menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rattenschild?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zoals eerder geschreven https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/30/allemaal-beestjes/64660/kan-een-rat-een-voederstation-opklimmen), hebben we hier last van ratten die het geen probleem vinden om op klaarlichte dag mee te genieten van het eten dat we aan vogels willen aanbieden.

Grondvoedertafels hebben we afgeschermd met kooien met doorvliegopeningen van 3,5 cm breed en 6,5 cm hoog. Daar kunnen dus alleen nog kleine vogels zoals meesjes, vinken, mussen... door.
En ratten.

Voedertafels weer opgeborgen en twee verschillende voedersilo's geplaatst.
Tegen een paal van een voedersilo klimmen ratten zo snel omhoog als een eekhoorn in een boom.

Een rattenschild zoals boten/schepen gebruiken om te vermijden dat ratten langs meertouwen aan boord komen leek de oplossing. Maar die schilden hangen vrijwel vertikaal en roteren met behulp van de zwaartekracht. Zie bv. https://www.watersportdirect.com/product/anti-rattenschild-schijf-1122/
Palen van voedersilo's hebben ook een kleinere diameter dan meertouwen.

Terug naar af.

Heeft iemand bruikbare ideeën om vogels eten aan te bieden zonder ratten mee te laten genieten?
We houden het graag diervriendelijk en dus ontmoedigend. Aan suggesties als lijmbanden hebben we geen behoefte.
woensdag 8 augustus 2018 - 00:57
Roeli

Roeli

Ophangen. De meeste dingen kan je met wat moed, beleid en dronkenschap wel ophangen. En dan niet aan een touw, maar aan een stuk ijzerdraad, Is alleen lastig voor vogels die echt op de grond moeten worden gevoerd, die geef ik dan toch maar eten op de grond. En water staat op de voertafel. Badwater op de grond.
woensdag 8 augustus 2018 - 03:49
satomi

Satomi

Niet teveel in 1 keer strooien. Zoals ik het hier zien hebben de vogels echt bepaalde tijden om te komen eten. Als je die tijden eenmaal kent, kan je gericht voederen.

Daarnaast ook rattenkooien plaatsen met voor hen heel aantrekkelijk voedsel. Al zijn ze slim, als ze echt honger hebben dan gaan ze er in.
woensdag 8 augustus 2018 - 11:28
Roeli

Roeli

En als ze in de kooi zitten, Satomi. Wat dan ????
woensdag 8 augustus 2018 - 14:56
satomi

Satomi

Een flink eindje rijden en daar ergens bij het water loslaten.
woensdag 8 augustus 2018 - 15:14
Roeli

Roeli

Inderdaad, ook mijn idee.
woensdag 8 augustus 2018 - 16:13
satomi

Satomi

Tja, heb in mijn leven maar twee keer een rat gezien en vond het eigenlijk wel een mooie beestje...zat bij de buren in de schuur bij het konijnenvoer ( met z'n familie). Toen hadden ze ook nog kippen. Alle beestjes krijgen bij mij een kans, alleen vliegen die binnen komen vervelen krijgen een klap op de kop.
woensdag 8 augustus 2018 - 16:32
leerling

Leerling

We hebben ooit een rat gevangen die de veranda als woonplaats wilde gebruiken.
Zo'n beest in een kooi kan behoorlijk krijsen.
En inderdaad losgelaten in een wild stuk natuur aan de andere kant van een riviertje in de buurt.
Maar dat was geen prettige ervaring en zeker niet iets dat we regelmatig willen herhalen.

Die beestjes kunnen zwemmen, dus voor hetzelfde geld huist die rat nu onder de veranda. De rat die regelmatig het grondvoedertafeltje in de achtertuin inspecteert, vlucht in elk geval altijd daar een gat in. Aan de silo daar hangt momenteel niks meer.
Gek wel. Sedert we die daar hebben opgemerkt, geven we daar geen eten meer, maar het beestje blijft maar terugkomen.

De paalklimmer in de voortuin hebben we al een hele tijd niet meer gezien. Als ik daar in de buurt bezig ben, hoor ik af en toe wel geritsel in de struiken. Zou ook van een kat kunnen zijn.

Dronken of niet is ophangen hier niet zo eenvoudig. Maar je maakt me uiteraard heel nieuwsgierig naar je constructie.
donderdag 9 augustus 2018 - 00:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon