menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Erepreis in gazon

Ga naar meest recente reactie

engelinde

Engelinde

Weet iemand,hoe ik erepreis in het gazon kan bestrijden?
Kan er geen bestrijdingsmiddel voor vinden.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 25 april 2021 - 16:41
LT

LT

Gelukkig vind je geen middel...Is allemaal troep. Gelukkig willen steeds meer mensen af van dat "biljartlaken". Heb zelf ook ereprijs in het gazon. Prachtig toch
zondag 25 april 2021 - 19:39
Tuinprins

Tuinprins

Het bestrijdingsmiddel heb je, als het goed is, altijd bij n.l. je handen (wieden).

Gegroet, de tuinprins
zondag 25 april 2021 - 21:01
deHaan

DeHaan

Tuinprins, je geeft het antwoord waar ik aan dacht maar niet zei.
zondag 25 april 2021 - 21:25
Louisa S

Louisa S

Volmaakt, dat zijn ze .... de bloemetjes van ereprijs
En toch vinden mensen het onkruid
https://margovonk.wordpress.com/2015/06/11/ereprijs/
zondag 25 april 2021 - 22:27
LT

LT

@Louisa, prachtige link
zondag 25 april 2021 - 22:55
engelinde

Engelinde

De antwoorden van jullie,heb ik niks aan,dat was mijn vraag niet.
Had verwacht ,dat er misschien een alternatief dus niet schadelijk middel voor de natuur was...
Doe niks anders dan wieden in mijn tuin ,ben tegen agressieve bestrijdings middelen..
Als men geen antwoord op n vraag heeft,waarom dan toch reacties geven?


maandag 26 april 2021 - 10:14
LT

LT

IK zwijg al...
maandag 26 april 2021 - 10:36
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Waarom je deze antwoorden krijgt? Omdat je uitgangspunt verkeerd is. Wat is er mis met ereprijs in het gazon. Mensen zijn soms vreemd. In het gras doen we moeite om de bloemen te bestrijden, en tussen de bloemen de we alle moeite om het gras te bestrijden. Je kan beter met de natuur tuinieren in plaats van tegen de natuur in te willen gaan. Dan heb je ook geen agressieve bestrijdingsmiddelen nodig

dinsdag 27 april 2021 - 07:24
Henk-Willem

Henk-Willem

Gelukkig groeit het inzicht dat chemische/biologische bestrijding een heilloze weg is, het is vechten tegen de bierkaai, een strijd tegen de natuur die uiteindelijk toch wordt verloren.
dinsdag 27 april 2021 - 12:57
PeterC

PeterC

Maar als je de plant echt niet in je gazon wil dan wordt het manueel verwijderen. Zorg er voor dat je de hele plant met wortel en al mee hebt. Laat je de wortel zitten dan groeit de plant binnen de kortste keren gewoon weer uit.
dinsdag 27 april 2021 - 18:44
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Dit is een forum waar je gratis een vraag kunt stellen in de hoop een antwoord te krijgen. Als je een gevatte reactie krijgt moet je daar niet over zeuren maar een gevatte reactie terug geven. Zo werken de meeste fora en zolang er geen algemeen aanvaarde fatsoensregels worden overtreden dan is daar niets mis mee.

De meeste middelen die effectief waren tegen het bestrijden van ereprijs (ja, lange ij!) zijn in NL niet meer toegelaten vanwege een te grote milieubelasting. Ik weet niet wat er voor de professionals nog beschikbaar is maar voor de gewone consument is er qua chemische middelen volgens mij niets meer beschikbaar voor de bestrijding van ereprijs in het gazon. Bovendien ben je ook geen voorstander van de inzet van stevige chemische middelen dus mijn oorspronkelijke antwoord (wieden!) was zo gek nog niet. O ja: natuurlijke middelen zijn in de regel verre van selectief dus als er al een natuurlijk middel tegen ereprijs zou zijn dan zal hoogstwaarschijnlijk ook het gras er aan doodgaan.

Gegroet, de tuinprins

dinsdag 27 april 2021 - 20:48
pthomass

Pthomass

Heb je al eens gekeken naar alternatieve middelen van branden of zo?
Ik heb ooit een verfstripper gekocht (hitte) waar koppelstukken bij zaten. Ene daarvan is een metalen pin die je in de grond steekt.
Die wordt heet door het verwarmingselement van de stripper en zou de wortel “verbranden” als je dit in het center van onkruid in de grond steekt.

Zelf nog niet gebruikt, maar dacht ik geef het even mee
dinsdag 4 mei 2021 - 17:49
LT

LT

@Pthomass...Wauw...Een mooie manier om de aarde op te warmen, lijkt me
dinsdag 4 mei 2021 - 18:50
pthomass

Pthomass

@LT
Tja...
Beter dan de echte gasbranders?
donderdag 6 mei 2021 - 20:49
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Je leert hier veel bij, de onkruidkiefhebbers die hun evangelie verkondigen moet je erbij nemen...ik heb ook een bloemenweide gezaaid, maar een gazon vind ik ook mooier met gras. Elk zijn ding...

Ik haal het er ook uit met een mes, goed diep, liefst als de grond goed nat is, om dan goed te bemesten zodat het gras weer de overhand krijgt. Als er bijna geen gras overschiet die stukken weer inzaaien met taaier gras.

Die stok lijkt me wel interessant, al vind ik die branders nogal traag, uithalen gaat sneller
donderdag 6 mei 2021 - 21:15
Tuinprins

Tuinprins

Ik weet niet hoe goed zo'n brander werkt bij ereprijs. Verder: als er heel veel ereprijs in je gazon zit dan houd je volgens mij niet zo heel veel gazon meer over (of een zwart geblakerd gazon...)

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 8 mei 2021 - 07:28
pluskat

Tekst aangepast

Pluskat

Silvanet garden werkt perfect tegen "onkruid" in het gazon.(ben niet zeker dat dit middel nog verkrijgbaar is)
Lokaal plant per plant gebruiken.
Vergeet echter niet dat dit een bestrijdingsmiddel is.
zaterdag 8 mei 2021 - 10:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon