menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Lelijke muur

Ga naar meest recente reactie

glengiii

Glengiii

Hallo,

Vorig jaar zijn wij verhuisd naar ons nieuwe huis met kleine tuin (ongeveer 100m²). Nu is een groot deel van deze tuin omringd door een lelijke muur + een muur van betonplaten (zie foto). De totale oppervlakte is ongeveer 45m² (10m X 2 tot 3m + 10m X 2m)

Nu zouden wij deze muren willen camoufleren/opfrissen, maar we kunnen nog goede ideeën gebruiken. In de muur mogen we niet boren, maar schilderen, bepleisteren, ... mag wel. Ook lijkt deze constructie niet super stabiel. Met de muur van betonplaten mogen we doen wat we willen (behalve weghalen).

Wij dachten al aan het volgende:
- Deense rabat (houten latten) tegen te bevestigen, maar we mogen niet aan de muur bevestigen en dit zou ons al snel meer dan €2000 kosten.
- klimplanten voorzetten, maar dit zou al een constructie moeten zijn die niet tegen de muur bevestigd mag worden + de border is maar 1m breed.
- schilderen, maar we weten niet of dit wel mooi gaat zijn aangezien je nog altijd de lelijke structuur van de muur zal blijven zien.

Hopelijk hebben jullie nog leuke ideeën? Liefst voor een maximale prijs van €50/m².

Alvast bedankt.

Mvg,
Glen

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 12 augustus 2021 - 12:59
LT

LT

-De border breder maken en werken met grote struiken.
-Ijzeren palen om de 2 meter. Op ongeveer 80 cm van de muur. Op 3 hoogtes draad spannen (als een ouderwetse waslijn). Doornloze bramen bij de palen planten.
-Vlak vóór de muur groen schuttingdoek spannen, ook langs palen en draad
Deze 3 opties schieten me nu te binnen. Misschien iets van jullie gading bij
donderdag 12 augustus 2021 - 13:10
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Verven met kalk gemengd met compactuna, witte cement en water en met een blokverfborstel aanbrengen. Dat geeft dan een mooi structuur op oude muren. Je kan eventueel kleurpoeder bijvoegen moest je iets anders willen dan wit.
Dan zou je draden kunnen spannen of beton rasters plaatsen op gelijke afstanden van mekaar en dit laten begroeien met klimplanten. De roestkleur van de betonijzers passen mooi tussen de planten.
De betonraster kan je dan monteren in een kader of tussen 2 palen op een kleine afstand van de muur, zo blijf je van de muur af en wat dan ook weer beter is voor de klimplanten.
donderdag 12 augustus 2021 - 16:15
Jeanine S

Jeanine S

Ik heb ook zulke lelijke betonplaten.
Zoals eerder gesuggereerd palen om de zoveel meter en daartussen draad spannen en dan kan je hele mooie klimrozen zetten.
Ik stuur een foto mee hoe ik het heb opgelost voor één roos.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 12 augustus 2021 - 17:38
Jeanine S
donderdag 12 augustus 2021 - 17:40
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Mag klimop? Daar heb je geen constructie voor nodig die aan de muur ( niet mag) bevestigd worden.
Heb ook betonnen afsluiting ermee gecamoufleerd ondertussen al 20 jaar geleden.
Is makkelijk in toom en strakjes te houden met elektrische heggenschaar. Je kan dan nog altijd voor die klimop andere planten/bloemen planten als je de border verbreedt zoals LT voorstelde.
Is maar een gedacht maar zo zou ik het aanpakken.
donderdag 12 augustus 2021 - 23:07
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Ik zou ook gewoon klimop zetten op de betonplaten of een taxushaag ertegen.

Die bakstenen muur vind ik best mooi, een bredere border ervoor met wat mooie struiken zal wat meer leven brengen in de verder vrij levensloze tuin.

Schilderen is onderhoud, bladert af etc,
vrijdag 8 oktober 2021 - 00:34
Wannus

Wannus

Bepleisteren of betonneren met een relief erin .
vrijdag 8 oktober 2021 - 16:45
Wannus

Wannus

Dit was hier een lelijke oude muur , is al meer dan 20 jaar gecementeerd geweest .
Cement , zand en compaktuna .

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 21 oktober 2021 - 11:39
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Wat is de oriëntatie eigenlijk? Staat de betonmuur in volle zon, schaduw, ...? Idem voor de bakstenen muur.
vrijdag 22 oktober 2021 - 14:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon