menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woelvork

Ga naar meest recente reactie

svoffel

Svoffel

Goede morgen,


Ik vraag me af of een woelvork goed te gebruiken valt in zware kleigrond. Op de video van de webshop gebruiken ze deze maar dat is wel zanderige grond.


groetjes

Simone

http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/2126
zaterdag 30 januari 2016 - 11:36
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Mooie demonstratie. Voor tussen de planten is deze wel erg breed. Voor een volkstuin misschien wel ideaal. Maar een behoorlijk bedrag om dit op de klei uit te proberen. Probeer het eens met een spitvork of dit moeilijk gaat. Er is vast wel iemand die een spitvork heeft. Hier noemen ze het een riek zie ik nu.
zaterdag 30 januari 2016 - 11:42
Wannus

Wannus

Ik heb jaren een spitvork gebruikt en daarmee oppervlakkig bewerkt , dus niet te diep .
Omdat te diep spitten het bodem leven verstoord . Ik heb het vooral gebruikt in de
borders omdat het op die manier wat groever ligt tussen struiken en planten , en iets minder kans op onkruid .
zaterdag 30 januari 2016 - 12:47
sugar

Sugar

Dat gaat, maar 't is niet ideaal. Als de grond echt dichtgeslagen is, moet je oppassen dat je niet teveel kracht zet, of je plooit de tanden gewoon om
zaterdag 30 januari 2016 - 20:44
Dunya

Dunya

Ik heb een kleine spitvork met vierstevige tanden en die doet het uitstekend in zware kleigrond. Maar niet te diep gaan.
Zoals Wannes zegt oppervlakkig spitten. Ik heb zelfs al gelezen van bekende tuiniers in Engeland en Frankrijk die het spitten helemaal afschaffen. Zelfs in moestuinen.
Pro of contra?
zondag 31 januari 2016 - 08:33
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ik spit ook niet meer, maar het is een siertuin. En er komt wel meer mos. Het is laagveen. Hooguit eens met een kleine drietand erdoor. Maar zware klei is wel iets anders.
zondag 31 januari 2016 - 09:49
svoffel

Svoffel

Dank u wel voor de reacties.

Ga eerst proberen met een spitvork zoals Dunja en Joukje schrijven.

We hebben namelijk een nieuw stuk grond, bos, de bomen zijn grotendeels afgezaagd omdat er te weinig zon was.

Nu wou ik, inderdaad de grond zo weinig mogelijk omspitten, maar iets zal er wel moeten gebeuren voordat ik hier planten kan inzetten.
Het zullen vooral jonge planten zijn die zelf hun best moeten doen en die graag kleigrond hebben.

Dacht ook van een laag compost (3 à 4 cm) erop te leggen, daar waar er planten komen.
Nadien ook een laag zand. Daarna de natuur laten begaan.
Voor de enkele groentjes die ik wil hebben ga ik gebruik maken van plantbakken.

Enfin, met al die bakken regen van de afgelopen dagen is het even afwachten, het is nu te nat.

groetjes
Simone
zondag 31 januari 2016 - 15:49
Roeli

Roeli

Ik heb een riek, maar ik gebruik hem eigenlijk alleen als ik een plant uit de grond moet hebben.
Dan hebben de wortels minder te lijden.
Ik zit hier op dikke vete zeeklei. Spitten heb ik allang opgegeven. Krijg ik niet meer voor elkaar.
Maar , volgens mij zal die klei straks helemaal los liggen. Het stikt hier ,op het ogenblik van de mollenbulten en , daar ik momenteel echt niets buiten kan doen , wacht ik gelaten af hoe het straks is. Momenteel is het NAT. Zompe nat.
zondag 31 januari 2016 - 22:20
svoffel

Svoffel

Dag Roeli,


Hier is het ook zo nat, er liggen grote plassen water dus afwachten. En.... ze voorspellen nog regen, regen en nog meer regen.

Hier is er geen mol te zien

Voor de rest ga ik me niet meer nadenken over dat spitten, is niet nodig, de juiste planten kopen en dan zal er wel iets groeien.
Enkel afsluiten opdat de hertjes het niet komen opeten.

groetjes

Simone


maandag 1 februari 2016 - 09:19
Dunya

Dunya

Roeli dat doe ik ook met een riek als er planten moeten verplaatst worden. Met een spade geraak je toch nergens in kleigrond tenzij je een sterke man bent en dan nog.

Een riek of spitvork is ook minder belastend voor de rug dan een spade.

Trouwens na de regen is het ideale moment om je kleigrond om te woelen Svoffel. Dan kom je er tenminste goed door.
dinsdag 2 februari 2016 - 08:26
svoffel

Svoffel

@ Dunya,

Dat is een goede tip om het nu te doen, ik wou eerst de grond wat laten opdrogen.

dinsdag 2 februari 2016 - 11:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon