtensap tasten het metaal aan en zal giftig zijn. Indien het uit galvanisé is dan haal je de trommel die altijd in inox is eruit en behandel de kuip met een twee componenten lak, heb ik ook gedaan, dit wordt keihard en glanzend en is geschikt voor voeding ( heb aan de firma een voedingscertificaat gevraagd en gekregen )
Nu doe je zoals anders het zacht gekookte vruchtvlees in een zuivere doek, maar in plaats van het uit te knijpen leg je het mooi uitgespreid in het rond in de trommel, en je houdt na het centrifugeren bijna droge pulp over en als resultaat mooi zuiver sap. Je kan ook invriezen bvb. rabarber zodat de cellen na ontdooien hun sap vrijgeven en eveneens centrifugeren. SUCCES verzekerd.

Grtjs.
maandag 25 juli 2011 - 09:25
Limoncello

Limoncello

Ok nu snap ik alles. Moet gewoon zo'n zwierder ergens zien te vinden met een inox kuip. Geen galvanisé.
Daarna de kuip behandelen met 2 componenten lak (waar vindt ik dat?) en klaar is kees.
maandag 25 juli 2011 - 09:36
Ambrosia

Ambrosia

Dat vind je bij iedere verfhandelaar, de witte kleur is het goedkoopst, ook bij firma's die vloeren behandelen, het wordt keihard, men
kan er met een heftruck over rijden.
maandag 25 juli 2011 - 09:57
Kriskras

Kriskras

Roerzeef:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roerzeef

Wie een over een keukenrobot Kenwood-Major beschikt kan zich als hulpstuk een roerzeef met twee zeefstukken aanschaffen (fijn en gewoon).
Met de robot vermijdt men natuurlijk het "arbeidsintensieve" aspect van de gewone roerzeef.
woensdag 3 augustus 2011 - 02:01
Ambrosia

Ambrosia

Maar bij dit soort toestellen heb je nog altijd sap met veel pulp of vezels wat voor gelei niet in aanmerking komt. Centrifugeren uit een "neteldoek" is volgens mij de enige goede en snelste oplossing omdat het sap ook de kans niet krijgt om te oxideren en dus niet bruin wordt.
woensdag 3 augustus 2011 - 08:52
Siggy

Siggy

Hallo,
Ik gebruik altijd de keukenrobot "Kenwood "voor zuivere sappen te maken,ik heb daar de vleesmolen en de sapcentrifuge voor nodig.Die worden aan elkaar gekoppeld,en waar men normaal vlees in doet,doet men de bessen in.De vleesmolen draait de bessen (zelfs met wat steeltjes) door naar een buis waarin een zeefje is (hier wordt het sap verwijderd) en de pulp en pitjes komen er iets verder in vorm van een droge worst uit.Dit gaat zeer snel.
Groetjes,Siggy
woensdag 3 augustus 2011 - 23:10
Siggy

Siggy

Hallo,
In vorig antwoord had ik het over de " sapcentrifuge",dit is wel een "bessenpers".
Groetjes
donderdag 4 augustus 2011 - 00:31
Limoncello

Limoncello

Siggy, wat is het model van die Kenwood?
donderdag 4 augustus 2011 - 08:09
Siggy

Siggy

Het is een Kenwood Major,die bessenpers heb ik wel al ong.15jaar.
Siggy
donderdag 4 augustus 2011 - 19:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon