menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Het gaat niet goed met men vissen

Ga naar meest recente reactie

passiflora

Passiflora

Hallo ,

men vissen zitten met een ziekte en ben een beetje ten einde raad .
Het is dus begonnen met een gewone goudvis die een soort van schimmel op zijn zijkant had ,
dus deze heb ik apart gezet .
Dan ben ik sapro van sanikoi gaan kopen en de goedvis die apart zat hiermee behandeld .
Uit voorzorgsmaatregel de vijver ook maar een behandeling gegeven hiermee .
Nu donderdag werd ik wakker en lagen er 3 vissen dood een klein visje , een sluierstaartkoi en men 2de grootste steur een diamantsteur van meer dan 60cm .
Ik heb dan een staaltje van men water genomen en dan +- een 2000L water ververst met regenwater .
Dan heb ik nog een 2de staal van men water genomen en hiermee naar de winkel om het te laten testen , hieronder zie je de waterwaarden ( linkse kolom = na de waterverversing ).
[afbeelding verwijderd niet-https]
Daar hebben ze me aangeraden om FMC-50 van morenicol eens te proberen.
Dus dit heb ik vrijdagavond toegediend , wel een halve dosis omdat ik nog 2 steuren heb en windes die hier gevoeliger voor zijn.
Maar ik zie echt geen beterschap bij men vissen
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Bestaan er soms soort van "dokters" voor vissen die dan langs komen en de vissen zelf kunnen testen en weten wat ze er aan kunnen doen ?
Ik woon in de buurt van Aalst.
Ik wil echt niet al mijn mooie vissen verliezen ...

Alvast bedankt
Ruben
zondag 1 juli 2012 - 13:19
krissie

Krissie

Ruben ,
er zijn ook dokters voor vissen ,
de bekentste zal wel Maarten Lammens zijn ,
bekend door het vtm programma vinger aan de poot .
Daarin ging hij ook bij mensen thuis ,nam soms ook wel vissen mee naar
hem thuis om ze daar te verzorgen .
Natuurlijk zal daar wel een fors prijskaartje aan vast hangen .
Hij woont in Vorselaar , ( prov Antwerpen ) da's voor u wel niet in de buurt .
Waarschijnlijk zijn er ook wel dichter tegen uw woonplaats .

Groetjes
Krissie
zondag 1 juli 2012 - 13:44
passiflora

Passiflora

Hey Krissie ,

Ik heb net nog wat zitten zoeken en heb een dokter gevonden op enkele km hiervan
namelijk Tim barbé .
Ik heb hem gelijk een mailtje gestuurd en nu is het afwachten op een antwoord.
Dat er een mooi prijskaartje kan aan vast hangen dat zal ik er toch moeten bij nemen ,
liever dat dan nog meer dode vissen .
Dank je voor de info.

Groetjes
Ruben
zondag 1 juli 2012 - 15:22
krissie

Krissie

graag gedaan ,
hopelijk krijg je vlug een antwoord
en kan je geholpen worden .
Laat je nog iets weten ?

groetjes
Krissie
zondag 1 juli 2012 - 21:13
passiflora

Passiflora

Zal ik zeker doen


Ruben
zondag 1 juli 2012 - 21:26
focus

Focus

dag Passieflora,

uit ervaring weet ik dat eenmaal men heeft behandeld met 'zware bommen' zoals FMC een verdere behandeling door de koidokter (is het nu tim of maarten, maakt niet uit) wordt bemoeilijkt.
Wat je wel kan doen is de steur en de winde apart steken, en dan de vijver behandelen zoals de voorgeschreven dosis.
De koidokter heeft vaak nog andere producten bij zich, dan degene die commercieel gekend zijn in de detailhandel. Door het onderzoek van vissen kunnen ze vaak ook beter gaan bepalen welke medicatie nodig is.

Vissen met schimmel kunnen ook behandeld worden met een zoutbadje. Zorg wel voor een zuurstofpompje, want door het zoute water raken vissen snel zonder zuurstof. Op die manier raak je niet aan het vijverwater en laat je de kansen maximaal voor de koidokter om de vissen te redden, maar kan je alvast al de schimmel proberen te vertragen of te stoppen.

stress kan ook een oorzaak zijn van de schimmel, probeer daarom de vissen zoveel mogelijk rust te gunnen.

post alvast het verdere verloop van jouw behandeling.
veel succes !
maandag 2 juli 2012 - 15:05
passiflora

Passiflora

Hey focus ,

Tim de dokter is hier net langs geweest .
Hij heeft 2 bacteriën vast gesteld , flavobacteria en aeromonas .
Dan zitten er ook parasieten op de vissen , witstip en chilodonella wormen .
En hij vreest ervoor dat er ook een koivirus aanwezig is , koiherpes .
Het virus kon hij enkel door het labo laten controleren en dat kwam nogal kostelijk uit.
De kans is dus groot dat bijna al mijn koi's zullen sterven
Nu heeft hij er een product tegen ontworming in gedaan en moet ik vanavond de UV lamp een nacht op zetten en morgen antibiotica toedienen die hij hier achter heeft gelaten tezamen met 25kg zout .
Ik denk dat ik maar mijn planten het best in een grote bak ga zetten want die zullen het zout niet appreciëren denk ik .
Pffff die arme diertjes ocharme , en mijn centjes
Ik hoop echt dat ze snel beter worden , ik hou jullie op de hoogte .

Groetjes
Ruben
maandag 2 juli 2012 - 15:38
focus

Focus

Beste passiflora,

De planten nu apart zetten, en daarna opnieuw in de vijver zetten houdt volgens mij wel risico's in. Je houdt op die manier een deel van de schadelijke bacterieën apart, en laat ze daarna vrij in een meer sterielere omgeving.
25 kilo zout lijkt veel, maar planten kunnen daar wel nog vrij goed tegen.
maandag 2 juli 2012 - 15:45
passiflora

Passiflora

Dat is idd wel een goed punt dat je daar boven haalt .
Dan ga ik toch maar de planten in de vijver laten staan.
Men planten zullen het zout niet al te graag hebben maar ik denk de steuren dat die het wel prettig zullen vinden .
maandag 2 juli 2012 - 16:24
passiflora

Passiflora

Dinsdag nog eens 2 sluierstaartkois en men 2de grootste koi dood gevonden .
Heb dan dinsdag de antibiotica en het zout toegediend .
Tot vandaag geen dode vissen gevonden , maar nu zag ik daarnet men kleinste steur dood drijven .
Dan zag ik een witte schijn op de bodem , en ja men grootste steur lag ook dood op de bodem
Ik ga denk ik mijn vijver dicht gooien , de moed is me tot in de schoenen gezonken
vrijdag 6 juli 2012 - 19:51
krissie

Krissie

da's geen goed nieuws ,
had gehoopt dat het goed ging komen .
Hopelijk gaat het beter na de antibiotica en het zout
nog niet opgeven he !

groetjes
Krissie
vrijdag 6 juli 2012 - 20:18
Boerke

Boerke

Ik ga naar een viswinkel te Lebbeke. Bij "De Mars" op de grote steenweg van Dendermonde naar Opwijk - Asse. Ga met uw water en een levende vis bij hem en hij kijkt deze na. Onder een vergrootglas heeft hij bij onze vissen eens wormpjes ontdekt, die je met het blote oog niet kan zien, en witstip. Waarom een levende vis? Daar zit nog ongedierte op. Eens de vis dood verlaten ze deze vis zei hij me nog.
Hij wist direct dat ik regenwater bijgevoegd had. NOOIT DOEN zij hij,regenwater is niet goed voor de vijver en dan nog van een regenwaterput. Een gesloten put ,daar verzuurd het water en is een kweek voor de kleinste ongediertes.
Ik had tijdens een warme zomer bijgevuld met regenwater en enkele dagen later kwamen de vissen dood naar boven. Op twee dagen had ik toen een veertigtal dode vissen.
Hij heeft ook een site die je gemakkelijk vind met een zoekpogramma.
vrijdag 20 juli 2012 - 20:15
passiflora

Passiflora

Hey boerke , bedankt voor de tip .
Ik ben wel al enkele keren voorbij die winkel gereden maar nog nooit binnen geweest , maar ik ga er vast en zeker wel eens langs gaan .
De dokter die hier is geweest heeft ook stalen van de vissen hun slijmvlies genomen en deze hier onderzocht met zijn microscoop .
Ik vulde tot heden ook steeds de vijver bij met regenwater maar had dit aan de dokter gevraagd en hij zij ook dat het het beste is om stadswater te gebruiken.
WOW op 2 dagen 40 dode vissen dat moet echt wel deprimerend geweest zijn !
Hier zijn er in totaal 6 koi's gestorven en 3 steuren , waarvan men grootste
al 81 cm groot was.
Ik dacht even dat men grootste koi ook ging sterven omdat die zo stil zat net onder het wateroppervlak maar vandaag zwemt hij al wat meer rond .
De laatste 2 weken zijn er geen vissen meer gestorven , en vandaag ga ik nog 1/3 van mijn water eens verversen .

Tja ik zou het toch niet over men hart hebben gekregen om men vijver weg te doen na al het werk dat ik er aan gehad heb .

Enkele foto's van men vijvertje ,
[afbeelding verwijderd niet-https]

Men waterval,
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik en men hondjes,
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes
Ruben
zondag 22 juli 2012 - 12:10
Boerke

Boerke

Als je stadswater gebruikt moet je zien dat er geen ontkalker op staat.
Wij hebben één kraan tussen de hoofdkraan en de ontkalker staan.Dit speciaal voor onze vijver.
zondag 22 juli 2012 - 22:11
passiflora

Passiflora

Neen een ontkalker hebben wij hier niet , dat heb ik wel al aan de leidingen willen merken toen ik laatst in de keuken een stukje leiding heb moeten aanpassen .
Ik denk toch dat men grootste koi het niet gaat halen , hij zit altijd op de bodem en eet ook niet echt meer .
Maar ja we zullen moeten zien en afwachten .
dinsdag 31 juli 2012 - 00:06
krissie

Krissie

onlangs gelezen dat er koi-liefhebbers zijn die 3 x per jaar
( in April ,Augustus en Oktober ) knoflookextract in het vijverwater doen .
Per 100 liter vijverwater 5 à 6 gram knoflookpoeder oplossen
en in de vijver gieten .
Het zou ontsmettend werken en parasieten bestrijden .
Een paar dagen ruikt de vijver dan wel naar de knoflook .

groetjes
Krissie

zaterdag 4 augustus 2012 - 21:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon