menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomwortels afzagen

Ga naar meest recente reactie

ireentje

Ireentje

Geachte forum leden.
Ik heb op mijn oprit boompjes staan (welke weet ik niet zie foto)
nu zijn er wortels onder mijn oprit die deze naar boven drukken zodat mijn oprit een bult heeft gekregen.
Hoe kan ik dit het beste oplossen ??
Ik had gedacht deze wortel aan de kant af te zagen en de oprit weer gelijk te maken.
Nu heb ik nog de vraag moet in de afgezaagde wortel verwijderen of kan deze blijven zitten
De een zegt verwijderen de ander laten zitten deze groeit niet meer door
Dus hoe zit het nu in elkaar ? wel of niet uitgraven ???
mvrg
e de waele
koewacht

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 6 mei 2011 - 11:35
garfield

Garfield

Uitgraven hoeft niet, maar ik zou er wel een stukje tussenuit zagen, zodat de kans dat de boom de zaagsnede weer repareert nihil is. Beter is om dikke wortels onder de inrit wel weg te halen. Je zou, nadat de wortels verteerd zijn, verzakkingen kunnen krijgen. Dan moet de oprit weer bestraat worden.
vrijdag 6 mei 2011 - 13:49
ireentje

Ireentje

OK bedankt voor uw reactie.
Ik ga kijken hoe diep ze onder de oprit zitten en proberen weg te halen
mvrg
e de waele
vrijdag 6 mei 2011 - 17:10
Polplastron

Polplastron

Wortels verwijderen van een boom? Dan zou ik eerder heel de boom weghalen want de wortels geven de boom stabiliteit, voedsel en water. De kans dat er in de toekomst toch problemen komen met de boom is vrij groot. Dat kan nog jaren duren of heel snel gaan ...

Tenminste, dat is mijn mening ...

Groeten,

Pol
vrijdag 6 mei 2011 - 22:19
garfield

Garfield

Natuurlijk heeft Pol gelijk. Een boom heeft wortels nodig. Als ik de foto bekijk staat die boom minstens een meter van de bestrating af. Als het je lukt om alle wortels die onder die bestrating ligt weg kunt halen, zal de boom maximaal 25 % van zijn wortels kwijt zijn. Als je ze op een gunstig moment weghaalt, kunnen de meeste bomen dat aan. In het voorjaar heb ik ook ongeveer zoveel wortels van een goudiep weggehaald. Hij ziet er nog steeds prima uit.
zaterdag 7 mei 2011 - 01:08
spruce

Spruce

Wipe kan u helpen hierbij (Wipe zit veel op het bomen sub forum).

Er zijn vuistregels waarbij u kan schatten hoe groot de bewortelde zone is van een boom i.f.v. kruin. Vanuit deze formule kan men een indicatie geven op boom instabiliteit of afsterven van de boom ifv de dimensies van uw oprit.

Bovendien zijn bomen als ze groot geworden zijn, zeer moeilijk om nog te transplanteren.

Heeft u er al over nagedacht dat u niet kan verbieden aan een boom om zijn wortels te laten groeien onder uw oprit ? Waarmee ik wil zeggen dat u nu kan de wortel kapot maken, als de boom het overleeft zal hij terug een wortel laten groeien onder uw oprit na verloop van tijd.
zaterdag 7 mei 2011 - 16:12
ireentje

Ireentje

Geachte forum leden.
Ik heb vandaag een dikke wortel diameter= 10.5 cm onder de oprit vewijderd dat zal toch wel geen kwaad kunnen denk ik. ?
Als je kijkt hoeveel procent dat maar is van het totale wortelstelsel zal dat toch wel mee vallen hop ik
hierbij nog een foto van de wortel en als hij zin heeft om er weer een onder de oprit te wortelen mag hij dat, hij staat er nu bijna 10 jaar en ik ben er blij mee
allemaal bedankt voor jullie tips
mvrg
e de waele

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 7 mei 2011 - 17:27
rombaft

Rombaft

normaal gezien kan een boom daar wel tegen hoor, een wortel doorzagen is nog niet hetzelfde als bv verplanten/verplaatsen waarbij 3/4 van het wortelgesteld er moet aan geloven.
dinsdag 10 mei 2011 - 07:46
ireentje

Ireentje

Geachte.
Ik heb gekeken aan de andere kant van de boom dus het gedeelte wat naar de tuin loopt en daar heb ik ook 2 grote wortels gevonden dus ik denk dat het wel goed is
mvrg
e de waele
woensdag 11 mei 2011 - 17:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon