menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stenen in de grond

Ga naar meest recente reactie

Fliejoor

Fliejoor

Hey!

Onze tuin zit vol stenen. Dit is nog altijd bouwafval dat er nooit uitgehaald is door de vorige eigenaars. Ik kan geen spade diep in de grond steken of ik bots op een steen. Vooral eigelijk dicht tegen het huis, achteraan valt het nog vrij goed mee.
Weet er iemand misschien trukjes om de stenen er gemakkelijker uit te krijgen? Zeven op één of andere manier? Want als dit met de hand moet gebeuren, dan ben ik volgend jaar nog bezig.

Alvast bedankt!

Groetjes!
maandag 14 januari 2008 - 13:41
Plantadvies

Plantadvies

Deze klus dien je groot aan te pakken. Afgraven en weer vullen met grond.

Plantadvies
maandag 14 januari 2008 - 15:41
Fliejoor

Fliejoor

Het probleem is dat onze tuin heel moeilijk bereikbaar is. Alles is afgespannen met bekaert draad. Er is 1 poortje van ongeveer een meter en that's it.
Dus met grote machines raak ik er niet.
maandag 14 januari 2008 - 15:52
annis

Tekst aangepast

Annis

Er zijn tegenwoordig ook kleine machines die door een deuropening kunnen. U kunt het eens navragen bij een bedrijf dat deze machines verhuurt. Zeven zou een optie kunnen zijn maar het ligt ook aan de structuur van de grond als dit kleigrond is zal dat moeilijk gaan met zandgrond zou het kunnen lukken.
Misschiens heeft iemand nog een andere optie.
maandag 14 januari 2008 - 16:31
Lysianthus

Lysianthus

Mij hebben ze de goede raad gegeven de stenen '( welliswaar niet teveel) te laten zitten , zou de grond verluchten en goede drainage zijn..............
maandag 14 januari 2008 - 17:01
Esem

Esem

Persoonlijk zou ik de bovenste toplaag(+/- 50 cm) volledig puinvrij maken al wat dieper zit kan je laten zitten(goede drainage) en eventueel daar waar je bomen wil planten in een cirkel van 1.5 mt. alles verwijderen.
Ik spreek uit ondervinding want ook hier was/is het niet anders geweest.
nu Na Bijna 20 jaar is de tuin puinvrij daar waar ze puinvrij moet zijn.
Dus ik wens je veel goede moed,maar het loont echt als je het zo doet.
Gr Eddy,
maandag 14 januari 2008 - 18:44
Fliejoor

Fliejoor

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik was inderdaad van plan enkel de bovenste laag te verwijderen, maar dit zal dan handmatig een meerjaren plan worden zeker.
Groetjes
maandag 14 januari 2008 - 21:45
kimbo

Kimbo

als je het manueel gaat doen, zoek kan een oud bed met een "spiraalbodem" zoals een auping ofzo.
zet dit schuin en schup de aarde tegen de bovenkant van het bed. de aarde valt door de vering en de stenen rollen naar beneden. als je geen bed vindt kan je ook een zeef maken met wat stevige draad en hout.
dit gaat natuurlijk niet met natte kleigrond, maar met droge moet het toch goed lukken.

ik heb zo mijn hele tuin "afgegraven", op een paar dagen waren we erdoor (ongeveer 60 m², 0.5 m diep)
dinsdag 15 januari 2008 - 10:19
Fliejoor

Fliejoor

Goeie tip, bedankt!
Het was zo iets dat ik zocht eigelijk!
dinsdag 15 januari 2008 - 12:38
Peppody

Peppody

Ik ken het probleem. Hier hebben we 1000 m2 zware kleigrond met bakstenen, keien, puin enz. enz. De vorige bewoners hebben 10 jaar lang hier gewoond en al het alval in de tuin gedumpd.... Het is afgegraven door de inspectie, we hebben zelf nog een minigraver laten komen maar ik haal nog steeds kruiwagens vol stenen uit de tuin. Zeven gaat niet, als ik de spade in de grond zet kan ik '' blokjes' steken... Gelukkig doen de planten het wel goed en is een kwart van de tuin boomgaard waar ik dit jaar pompoenen en kalabassen tussen wil zetten. De komende jaren ben ik dus nog wel even zoet met oppakken van puin!
dinsdag 15 januari 2008 - 15:29
rombaft

Rombaft

wij hadden ook dat probleem, wij hebben een zeef laten komen, echter die dingen kosten geld, en je moet ook best twee kranen bijhuren, een voor te vullen en een voor de camions die stenen afvoeren vullen, bij ons spreek ik wel van een 250 kubiek met stenen vervuilde grond .

Stenen laten zitten, tja, enig probleem is dat het grondwater de stenen omhoog duwt en je levenslang stenen aan de opp zult zien verschijnen.
dinsdag 15 januari 2008 - 17:05
Fred2k

Fred2k

Ik heb de eerste 150m2 zelf omgespit en ook tal van stenen gevonden.

Nu ik verder van het huis ben zitten er minder stenen en wou ik mss een tuinfrees huren.
Soms lees ik dat een tuinfrees dan ook stenen naar de oppervlakte haalt.
Klopt dit of niet ? Als ik het systeem van een tuinfrees bekijk lijkt het mij eerder dat deze
Beschadigd zou worden van stenen (grote ikspreek soms van volledige bakstenen)
Achteraan in de tuin zal dat mss minder zijn maar Het laatste wat ik wil natuurlijk is zon frees huren en ze dan beschadigen.
Je kan tegenwoordig ook tuinfrezen kopen goedkoop maar elektrisch (van powerplus bv) maar zijn deze wel krachtig ?
zondag 20 april 2014 - 13:57
Tuinman65

Tuinman65

Vergeet die frees, dat gaat alleen maar grote problemen geven.

Leo
zondag 20 april 2014 - 23:29
Fred2k

Fred2k

je bedoelt die elektrische of dan echt allemaal ?

ik zal nog wat verderploegen dan met schop en hark om alles meter per meter eruit te krijgen

ik veronderstel wel dieper in mijn tuin dat ik eens een boer kan vragen voor de rest om te ploegen, die hun toestellen kunnen wel tegen een steentje zeker ?
ik veronderstel toch dat het verder in de tuin een stuk minder erg is tot zelfs niks ... al getest daar links en rechts met een spade en daar ging het vlot tot zeer vlot .
1500m² met de hand meter per meter zie ik niet helemaal zitten
dinsdag 22 april 2014 - 22:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon