menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe of riet

Ga naar meest recente reactie

labrador666

Tekst aangepast

Labrador666

Hallo allemaal, ik ben hier nieuw op het forum. Wij hebben pas gebouwd en we zijn van plan om de tuin beetje bij beetje aan te kleden.Dus zit ik met enkele vraagjes.
Wij zitten in een open vlakte en er komt redelijk wat wind van over de velden, nu zouden wij ons terras wat willen afschermen. Mijn vraag is met wat ik dit het beste kan doen. Ik was van plan om bamboe te plaatsen maar zo op het forum te lezen is dit zeker geen aanrader; Nu had ik gedacht aan riet maar daar ken ik geen eigenschappen van. of heeft er iemand een andere oplossing, tuinschermen is niet mogelijk omwille van de soms vrij hevige wind.
Alvast bedankt
zondag 24 februari 2008 - 22:14
jerry

Jerry

Welkom Labrador,waarom zou je geen bamboe kunnen plaatsen?Persoonlijk vindt ik het mooier dan riet,en bovenal,in de winter blijft het groen.Je moet enkel rekening houden met het feit dat,als je hem plant,je iets moet voorzien dat hij niet kan gaan woekeren.Ik heb kunststof platen in de grond gestoken die de bouwfirma had achtergelaten.Die platen zijn 50cm breed,of diep zoals je wil.Aan de kant van je terras moet je er ook voorzien,want klinkers of hout,het is geen probleem voor bamboe om er door te geraken.Veel succes.
maandag 25 februari 2008 - 08:28
an

An

net wat jerry zegt ,bamboe is mooi maar woekert erg ik heb ook gehoordt dat er een bamboe bestaat die niet woekert gaat anders eerst even verkennen op internet wat je mooi vindt en wat wel en niet woekert
en kijk bij riet en maak je keus

en ga verschillende tuin centra's af en vraag wat er beter is ,volgens mij krijg je dan verschillende antwoorden
maar ga eerst zeker je horizon verbreden over bamboe of riet en maak dan je keus
succes er mee
maak een foto als je ze hebt staan ben benieuwd

en als ik mij niet vergis staat er ook een foto op die sylvain gemaakt heeft dat het zelfs het huis binnen kwam groeien vorig jaar was dat die foto
maandag 25 februari 2008 - 10:47
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Welkom op het tuinforum! Ik wens je hier alvast veel plezier toe.

Wat het woekeren betreft, sluit ik me helemaal bij jerry aan. Met plastic platen of evt. dik
vijverfolie aan de zijkanten valt een bamboe letterlijk goed binnen de perken te houden.
Ook speciekuipen (die zwarte bakken waar cement in aangemaakt wordt) waar je de bodem uit
verwijdert, kunnen goed dienst doen. De bodem moet er wel uit om de afwatering te garanderen.
Als je ze tot aan de rand ingraaft, en de bamboe in de kuip plant, zie je er niets van, maar blijft
de bamboe wél waar jij hem hebben wil. Voor een wat langere haag zou je dan een paar kuipen
naast elkaar kunnen ingraven.

Groeten van Laura.
maandag 25 februari 2008 - 14:13
sylvain

Sylvain

Beste welkom op het tuin forum ik zeg het niet graag maar laat het uit uw tuin weg .
Zowel riet als bamboe ge kunt ze nergens niet inhouden en zekers als je ze zo dicht bij het huis komen te staan rampen worden dat je weet wanneer je ze plant maar als je ze moet uit doen na x aanal jaren dan ben je nog niet aan de nieuw pataten.
Ik denk dat ernog iets moet opstaan van riet of bamboe op het forum mijn zus heeft het voor ge had het riet van de buur die is bij hen binnen gekomen onder funderingen door zolangs de binnen kant van boven aan de afkasting daar kwamen de scheuten uit ,de foto,s hebben op het forum gestaan.
Ze kwamen niet van de andere kant van de muur maar van zekers tien meters ver.
Zodus het is te doen maar zet ze ver zeer ver van huis of tuinhuisje .
Maar er zijn nog mogenlijkheden genoeg om iets te zetten waar ge zekers van bent dat het niet woekerd groetjes en dag

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 februari 2008 - 23:05
labrador666

Labrador666

Iedereen bedankt voor de goede raad.
Om het mijzelf nu en later gemakkelijk te maken zal ik er maar vanaf zien en uitkijken naar een andere mogelijkheid.
dinsdag 26 februari 2008 - 18:59
sylvain

Sylvain

Labrador666 dat is een goede en wijze beslissing want niets als probleemen als het dicht bij iets staat waar het niet mag aan geraken.
groetjes en dag
dinsdag 26 februari 2008 - 23:35
Lino

Tekst aangepast

Lino

Hallo allemaal, ik ben hier nieuw op het forum. Wij hebben pas gebouwd en we zijn van plan om de tuin beetje bij beetje aan te kleden.Dus zit ik met enkele vraagjes.
Wij zitten in een open vlakte en er komt redelijk wat wind van over de velden, nu zouden wij ons terras wat willen afschermen. Mijn vraag is met wat ik dit het beste kan doen. Ik was van plan om bamboe te plaatsen maar zo op het forum te lezen is dit zeker geen aanrader; Nu had ik gedacht aan riet maar daar ken ik geen eigenschappen van. of heeft er iemand een andere oplossing, tuinschermen is niet mogelijk omwille van de soms vrij hevige wind.
Alvast bedankt

Bamboe is erg mooi, maar je moet de juiste kiezen. De Fargesia is een polvormende bamboe en loopt dus niet uit. Lees hier eens
http://www.infotalia.com/nl/tuin/bloemen_planten_detail.asp?id=716
en hier:
http://www.vanminnebruggen.be/produkt1.htm

woensdag 27 februari 2008 - 10:44
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik vond een interessant artikel :
Door de aankomende bloei van Fargesia nitida en de variëteiten hiervan is deze soort niet meer verkrijgbaar. Deze plaats wordt momenteel ingenomen door de op nitida gelijkende en bloeiveilige Fargesia species Jiuzhaigou , de goede zaailingen van Fargesia murieliae en de vormen van Fargesia denudata.
http://www.kimmei.com/pu/pu16.htm
Is ’Jiuzhaigou’ geschikt als haag?
Fargesia sp. Jiuzhaigou 1 wordt 2 tot 3 meter hoog. Het is een uitstekende haagplant die op humusrijke, vochthoudende grond de zon goed verdraagt Er zijn trouwens ook enkele nieuwe selecties.Fargesia sp. Jiuzhaigou ‘Genf’ wordt ruim 4 meter hoog en verkleurt in het voorjaar naar intens rood. Zeker zo hoog wordt Fargesia sp. Jiuzhaigou Willumeit 9. De dikkere, wat doorhangende halmen kunnen van rood doorkleuren naar donker purper. Het is een prima vervanger voor Fargesia nitida ‘Nympenburg’
Lino
dinsdag 11 maart 2008 - 11:42
koen

Koen

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met niet woekerende soorten. Woekeren ze echt niet? Ook niet na een aantal jaren?


groeten, Koen
dinsdag 11 maart 2008 - 21:42
Lino

Tekst aangepast

Lino

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met niet woekerende soorten. Woekeren ze echt niet? Ook niet na een aantal jaren?

Onze fargesia nitida, staat er al een jaar 10 en blijft gewoon terplaatse. De dunne bos is een dikkere bos geworden, dat is alles
in tegenstelling tot onze phyllostachys-soort, die een woekerende soort is en ons vele weken werk heeft gekost om hem te verwijderen.

"polvormende" of "staande" bamboes = geen uitlopers

Ik denk als je bij de Fargesia's blijft, dat je wel safe zit.
er zijn wel soorten bij die sneller uitbreiden dan anderen (fargesia scabrida bvb), maar dat kies je dan op voorhand of je die soort wil of niet.
hier, http://www.kimmei.com/pu/pu17.htm , lees ik:
"Geen enkele Fargesia maakt ondergrondse uitlopers die ver weglopen. Maar bij Fargesia ‘Rufa’ en Fargesia scabrida komen de nieuwe halmen vrij ver van de oorspronkelijke groeiplaats omhoog. Soms wel 10 tot 20 cm zodat het halmenoppervlak na enkele jaren een paar vierkante meters kan bedragen. Deze bamboe heeft een open opgaande groei en kan tot 4 meter hoog worden. Oudere takken kunnen wat doorhangen. Deze prachtige bamboe komt pas goed tot zijn recht bij voldoende ruimte en is dan als solitair, haag of bossage te gebruiken."
woensdag 12 maart 2008 - 08:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon