menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde tuin

Ga naar meest recente reactie

dani85

Dani85

Hey allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum, en een beginnend tuinierster. Sinds 2,5 jaar wonen wij in ons huidige huis, en al die tijd willen we de tuin al graag aanpakken. Maar omdat mijn eerste tuin is, vind ik het erg moeilijk om het zo te krijgen zoals ik wil. Kortom de helft is nog zoals het was Nu wil ik toch echt groene vingers gaan kweken, en hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.

Waar ik van hou is een wilde tuin. Lekker natuurlijk, met wilde planten bloemen en bomen. We hebben zelf al een aantal dingen geplant, en gestrooid maar de borders zijn nog helemaal niet wild, en juist kaal.

Wie heeft tips voor mooie planten struiken bomen zaden enz. voor een echte wilde tuin? Wat zijn de echte musts om het zo maar te zeggen. Papaver heb ik al gestrooid, maar die is helaas niet goed opgekomen (of mijn man dacht dat het onkruid was )

Ik ben in voor alle tips, en als het lukt zal ik ook even wat fotos van de tuin plaatsen vanavond.

bedankt alvast!
donderdag 24 juni 2010 - 16:48
Plantadvies

Plantadvies

Om een wilde tuin te maken moet al het onkruid verwijderd worden.
De meeste wilde bloemen groeien beter op een grond die niet te rijk aan voedsel is.
In een wilde tuin schoffelt u niet.
Maak paadjes langs de planten, want u zult al dit moois alleen maar vertrappen.
Plaats dakpannen, stenen of brokken beton waar planten rustig tussen kunnen groeien.
Planten die in een wilde tuin groeien zijn: Hoornblad, Korenbloem, Valariaan, Vingerhoedskruid,
Papaver, Grasklokje, Kattenstaart, Damastbloem, Muskuskaasjeskruid, Bosviooltjes,
vaste Geraniums, Duizendblad, witte Dille, Wilgenroosje, Knautia, Dovenetel.
De planten dienen wel licht en lucht te krijgen om goed te kunnen groeien.
U dient het overwoekerende op tijd weg te halen,want dit verdringt de andere planten die
misschien verloren gaan.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 24 juni 2010 - 19:15
dani85

Dani85

O super, bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee. Ook een leuk idee om dakpannen te gebruiken. Ik vind het wel heel leuk als er wat geurende planten tussen staan, en daarom heb ik al wat rozenstruiken gekocht. Ook vlinders en vogels vind ik erg leuk in de tuin De tuin ligt op het zuidwesten. We hebben een paar grote bomen in de hoeken staan, die veel schaduw geven over het gedeelte met de konijnen. en in de hoek bij het tuinhuisje.

Ik heb even een heel simpel plattegrondje gemaakt van de tuin. de streepjes zijn deuren.

En hierbij ook een paar foto's:

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 24 juni 2010 - 20:33
dani85
donderdag 24 juni 2010 - 20:35
dani85

Dani85

oeps de foto was te groot

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 24 juni 2010 - 20:36
dani85
donderdag 24 juni 2010 - 20:37
dani85
donderdag 24 juni 2010 - 20:39
dani85

Dani85

Hoi Marjoleine,

bedankt voor je reactie! ik heb al 2 vlinderstruiken inderdaad. Die had ik vorig jaar niet terug gesnoeid, en ze waren inderdaad flink hoog. Maar die laat ik denk ik ook wel staan. Een frambozenstruik staat er ook (misschien nog wel te zien op de foto, hij staat tegen het huis) net als beginnend aardbeienplantje, en een kruisbes. De framboos hebben we al heel veel plezier van gehad. Die doet het heel goed.

Kinderen hebben we nog niet, maar die komen er misschien nog wel eens. Ook wel handig om daar vast rekening mee te houden

ik heb hier ook nog heel veel zaadjes liggen, zoals bv vingerhoedskruid, papaver enz.

Qua rozen heb ik in de voortuin al 3 struiken, en voor achter heb ik 2 heesters, en 3 klimrozen. Ze zijn nu nog klein, maar ze gaan wel vrij snel. We hadden de zijkant dit jaar vrij gemaakt van een megabos bamboe, en daar hebben we nu dus weer wat andere dingen neergezet, zoals een japanse esdoorn, een tree peonie (?) rozen, en wat bodembedekkers. Ik ben van plan het meeste te gaan herbruiken.

Hieronder een schetsje van mij. Dit is wat ik ongeveer in mijn hoofd heb, maar ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is zo, of dat het een belachelijk plan is

Heb ook nog de plattegrond uit het kadastrale register bijgevoegd met de maten er op.

Super bedankt allemaal voor het meedenken!

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 25 juni 2010 - 14:42
dani85
vrijdag 25 juni 2010 - 14:50
renate67

Renate67

Vergeet in de herfst geen voorjaarsbollen te planten, sneeuwklokjes, krokussen , blauwe druifjes, boshyacintjes, vogelmelk en niet te gekunstelde narcissen passen goed in een wilde tuin, de bollen kunnen gewonn blijven zitten en de bloemen komen elk jaar terug (en met een beetje geluk elk jaar wat meer)
renate
vrijdag 25 juni 2010 - 23:41
renate67

Renate67

clematis (kleinbloemige), kamperfoelie, lathyrus en oostindische kers tegen de schuttingen aan past ook goed in zo´n tuin.
renate
vrijdag 25 juni 2010 - 23:44
Stefan70

Stefan70

Beste,

Het is belangrijk dat je in maart je vlinderstruiken terugsnoeit tot op30 cm zodat ze voldoende kunnen bloeien anders krijg je grote struiken met weinig bloem.

Groetjes,

Stefan
zondag 11 juli 2010 - 02:35
Stefan70

Stefan70

In een wilde tuin kan je best een beetje structuur brengen met een strak geschoren haag of een muurtje anders oogt het al gauw rommelig;

Groetjes,

Stefan
zondag 11 juli 2010 - 02:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon