menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Banaan

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Een tijdje geleden zaaide ik musa sekinensis,een vorstbestendige banaan. De potjes met zaden staan in de serre,nu zou ik willen vragen hoelang deze zaden moeten liggen eer ze uitkomen.
Alvast bedankt voor mogelijke reacties
woensdag 21 juni 2006 - 20:19
Fons

Fons

Zelf heb ik nooit musa sikkemensis gezaaid, maar volgens ik verneem van andere exotenliefhebbers zou het minstens 3 weken duren vooralleer de eerste zaadjes kiemen.
Voorwaarden zijn wel 2 dagen laten weken in lauw warm water,zaaitemteratuur tussen de 25à30°c houden in vochtige omgeving.
De winterhardheid van sikkemensis is twijfelachtig,de mijne gaat tijdens de winter in de serre.

Groetjes Fons.
woensdag 21 juni 2006 - 21:23
Victor44

Victor44

Bedankt Fons. Het zijn zaden die mijn zoon gekocht heeft ,en ze hier bij ons in de serre gezet heeft omwille van de warmte dat ze moeten hebben. Hij heeft ze bij Sagofarm gekocht via E-bay en volgens deze zaak zouden ze zeer goed te overwinteren zijn. Hij heeft zijn tuin nog maar pas aangelegd en door middel van winterharde soorten palmen en andere exoten wil hij zich een klein paradijs creêren.
woensdag 21 juni 2006 - 21:34
Fons

Fons

Vector,het is inderdaad prachtig zo een exotische tuin met palmen, boomvarens, bananen en dergelijke,met schermen van bamboe,maar als er zo´n elfstedentochtwinter komt vrees ik toch het ergste,veel van die gasten zijn overmoedig en de planten zijn toch nogal prijzig.
Wat betreft overwintering musa sikkemensis heb ik toch al veel teleurstellingen vernomen.

Groetjes Fons.

woensdag 21 juni 2006 - 22:09
Victor44

Victor44

We zullen hem maar laten doen zeker! In ieder geval heeft hij er de moed in, zijn vijgen zijn al een noot groot,hij heeft een prachtige eucalyptus staan ,onlangs een winterharde palm aangekocht en een banaan.De vijg en een olijf hebben de voorbije winter al goed doorstaan,de palm en de banaan dat wordt afwachten! Dus heeft hij nu bananen en ander palmen gezaaid,kwestie van het goedkoper uitvallen natuurlijk.
woensdag 21 juni 2006 - 22:32
cetinel

Cetinel

hallo! ook ik heb bananen gezaaid( gisteren)de sneeuwbanaan( ENSETE glaucum??)die zou vorstbestendig zijn??
volgens de aanwijzingen op de verpakking moest ik de zaden tussen schuurpapier wrijven,in warm water laten weken,zaaien in luchtige grond ,afdekken met 2 cm grond en dan 2 weken in de koelkast en dan laten kiemen bij 25 graden,ze zitten dus sinds gisteren in de koelkast...
verder heb ik ook de MUSA velutina gezaaid,en die moest ik ook schuren en weken maar die moest niet in de koelkast...
ik ben benieuwd wanneer en of ze uitkomen en hoe het verder gaat...
zondag 2 juli 2006 - 00:44
jp

Jp

Misschien een tip, in vele landbouwscholen of bio-faculteiten worden bananen gebruikt als leeroefening mbt weefselkweek. De kleine miniplantjes die daaruit ontstaan (+/- 1 /2 duim hoog) worden nadien massaal weggegooid. Je kan er misschien een paar afhalen om zelf verder groot te brengen (leuk voor de (klein)kinderen). Zelf kreeg ik er een drietal & die werden moeiteloos groot
zondag 2 juli 2006 - 12:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon