menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Betaalbaar tuinontwerp

Ga naar meest recente reactie

Lpeiffer

Lpeiffer

Bestaand klassiek huis gekocht op 2000 m2, nieuwe mazouttank en nieuwe watertank laten plaatsen in de voortuin: gevolg de tuin is een puinhoop... Enkele tuinarchitekten gekontakteerd doch zitten nooit op dezelfde golflengte mbt ontwerp (meestal veel te modern en zeker mbt budget. Ik ben in de mogelijkheid om de meeste zaken zelf uit te voeren. Daarom zijn sommige ar. niet meer geinteresseerd...
Ik heb enkele zoekertjes geplaatst om ar. in opleiding te kunnen vinden doch zonder resultaat.
Zelf een plan ontwerpen is gezien mijn ervaring daarin geen optie!
Het punt is dat ik nu bijvoorbeeld mijn oprit wil heraanleggen, maar zonder doordacht plan is dat geen goede werkwijze vermoed ik...
Alle tips zijn welkom!
De foto is wel van de bestaande achtertuin, dit om een idee te geven van stijl!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 1 maart 2015 - 07:11
Arico

Arico

Je tuin zelf ontwerpen is inderdaad een hele uitdaging, maar niet onmogelijk. Waar je in eerste instantie moet naar kijken is functionaliteit: zoals je al zei je oprit, maar ook wandelpaden, muren, terras en de baan van de zon. Met die gegevens kun je een initiële schets maken en de harde landschapselementen plaatsen. Daarrond ga je dan je beplanting brengen, rekening houdend met lichtbehoefte, vocht, soort ondergrond en combinaties (kleuren, bladvorm, hoogte).

Het vraagt veel opzoekwerk, maar het loont de moeite.
zondag 1 maart 2015 - 12:43
Tuinprins

Tuinprins

Het lijkt mij dat de vragensteller voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Een degelijk, doordacht tuinontwerp van een tuinarchitect of --ontwerper kost nu eenmaal geld. Bij het uitzoeken van een tuinarchitect/- -ontwerper moet je iemand kiezen die tuinen ontwerpt die bij jouw smaak passen. Dat veel tuinarchitecten met 'moderne' ontwerpen komen ligt niet alleen aan de tuinarchitect maar ook aan de opdrachtgever. Die wil in veel gevallen een tuin met weinig onderhoud en dan kom je al snel uit bij 'moderne' ontwerpen waarin vakbeplanting een prominente plaats inneemt.

Vooral als je een 'lastige' tuin hebt qua ligging (t.ov. van het huis, hoogteverschillen, etc.) is het m.i. verstandig om iemand met verstand van zaken een ontwerp te laten maken.


Gegroet, de tuinprins
zondag 1 maart 2015 - 17:40
GilbertdeJong

GilbertdeJong

U kunt, voor een eerste advies, natuurlijk ook een afspraak maken met de Schetsservice in De Tuinen van Appeltern. Kijk op de website van Appeltern voor meer info. Groet.
dinsdag 3 maart 2015 - 19:02
pplakke

Pplakke

ik zie dat je een vrij grote oprit hebt.
als ik jou was zou ik eerst die doen want dat zal al voldoende kosten.
ga voor de oprit ook best naar een die een soort bestrating legt.
bv. enkel kassei,asfalt,beton,klinkers.......


de tuin kan je eerst deze zomer eens bekijken .
van welke planten nog gezond zijn of je niet mooi vind.
dan weet je tenminste welke planten je zeker wil behouden en welke niet.
als er een boeltje is gemaakt van de voortuin.
kan je daar best gras zaaien voorlopig.
kost bij lidl maar 8 euro voor 2 kg dacht ik .

donderdag 5 maart 2015 - 06:44
Lpeiffer

Lpeiffer

Het is blijkbaar niet iedereeen gegeven van mijn vraag/tekst aandachtig te lezen...
Ik leer hier iets bij van de heer deJong!
Van harte bedankt, deze tip ga ik zeker benutten!
zondag 8 maart 2015 - 12:47
Tuinprins

Tuinprins

Wat ik heb gelezen (tussen de regels door) is dat U voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten



Gegroet, de tuinprins
zondag 8 maart 2015 - 12:54
Lpeiffer

Lpeiffer

Wat ik lees is dat er de meeste mensen NIET kunnen lezen.
Veel succes verder!

zondag 8 maart 2015 - 13:02
pthomass

Pthomass

Hey,

Ikzelf ben ook een leek in tuinontwerp.
Ik had me een boek gekocht over tuinaanleg. Aan de hand daarvan heb ik grote lijnen uitgezet.
Waar een border, waar een terras, waar een wandelpad, etc...

Die heb ik vorig jaar uitgezet. Borders liggen bedekt met schors, gras is ingezaait en wandelpaden hebben ook schors. Dit jaar leg ik het zuidterras aan.

Een basisgegeven dat ik leerde was: waar wil je tijdens de seizoenen kunnen geniete van de tuin.
Zon, wind en regenrichtong speelden hier een belangrijke rol.
Daar heb ik een terras getekend.
Ik heb gewacht met wandelpaden naar terrassen, enkel ene om achter de garage te geraken.
Ik wil eerst zien hoe wij naar die terrassen lopen en naar de moestuin. Op basis daarvan weet ik de voornaamste "wandelroutes" en kan ik paden aanleggen.

Qua planten ga ik wel extern moeten gaan. Mijn grond en de noord-zuid orientering maken dat ik goede plantkeuzes moet maken. Ik weet van mezelf dat ik een aantal planten zeker en vast wil hebben. Ik heb een ginkgo biloba boom vorig jaar uitgegraven uit iemand zijn tuin. Was 3 meter hoog met een stamomtrek van 15cm. Was bang afwachten met een kluitje die 5 keren kleiner was dan de kruin, maar hij is mooi doorgeschoten.

Wil je het zelf doen, teken dan op je gemak basislijnen uit. Ga kijken naar andere tuinen of zoek op internet. Je wil niet weten hoeveel foto's ik heb afgehaald en gecombineerd.

Let wel, en dit is belangrijk. Je moet echt willen werken in de tuin. Ik werk er heel gaag in.
Kopje leegmaken van het drukke werk, genieten van zelfs de kleinste verandering die ik aanbreng.

Als je geen groene vingers hebt, gaat het een lange strijd worden. Je gaat gefrustreerd rake. Omdat het niet vooruit gaat. Vraag maar aan mijn vrouw. Voor haar kan het niet snel genoeg gaan. Maar ik geniet ervan als ik ook maar 1 plant gezet heb.

Veel succes.

Als je wil, kan ik wat foto's doorsturen met tijdstippen. Dan kan je zien wat ik deed over een bepaald tijdspanne...

Groet

Peter
dinsdag 17 maart 2015 - 07:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon