menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woelratten zijn heel actief

Marieke82

Marieke82

Een vraagje. Wij wonen naast een veld, en de laatste dagen merk ik een grote aanwezigheid van woelratten en woelmuizen. De gaten zijn groot en denk eerder dat het woelratten zijn. Ik heb nu schrik voor schade aan planten. We hebben aan die kant Lonicera nitida staan (paar jaar oud), maagdenpalm, aangelegde carpinus haag sinds november, een veldesdoorn die er 2 jaar staat en wat siergrassen. De gaten zitten dicht bij de haag en begin een beetje te panikeren want heb geen zin om heel de haag in november opnieuw te moeten zetten. Die beestjes gaan ook nooit tegen te houden zijn met een veld naast ons. Iemand enige tips of een geruststelling ?
donderdag 8 juni 2023 - 10:38
leerling

Leerling

Hier zitten helaas ook woelmuizen. Dat is een familie van een aantal soorten, waarvan er in de Lage Landen een zestal voorkomen: https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogdiersoorten?filterterm=203 Alleen de noordse woelmuis (Alexandromys oeconomus arenicola) is beschermd.

Zoals je op die website onder "Ecologie" kan lezen knagen niet alle woelmuizen aan wortels van planten.

Tot nog toe hebben ze hier een boerenjasmijn, een appelboompje, groenten (selder, sla ...) en kruiden (bieslook) naar de haaien geholpen.

Ik kom al ettelijke jaren holletjes tegen onder de taxushaag, maar zie daar (nog) geen schade. Misschien is die ook voor hen te giftig.

Als ik regenwater genoeg heb, giet ik op plaatsen waar ik ze zeker niet wil al eens een gieter in de holletjes. Niet genoeg om ze te verdrinken, hopelijk wel om ze duidelijk te maken dat ze moeten verkassen.

Nieuwe struiken en fruitboompjes zet ik in een "harnas" van volièregaas.
Onder de vierkantemeterbakken ligt ook volièregaas. (Sedertdien daar geen groenten meer gehad waarvan de wortels verdwenen waren.)

Er lopen en vliegen hier een aantal natuurlijke vijanden rond, dus dat helpt waarschijnlijk ook wel wat: bosuilen, sperwers, buizerds, kraaien, mollen, vossen, kat ...

In een fruitboomgaard in Ranst zorgen ze voor extra nestgelegenheid voor roofvogels.

Niet zeker of je wat bent met die informatie. Ze zelf doden of vangen en elders uitzetten lijkt me in jouw situatie weinig zinvol.
vrijdag 9 juni 2023 - 13:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon