menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten in voliere

Ga naar meest recente reactie

luc60

Luc60

hallo allen,

ik zou planten willen zetten in mijn volliere, maar weet niets van planten,giftig enz.
weet iemand mij wat raad te geven, wat ik zoal best erin plaats.
grootte van de volliere is 2.5m x 6, en een hoogte van een kleine 2m
zou er graag 2 plaatsen.
ik dacht aan kleinblijvende, of laagsnoeiende fruitbomen, maar bestaat dat ook?

alvast bedankt
luc
donderdag 24 augustus 2006 - 08:21
Victor44

Victor44

Of je er kan planten inzetten hangt af van de soort van vogels die erin zitten.Hier stond vroeger ook een struik in,maar die heeft het niet lang overleefd. Al wat groen was was vlug afgebeten,en nu rest al jaren een dode struik waar ze wel het plezier van hebben om er altijd in te zitten,maar dat is dan ook alles.
donderdag 24 augustus 2006 - 19:43
andre

Andre

Een vlierstruik is een van de betere struiken
donderdag 24 augustus 2006 - 21:29
marc

Marc

Vroeger heb ik iemand gekend en die zocht er aardperen voor. Het is een soort aardappelachtige knol waar een eenjarige zonnebloemachtig gewas en bloem aan komt. Bloem is geel van kleur. Hoogte 1m60 à 2m. Voordeel is dat de knollen eentbaar zijn. Wel voor leifhebbers want de smaak is eerder flauw.
Hij had dat nodig omdat de vogels dat gewas niet stukpikte en toch is het niet giftig.
Vroeger hadden we dat in de tuin staan maar nu helaas niet meer. Jammer.
Marc
vrijdag 25 augustus 2006 - 07:52
ines

Ines

Hallo,
ik denk dat de voliere niet hoog genoeg is om daar aardperen te poten, het zijn echte reuzen
die zoveel plaats innemen,tenzij het dak sterk genoeg is en ze dan naar beneden terug kunnen
groeien.
Ik heb nog enkele struiken staan zeg maar een muur en kan er best een aantal missen,laat maar
weten...

aardperen nog niet volgroeid links onder
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 augustus 2006 - 16:42
luc60

Luc60

Allemaal bedankt voor de snelle reactie, het zal een vlierstruik worden, die heb ik nog staan in de tuin.
Wanneer kan ik die dan het best verplaatsen?

Alvast bedankt
luc
vrijdag 25 augustus 2006 - 17:46
ines

Ines

Hallo Luc,
U weet dat veel soorten giftig zijn?
Verplaatsen van Sambucus: in de herfst (late) of winterperiode als het niet vriest.
U kan hem dan ook eventueel snoeien.
Grtj,ines.
zondag 27 augustus 2006 - 00:42
louise

Tekst aangepast

Louise

Wij hebben sinds 10 jaren een volière, een geschiedenis van vallen en opstaan. Verdeeld in twee delen: ong 3 X 5 m en 2X 5 m, grenzend aan elkaar. (parkieten, japanse nachtegaal en kwartels, de andere met duifjes, fazant, zebravinken, kanaries, meeuwtjes...)
Je moet al zorgen dat de planten niet onder de zitstokken staan, of ze geraken vol....
Ook als dat niet het geval is, moet je de besmeurde takken regelmatig snoeien. We hebben enkele mahonies in de voliere, die worden niet afgegeten. Houden hun blad, dus wat bescherming.
Bij een tuinder halen we voor de winter enkele "lelijke" thuja's", geven bescherming.. maar overleven meestal niet.
We hebben ribes, balroos, clethra, philadelphia,vlier, siergrassen .... geprobeerd, maar werden zo grondig afgegeten dat ze dood gingen. Vooral na de winter als er malse jonge blaadjes verschenen.
Per toeval hebben we nu gierstbossen staan. (waarschijnlijk zijn enkele zaden in de mijn kweekpotjes beland, ik dacht dat het iets veel exotischer was, en heb ze met zorg opgekweekt. Dit voorjaar verschenen er zaadtrossen en we hebben ze toen maar in de volière geplant) Enkele bossen zijn wat gekortwiekt, andere weer niet Ik heb ook varens geplant. Enkele zijn echt helemaal afgeknaagt, andere hebben ze gerust gelaten?
We hebben ook een pol van de bamboe overgezet en die houdt het al 2 jaren uit. Er is zelfs een nest in gemaakt. Langs de buitenkant staat klimop en waar die door de draag is gegroeid, wordt er ook regelmatig een nest gemaakt. Ik heb ook takken van de linde gesnoeid en gewoon in de volière geplant, dan hebben de vogels wat amusement.
Je moet wel oppassen dat er geen zwammen op hout groeien, als ze daar van eten, is het dodelijk.
Bij Van Gastel in Ekeren zag ik een volière met daarin gewoon struikjes in potten. Die kunnen na een snoeibeurt door de vogels wat bekomen als die eruit gehaald worden.

Onze vogels worden wekelijks getracteerd op de vogelmuur en ander onkruid dat we in de tuin uitwieden. Daar zijn ze gek op.
zondag 27 augustus 2006 - 22:01
koen

Koen

Vroeger plantte ik ook vlierstruik, groeide zeer goed.
Ik heb vlierstruik reeds op alle onmogelijke momenten gestekt met goed resultaat.
Hangt er natuurlijk vanaf welke soorten en hoeveel vogels in de voliëre zitten.
Ook bundels wilgetakken zijn ideaal voor in de voliëre vind ik.

Groeten, Koen
Allemaal bedankt voor de snelle reactie, het zal een vlierstruik worden, die heb ik nog staan in de tuin.
Wanneer kan ik die dan het best verplaatsen?

Alvast bedankt
luc
maandag 28 augustus 2006 - 06:42
luc60

Luc60

hallo Koen,
>je spreekt van stekken van de vlierstruik,
>hoe doe je dat dan? door scheuren van de wortel of door stukje af te
>knippen en in stekpoeder te steken en dan te laten wortelen?
>
>groetjes luc
maandag 28 augustus 2006 - 23:24
koen

Koen

Hallo

knip gewoon verhoutte takken van 1 jaar van een struik
van ongeveer 1-1,5mtr en steek die gewoon een spade diep
in de grond, 9 op de 10 wortelt.

Succes,
Groeten, Koen
dinsdag 29 augustus 2006 - 06:43
Adrienne

Adrienne

Neem geen hazelaar !!!
Heb ik ne keer geflikt en heel te tuin stond vol

gtjs adrienne
dinsdag 29 augustus 2006 - 20:51
koen

Koen

Misschien net goed, in een voliëre plant je best bomen die goed groeien,
dan kan het geen kwaad als er eens aan geknaagd wordt.

Grtz, Koen
Neem geen hazelaar !!!
Heb ik ne keer geflikt en heel te tuin stond vol

gtjs adrienne
dinsdag 29 augustus 2006 - 21:01
hugo

Hugo

wilg en vlier kun je daar gerust voor gebruiken,, 't is bijna een kunst om die niet te laten wortelen

groetjes
dinsdag 29 augustus 2006 - 21:02
coraboers17

Coraboers17

Welke klimplant het best gebruiken voor Japanse nachtegaal. Hebben de zaadeters eruit nu alleen koppel nachtegalen voor volière van 3x5 meter plus groot nachtje,. We hebben nog een of 2 coniferen staan hier en daar afgeknabbelt voor goudvink, maar wil het nu voor de vogels maar ook voor het oog mooi inrichten. Grijs cora
maandag 8 oktober 2018 - 08:50
Roeli

Roeli

Wij hadden , vroeger, bij de trop. vogels hoge en lage coniferen in de voliere en aan de achterkant wat hangplanten. bv. hedera..
maandag 8 oktober 2018 - 19:57
coraboers17

Coraboers17

He Roeli, bedankt voor je reactie, maar gaat een hedera niet woekeren. Ik heber ze gezien met bont blad erg mooi, alleen ben ik zo bang dat ik in de kooi moet snoeien en bij de vogels de rust verstoor. Of bedoel je gewoon wat bakjes hangen en ophangen.

Ben nu de kooi aan het schoonmaken hebben eerst wildzang ingezeten dus veel werk, maar fijn werk ????
dinsdag 9 oktober 2018 - 16:57
Roeli

Roeli

Wij hadden vroeger een L vormig kamer en in het korte stuk van de L hadden we dus een grote volière met tropische vogels. Een tegelpaadje van voor naar achteren . Grote en kleine coniferen op de grond en hangplanten aan de kanten en achter. Hoe het allemaal precies in elkaar zat en hoe mijn zoon de planten water gaf, weet ik niet meer. Maar hij moest er toch ook in om de vogels te verzorgen. Het was heel mooi om te zien.
Helaas, het is al zo lang geleden, ver voor de mobieltjestijd, dus ik heb geen foto's.

gr. Roeli
dinsdag 9 oktober 2018 - 19:07
coraboers17

Coraboers17

Oke weet nu meer en zal je raad en sugesties meenemen met de inrichting. Bedankt voor je reacties
woensdag 10 oktober 2018 - 10:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon