menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinturf of turfmolm

Ga naar meest recente reactie

willem269

Willem269

Ergens op dit forum raadt iemand aan om ergens tuinturf voor te gebruiken. Hij voegt er nadrukkelijk aan toe: geen turfmolm. Weet iemand waarom? Ik weet zo gauw niet meer waar het stond, anders had ik op dat topic ingehaakt. Alvast dank voor reacties
Willem
woensdag 24 oktober 2007 - 10:56
annis

Annis

Als je de zuurgraad van de grond wilt verbeteren zoals bij Rhododendrons. Skimmia's, heide en andere zuurminende planten gebruik je tuinturf. Wil je de grond losser en beter doorlatend of voor de winter afdekken dan gebruik je turfstrooisel of turfmolm. Dan zal het waarschijnlijk in de topic gaan over zuurminende planten.
woensdag 24 oktober 2007 - 12:44
hildavw

Hildavw

Bij een leverancier van soorten grond heb ik het volgende gevonden :
Tuinturf 50 ltr. 60 zakken per pallet
Geschikt voor structuurverbetering en zuurminnende gewassen (o.a. heide en rododendron)

Tuinturf is afkomstig uit de diepste veenlagen en heeft een pH (zuurdraad) van ca. 3,5-4. Tuinturf is dus zeer geschikt voor zuurminnende gewassen zoals o.a. heide en rododendron. Zuurminnende gewassen kunnen ook worden geplant in 100% tuinturf. Het product is ook uitermate geschikt als structuurverbeteraar en voor het afdekken van bloembollen.




Turfmolm 70 ltr. 39 zakken
Turfmolm 50 ltr. 60 zakken
Geschikt voor structuurverbetering en zuurminnende gewassen

Turfmolm, ook wel witveen of veenmosveen gemoemd is een "jong" veenproduct uit de bovenste veenlagen met een groot wateropneembaar vermogen. Door de lage pH-waarde van de turfmolm is deze uitermate geschikt voor zuurminnende gewasssen. Het product is ook geschikt als structuurverbeteraar en voor het afdekken van bloembollen en vorstgevoelige gewassen.

Hopelijk kan dit je helpen.

Hilda


woensdag 24 oktober 2007 - 16:00
Esem

Esem

annis

Bericht gepost op 28/09/2006 om 16:49 door annis
An ,om je hortensia blauw te houden moet de grond voldoende zuur zijn. Dit kun je doen door tuinturf [dus geen turfmolm]door de grond te doen. Maar daarnaast moet je in september dus nu aluin toevoegen om je hortensia blauw te houden. Dit is bij een tuincentrum wel verkrijgbaar.
Ann

groetjes Annis

Zonder verbeelding geen tuin

http://www.tuintintelingen.web-log.nl/
http://www.tuinenzo.nl

Dus de vraag aan annis waarom geen turfmolm en wel tuinturf zodat willem269 aan antwoord krijgt op de vraag
Willem het topic staan onder bloemen en planten.
Truowens welkom op het tuinforum waar altijd wel wat te leren valt.
Gt Esem,

woensdag 24 oktober 2007 - 18:55
annis

Annis

Esem bedankt voor het opzoeken van de topic. Ik kon me vaag iets herinneren over de tuinturf en turfmolm maar wist niet waar ik het moest zoeken. Tuinturf is vochtiger en lijkt op potgrond maar heeft een iets lagere ph waarde en wordt meestal gebruikt bij zuurminende planten terwijl turfmolm of -strooisel wordt gebruikt voor het afdekken van de grond of als bodemverbeteraar erdoorheen gemengd.
woensdag 24 oktober 2007 - 19:23
willem269

Willem269

Tot zo ver allemaal hartstikke bedankt voor de rijke oogst aan informatie. Het is me nu helemaal duidelijk. Tot een volgende keer.
En voor wie eens wat anders dan andere bloemen wil zien, kan dat doen op onze website www.dutchjumbo.nl, ga naar de rubriek En verder en vervolgens naar Flora. Vooral de wildflowers vinden we zelf erg mooi.
Willem
woensdag 24 oktober 2007 - 19:40
LOBU

LOBU

Bedenk wel dat turf een milieuonvriendelijk product is, de winning ervan vernietigt namelijk hectaren veengrond en veenmoeras!

Een waardig alternatief is cocopeat (vezels van kokosnootomhulsels) maar tegenwoordig in de kleinhandel niet al te vaak meer in zuivere vorm te vinden (vaak wel verwerkt in potgrond).

Ook halfverteerd of versnipperd bladafval geeft een lichtzure humuslaag (waar het niet nodig is niet te veel "opkuisen" dus!
woensdag 24 oktober 2007 - 23:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon