menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gazon eens aanpakken, volgorde?

Ga naar meest recente reactie

Meonline

Meonline

Hallo

Na jaren tegen een onkruidvlakte aangekeken te hebben, wil ik dit jaar iets meer moeite doen... Een biljarttafel is niet nodig...

Plan:
Vergif over het gazon tegen mos en onkruid.
Gras zaaien (gewoon over het reeds bestaande gras strooien zodat de vieze plekken terug wat beter worden)
Organische mest.

In welke volgorde neem ik dit aan en wanneer doe ik dit allemaal?
zaterdag 20 februari 2021 - 11:17
LT

LT

Vergif over het gazon tegen mos en onkruid.

Vergif gaan we allemaal al dood aan....Zou totaal verboden moeten zijn. Je hebt al zó veel onkruid...Een bloemenweide geen optie
https://www.eigenwijsblij.nl/huis-tuin/stappenplan-verander-gazon-bloemenweide-slim-grasmaaien
zaterdag 20 februari 2021 - 11:31
lentemode

Lentemode

ZONDER vergif:

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 20 februari 2021 - 11:51
Meonline

Meonline

Hier ben ik niets mee. Ons gazon wordt gebruikt voor de kids om op te spelen. Later wil ik wel een bloemenweide, maar nu niet.
zaterdag 20 februari 2021 - 12:12
Dany

Dany

Kijk eens op deze site daar hebben ze biologische oplossingen voor je probleem
https://biosolutions.bio/gazon-weide-algemeen/
zaterdag 20 februari 2021 - 12:22
Meonline

Meonline

Bedankt, de vraag is echter, in welke volgorde doe ik dit allemaal? Eerst sproeien, dan zaaien en mesten tegelijk of....?
zaterdag 20 februari 2021 - 17:27
deHaan

DeHaan

Je kan er nu mee beginnen.
Het gras 2 steek diep omspitten.
Compost ligt inwerken
Egaliseren.
Vasttrappen, zodanig dat er een rugje grond blijft staan.
Egaliseren.
Zaaien.
Inharken van het zaad.
Geduldig wachten
zaterdag 20 februari 2021 - 17:38
Henk-Willem

Henk-Willem

Geen vergif sproeien, dat doodt ook al je bodemleven wat je juist op termijn zo hard nodig hebt voor een gezonde grasmat. Gif spuiten is symptoombestrijding.
Je kunt beter opnieuw beginnen, huidige grasmat verwijderen (afplaggen), bodem verbeteren met bijvoorbeeld compost, dan opnieuw inzaaien en later als het gras wat is gegroeid pas organische mest strooien.
zaterdag 20 februari 2021 - 17:42
Dany

Dany

Eerst vinakali (niet doen in volle zon maar op een vochtige grasmat in de vooravond) tegen het mos en dan na 2 tot 3 weken gazonmix strooien
zaterdag 20 februari 2021 - 17:43
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ons gazon wordt gebruikt voor de kids om op te spelen


De plaats waar je kinderen spelen, daar gooi je zomaar gif op... begrijp ik niet hoor.

Op een gazon met onkruid kan perfect en gifvrij gespeeld worden.
zaterdag 20 februari 2021 - 18:10
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Even een vraag wat hier ook wel mee te maken heeft. We hebben in september nog gras bijgezaaid gehad. Nu hebben we opnieuw een stukje grond volledig bloot liggen waar we opnieuw zouden moeten zaaien. Welke maand is dit het beste?
zondag 21 februari 2021 - 12:08
leerling

Leerling

Niet meteen inzaaien als je een 'onkruid'armere gazon wil. Als er jaren planten hebben gegroeid die je nu liever kwijt bent, gaan die massa's zaadjes hebben achtergelaten en door de grond te bewerken gaan er daarvan heel wat aan de oppervlakte zijn gekomen.

Nadat je de grond zaai-klaar hebt gemaakt, wacht je best een week of twee. Een deel van het 'onkruid'zaad zal dan al ontkiemd zijn en kan je dan wegwieden/harken. Afhankelijk van de toestand herhaal je dat nog eens een keer of wat.

Gras ontkiemt best bij 10 graden. 's Nachts daalt de temperauur de eerste 14 dagen liever niet onder 5 graden. Als je de keuze hebt, dan zaai je beter in het najaar (september, oktober) dan in het voorjaar (april, mei). (De maanden zijn richtlijnen.)
maandag 22 februari 2021 - 00:35
leerling

Leerling

@Lentemode: mooi!!!
maandag 22 februari 2021 - 00:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon