menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin omploegen

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

We gaan stilaan beginnen met de aanleg van onze nieuwe tuin. Omdat het nu nog een redelijk verwilderd stuk is, hadden we gedacht om alles te laten omploegen en daarna gladtrekken. Het onkruid zouden we gewoon mee omploegen.
Is dit een goed idee?
Ik zou een boer willen zoeken uit de omgeving die het met zijn traktor komt doen of zijn er andere (betere) manier om dit aan te pakken? Het stuk is 600 m² en er staan ook nog aan aantal bomen en struiken die er eerst nog uit moeten.

Moest er trouwens iemand een boer uit de omgeving Sinaai-waas kennen dit zou kunnen doen, dan zou dat wel handig zijn.

Alvast bedankt voor de tips

Groetjes Karen
maandag 22 maart 2010 - 11:19
printemps

Printemps

Wel opletten met een tractor door zijn gewicht gaat die de bodem dichtmaken

Ik zou een kleiner ding ergens gaan huren

mvg
maandag 22 maart 2010 - 13:58
Eniavaswen

Eniavaswen

Daar had ik nog niet aan gedacht.
Ben dan maar eens verder op zoek gegaan naar andere opties. Daarbij kwam ik bij een bakfrees uit. Zou dat beter gaan?
Ik was me ook aan het afvragen wat we moeten doen met het gras/onkruid dat er nu staat. Kan je dat mee omfrezen of moet dat er eerst af met vb een bosmaaier?
Kapotspuiten doe ik liever niet, omdat ik geen chemische middelen wil gebruiken in de tuin.
maandag 22 maart 2010 - 16:02
deHaan

DeHaan

Ploegen door een boer is een goed idee, zeker als de grond een beetje opgedroogd is.
Een loonwerker kan het ook.
Frezen is een slecht idee
maandag 22 maart 2010 - 18:00
Eniavaswen

Eniavaswen

Waarom is ploegen eigenlijk beter dan frezen? Ik ben niet zo thuis in die dingen, maar ik vind het wel interessant.
Mijn man kent iemand op de land- en tuinbouwschool en die ging daar eens kijken voor iemand met een tractor.
dinsdag 23 maart 2010 - 07:56
deHaan

DeHaan

Een frees maalt de grond zodat het onkruid nooit goed onder komt.
Als er geploegd word komt al het onkruid onder.
Daarna oppervlakkig frezen en het ligt er gelikt bij.
dinsdag 23 maart 2010 - 18:01
Eniavaswen

Eniavaswen

Vandaag is er iemand komen kijken naar de tuin. Hij zei dat omploegen en dan gladtrekken niet zal gaan, omdat de grond voornamelijk uit graspollen bestaat en dat dat dan ophoopt.
Hij zei dat het beste zou zijn om eerst alle onkruid kapot te spuiten en dan na twee maand te frezen. Eigenlijk ben ik niet voor kapotspuiten, maar we beslissen met twee andere koppels en de andere zijn niet zo tuinmensen.
Weet iemand een product waarmee dit kan gebeuren, dat zo min mogelijk ander kwaad aanricht?
zondag 28 maart 2010 - 18:16
dendrodan

Dendrodan

zet er een hoop kippen op die eten toch alles kaal.
Als je zelf geen kippen wil houden en 1 van de buren heeft er vraag dan dat hij ze op je tuin wil laten lopen voor een paar maanden.
zondag 28 maart 2010 - 20:15
Eniavaswen

Eniavaswen

Goed idee, maar ik vrees dat de buren geen zin hebben om een paar maanden te wachten. Die verhuizen binnen 2 maand en willen hun tuin tegen dan kunnen afsluiten.
Maar ik vind het wel een goed idee voor achteraf, want wij gaan nog niet direct kunnen beginnen met de aanleg en tegen dan staat het anders weer vol met onkruid. Ik was toch van plan om twee kipjes aan te schaffen, dus dat doen we dan gewoon wat vroeger.

maandag 29 maart 2010 - 08:07
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Grote stoppels krijgen kippen niet weg. Zelfs een zware frees achter een tractor heeft hier moeite mee.

Ik zou alles doodspuiten met Roundup, dan een week of 6 wachten tot het goed dood is. Daarna de stoppels kapot laten frezen en alles met een tractor onder laten ploegen. Een traktor rijdt de grond niet kapot omdat de ploeg achter de traktor hangt!

Als je de zode nu al laat omploegen zal er zeel voeding uit de grond ontrokken worden door het rottingsproces van de zode. Hierdoor zullen planten of gazon in het begin slecht groeien.

Na het ploegen met een cultivator of rotoreg de grond bewerkingsklaar laten leggen. Ik zou niet nog een keer frezen omdat dan de grond weer dicht kan slaan.

Misschien kun je wat foto's plaatsten zodat we kunnen zien hoe het er nu bij ligt?
maandag 29 maart 2010 - 21:12
Kater

Kater

Begin maart ben ik begonnen met het omwerken van een stuk weiland (2500m²) naar tuin.
Ik wou geen verdelgingsmiddel gebruiken voor de graspollen.
Het najaar (september)is een beter seizoen om dit uit te voeren omdat het dan iets droger ligt.

Bij diep ploegen krijg je "voren" die na frezen en rusten van de grond terug zichtbaar worden.

Met een graafkraan de hele boel tot ±80 cm "omgekeerd" en laten liggen.

Na twee weken voor de eerste keer geëgaliseerd met een frees.
Enkele vrachtauto's met bijna verteerd tuinhaksel laten aanvoeren, een laag van 5-10 cm verdeeld op de plaatsen waar ik voedselrijke grond nodig had (voor gras, heesters en bomen). Een deel 'arm' gelaten voor een bloemenweide.
Vorige week is het tuinhaksel in de toplaag ingefreesd.

Ik laat de plek voor het gras nu een maand 'zakken' om de gewijzigde grondlagen te stabiliseren.
Ondertussen plant ik de borders in volgorde (bomen, heesters dan pas grassen en bloemen).

Waar het grasperk moet komen: wordt eind april/begin mei rechtgetrokken (laatste egalisering) en ingezaaid.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 1 april 2010 - 20:04
Eniavaswen

Eniavaswen

Bedankt voor de tips. Dat omploegen en laten liggen lijkt me wel een goed idee.
Ik heb een fotootje erbij gestopt van hoe de tuin er nu uitziet.

De bomen achteraan zouden er ook nog uit moeten. Jammer genoeg staan ze net op de scheiding en de buren zijn niet zo'n tuinliefhebbers als wij.

Groetjes, karen

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 3 april 2010 - 09:35
agria

Agria

Geachte,

Het beste is om eerst met een goede bakfrees achter de tractor het gras en onkruid kapot te frezen en dan achteraf kan dit makkelijker omgeploegd worden.
En de tractor zal u land zeker niet kapotrijden, door het gras en kruid rijd je er gewoon bovenop.


Grtz
zondag 20 juni 2010 - 09:15
meerie

Meerie

Beste allemaal,

wij zitten min of meer met dezelfde opdracht in het vooruitzicht. Nieuw huis gekocht met een slecht onderhouden tuin. Wij zouden ook graag van nul beginnen en alles wegdoen: haag, gras (meer onkruid dan gras eigenlijk), ...

Ik heb hierover nog enkele vraagjes waarop ik van veel mensen verschillende antwoorden krijg

Wanneer is de beste periode om alles eruit te gooien en de tuin om te ploegen?

Wij hebben prachtige clematis staan die tegen de houten afscheiding met de buren staat. We zouden nu die houten platen moeten vervangen maar ik zou graag de clematis behouden. De stammen zijn echt al heel dik. Kan dit? (Ik plaats later nog een foto)

Wij zullen waarschijnlijk de tuin samen met een vriend die hier ervaring mee heeft uittekenen en daarna het grote werk door een tuinaannemer laten doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes
maandag 28 juni 2010 - 10:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon