menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opleiding tuinaannemer-tuinverzorger en tuinontwerp bij Syntra Leuven

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,

ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze opleiding? of misschien zit hier wel iemand van de lesgevers op het forum?

Dacht er eerst aan om dit op bachelor niveau te gaan volgen maar dat kan blijkbaar enkel bij de Erasmushogeschool in Jette en dat is behalve op donderdagavond ook vrijdag de ganse dag dus dat is voor een fulltime werkende mens niet haalbaar.

Is er iemand die nog ergens anders een soortgelijke opleiding heeft gevolgd? Liefst omgeving Leuven, Tienen, Landen, St-Truiden, of eventueaal Tongeren/Hasselt? Ik hoor het graag!

Bedankt!

dinsdag 20 juli 2010 - 10:35
Stefan70

Stefan70

Beste,

Ik heb de opleiding tuinontwerper gevolgd bij het centrum voor volwassenenonderwijs(cvo).Dit was het laatste jaar van een traject met daarin ook tuinbouwhelper en tuinaanlegger waarvoor ik vrijgesteld was omdat ik vroeger op school reeds tuinbouw studeerde.De leraars daar gaven ook les bij syntra Turnhout als ik mij niet vergis .Volgens mij is de opleiding bij syntra duurder
maar ook veel uitgebreider.Ze omvat bvb ook het vak tuinkunstgeschiedenis wat wij vroeger in de tuinbouwschool ook kregen en wat toch wel interresant is. Ik heb ook eindwerken van die cursisten gezien en die zagen er vrij professioneel uit volgens mij.Volgens mijn leraar liet het vak plantenkennis er wel te wensen over.

Groetjes
Stefan
dinsdag 20 juli 2010 - 22:48
Nimue007

Nimue007

Hallo Stefan,
bedankt voor de info!
Ik kan bij mij in de buurt geen opleidingen vh cvo vinden, toch niet mbt tuinonderhoud en tuinontwerpen dus ben ik wel aangewezen op Syntra. In het verleden heb ik ook al enkele kortere opleidingen bij Syntra gevolgd en blijkbaar hangt de kwaliteit vd opleiding toch hoofdzakelijk af van de lesgever(s).. Nu ik er over nadenk was dat eigenlijk ook in het middelbaar op school..
Groetjes!
donderdag 22 juli 2010 - 08:27
christine2

Christine2

Hallo,

Vraag informatie bij cvo Elishout in Anderlecht
avond onderwijs gegeven in modules daar hebben
ze tuinonderhoud en dergelijke. Ik heb daar verschillende
cursussen gevolgd bloemschikken plantkunde en het begin
van tuinonderhoud. Deze school is gelegen aan de ring rond
Brussel in Anderlecht aan de cocacola. website www.elishout.be
of tel 02/526.77.40 nu zijn ze gesloten tot 22/08/2010

Groetjes Christine
zaterdag 24 juli 2010 - 23:32
brusseleir

Brusseleir

Goeiedag,

Ik bof dat we in het internet-tijdperk zitten en fora zoals deze hebben om weetjes en kennis te delen - en te vergaren.

Dankzij jullie kwamen geïnteresseerden (zoals ik) te weten rond de opleiding bij Syntra en Elishout. Dank daarvoor! Maar ergens zit ik met een vraagske...

Ik bof ook nog onze andere landstaal machtig te zijn en daar kwam ik eerder terecht bij de driejarige opleiding tot tuinaannemer. U leest het goed: 3 jaar. Een gedetailleerd overzicht rond hun lesinhoud vindt u op
http://www.efpme.be/ce/fm/r08.pdf

Weet iemand soms of de franstaligen trager van begrip zijn of er daadwerkelijk intensiever wordt ingevlogen om je ook het ritme van de stiel proefondervindelijk bij te brengen ( lees : er in te kloppen -

Toegegeven... je doet er maar liefst 3 jaar over vooraleer je alle materie onder de kiezen kon nemen, maar misschien is dit nu net de bedoeling - om je tanden er niet stuk op te bijten??? Want ergens frons ik de wenkbrauwen rond een eerdere mail in deze topic: materie rond plantkunde is mogelijks in een bepaald leerprogramma niet écht denderend te noemen - maar wel technisch tekenen. Hoe kan je een levensvatbaar ontwerp afleveren, als je de onderliggende planten niet of nauwelijks kent? Of weet je cad-programma dat je schaduwminnende planten uit humusrijke bodem niet in de volle zon in een zandgrond mag steken??

Voor de duidelijkheid: ik wens geen publiciteit te maken voor anderstalige instellingen maar wel in alle objectiviteit rond diverse aspecten mijn licht te doen branden... En da's bij de valavond naar september toe nog maar een klein waakvlammetje. Is er ergens een groot licht die ons in deze thematiek kan verlichten?

Groetjes,

Frank
dinsdag 31 augustus 2010 - 22:00
Stefan70

Stefan70

Dag Brusseleir ,
Als ik me niet vergis duurt de opleiding in Nederland zelfs 5 jaar .Hovenier /tuinontwerper /tuinaannemer is eigenlijk een erg onderschat beroep ! Je moet van zoveel dingen op de hoogte zijn...bodemgesteldheid,scheikunde,biologie,plantenkennis,tuinkunstgeschiedenis,machines,architectuur,materialenkennis,enz.....Wat betreft de beperkte plantenkennis in bovengenoemde opleiding hoop ik dat de leraar ermee bedoelde beperkt in kwantiteit en niet in kwaliteit . Waarschijnlijk zijn er wel cad programma's die met een muisklik een technisch perfecte tuin kunnen te voorschijn toveren ,maar ik denk niet dat die ooit kunnen opwegen tegen een bezielde tuin die iemand met vakkennis,ervaring en liefde voor tuinen aan zijn tekentafel bijeen gefantaseerd heeft .

Groetjes

Stefan
woensdag 1 september 2010 - 00:47
brusseleir

Brusseleir

Dag Stefan,

Dank voor je verduidelijking. Een bedreven tuinaannemer lijkt me inderdaad van vele markten thuis en heeft waarschijnlijk een pak praktijk achter de kiezen om de knepen van de stiel te leren en een mooi aantal studies tevens om zich de diverse bekwaamheden eigen te maken. Van 5 jaar schrik ik wel. Na 3 jaar zou ik me evenwel niet durven volleerd te noemen

Syntra blijkt de cursus tevens in dagopleiding te geven. Je doet er dan één academiejaar over. De cursus die je bij Syntra 's avonds kan volgen -over 2 jaar gespreid : http://www.syntra-mvl.be/opleiding/tuinaannemer-3081 - oogt me ook sterk professioneel, net zoals de 3 jaar bij de franstalige broeders. Mijn keuze beperkt zich waarschijnlijk tot één van deze. Ik ben er nog niet uit..

Persoonlijk ben ook ik voorstander van de goede oude plantenschema's die je na verloop van tijd kan bijwerken op basis van vernieuwde inzichten. De enkele tuinaannemers hier in het Brusselse die ik sprak, leken in hun ontwerpen evenwel meer de nadruk te leggen op keuze rond verhardingen en minimaliseerden het creatieve aspect van het plantenassortiment. Dat leid me tot een nieuwe vraag: zijn er nog wel mensen die je creatieve inbreng rond de planten weten te waarderen?

Ik kan niet ontkennen dat een tuin naar mijn gevoel best ontworpen wordt vanuit persoonlijke ervaring en parate kennis, waarbij je er best aan doet om serieus te blokken en vervolgens de theorie te vertalen naar haalbare praktijk. Ik veronderstel dat zodoende jouw ontwerpen met de tijd jouw eigen stempel zullen verkrijgen en herkenbaar zullen worden, zoals het gebruik en de schakkering van kleuren bij een schilder. Ik duim dat we met een fikse dosis inspiratie dusdoende mooie tuinen zullen blijven ontwerpen.

Groetjes

Frank
donderdag 2 september 2010 - 21:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon