menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke visbestand

Brusselman

Brusselman

Hallo

Ik heb een 10 000 l vijver die 2 meter diep is . Nu wil ik deze opvullen maar ik twijfel welk visbestand ik zou nemen ook Ik ik niet te diep in mijn portefeuille tasten ????
zondag 2 april 2023 - 22:16
leerling

Leerling

Waarom wil je vissen?

Ik droomde ooit van een vijver met vissen, maar nadat ik me wat ingelezen had zijn het een aantal minivijvertjes geworden zonder. Die trekken ook heel wat leven aan brengen heel wat minder zorgen met zich mee.

Als iemand je vissen aanbiedt, zoek dan eerst op hoe groot ze worden, hoe snel ze zich voortplanten, wat hun impact is op de rest van de vijver ...

Bv. karperachtigen (o.a. koi en goudvissen) kunnen zich snel vermeerderen, produceren veel uitwerpselen die het natuurlijke evenwicht van je vijver kunnen verstoren, knabbelen graag aan je waterplanten, wroeten in de bodem zodat het water troebel wordt en je ze weinig te zien krijgt.

Volgens de basisregel kunnen er 20cm vis leven in 1000 liter vijverwater. Een volwassen goudvis wordt zo'n 20cm.

Bedenk ook al op voorhand wat je gaat doen wanneer je vissen zich voortplanten en je meer vissen zult hebben dan je vijver aan kan.

Als je toch al vissen in je vijver hebt en je er nieuwe vissen wil bij zetten, kijk dan of de twee soorten met elkaar overweg kunnen. En zorg voor een quarantaine container waarin je de nieuwe vissen een tijd kan observeren om zeker te zijn dat je geen ziektes in je vijver brengt.

Misschien waag ik me ooit nog aan een grotere vijver, maar het zal er eentje zijn zonder vissen. Wel met glooiende oevers, zodat amfibieën er gemakkelijk in en uit kunnen en dieren (zoals egels) die er per ongeluk in vallen ook weer aan kant geraken, baggerplaatsen voor vogels, ondiepe plekjes waar insecten kunnen komen drinken ...
Hoef ik me daar alvast geen zorgen te maken als we voor langere tijd met vakantie zouden willen gaan.
zondag 2 april 2023 - 23:56
Polplastron

Polplastron

In mijn vijver zitten eveneens geen vissen: voordelen:
1) Volledig helder water zonder filteren
2) Een hoop amfibieën die zelf hun weg naar hier gevonden hebben (drie soorten salamanders)
3) Geen werk met voederen of zieke vissen in het oog houden

Stel je dus goed de vraag: waarom wil ik vissen?
dinsdag 4 april 2023 - 18:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon