menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maden op de teras

Ga naar meest recente reactie

bicky1

Bicky1

telkens het geregend heeft zit het terras onder de maden, dit gebeurt telkens het donker word. bij een lichte regenval zitten er ongeveer 40 maden, hoe meer regen hoe meer maden... ze komen niet uit het gazon of uit vuilbakken, ze zitten telkens op dezelfde plaats. ik heb al heel de tuin onderzocht maar vind geen dode dieren of andere oorzaken. het is echt geen prettig idee om savonds nog in de tuin te komen, er kruipen gewoon maden van zeker 1cm over de terras. ik ben enorm bang dat ze plots op de honden zullen kruipen en zo binnen zullen komen. ze zijn wit, niet minder dan 1cm groot, hebben een spitse kop en een platte kont.
het zijn zeker geen emerlingen want ze hebben geen poten en zien eruit als enorm grote maden.
kan iemand mij vertellen wat deze vieze beesten zijn en hoe ik ze kan verdelgen?
zondag 7 augustus 2011 - 02:17
Kriskras

Kriskras

Een ontstelde Bicky schreef:

ik ben enorm bang dat ze plots op de honden zullen kruipen en zo binnen zullen komen. ze zijn wit, niet minder dan 1cm groot, he

De schrik is een slechte raadgever.

Honden- en kattenparasieten, die kan men niet zomaar direct zien, de onzichtbaarheid is trouwens de basis de strategie van die beesten..

Dus omtrent de honden en/of kattebeesten hoeft u zich geen zorgen te maken.

Blijft dan nog de vraag, is het wel nodig om zich zorgen te maken? Waarschijnlijk niet.

Op het eerste zicht lijkt het om vliegenmaden te gaan. En als die na een regenbuitje op het terras terechtkomen, dan zou dat kunnen zijn via een niet goed uitgevoerde afwatering.
Dus i.p.v. in de tuin zou u het eerder "omhoog" moeten zoeken.

Maar zoals het reeds werd gesteld, we hebben wel een fotootje nodig om verder te gaan.

Overigens zal met het kouder worden van de dagen het "probleem" wel vanzelf verdwijnen, dus nog eens, maakt u zich in de eerste plaats geen zorgen.
zondag 7 augustus 2011 - 11:45
Kriskras

Kriskras

Zei de tuinfee.

Ik zit aan mieren te denken want die kunnen ook behoorlijk grote eieren hebben

Eieren hebben noch kop noch staart, iets wat de gerapporteerde dingetjes wel schijnen te hebben. En de beschrijving komt wel overeen met vliegenmaden.
En dat zou kunnen als er ergens in de dakgoot of op het platdak een opeenhoping van allerlei afval zou zijn. Iets waarin maden kunnen gedijen natuurlijk.

En zei de tuinfee bovendien:

Opvegen en ergens anders in de tuin gooien zodat de vogels er bij kunnen en dan kijken of de volgende dagen er weer nieuwe zijn.

Volledig akkoord.
zondag 7 augustus 2011 - 14:35
bicky1

Bicky1

was het maar zo dat ze van het plat dak komen, dan was het probleem snel opgelost. maar er ligt niets op, geen vuil en geen maden.
als ze over het terras kruipen strooi ik direct zout en smorgens veeg ik de lijkjes op, het idee om ze levend op te vegen en elders te droppen vind ik gewoon vies, sorry voor de vogeltjes.
bij het volgende ongewenst bezoek zal ik een foto nemen, hopelijk herkend iemand ze
zondag 7 augustus 2011 - 19:45
Kriskras

Kriskras

Bicky1 schreef=

het idee om ze levend op te vegen en elders te droppen vind ik gewoon vies, sorry voor de vogeltjes.
EN
het idee om ze levend op te vegen en elders te droppen vind ik gewoon vies, sorry voor de vogeltjes.

Sta mij toch toe op te merken dat er geen probleem is, maar dat u er een maakt.
Er zwerven duizenden en duizenden spinnen rond in uw huisje, om niet te spreken van de miljarden bacteriiën - moet daarom uw huisje worden afgebroken? Afbreken en in een tentje gaan wonen zou ook al niet helpen, want dan zit men weerom tussen d beestjes. Mij dunkt dat u er goed zou aan doen eens wat meer de natuur en de omgeving te leren waarderen. Beestjes in de tuin, die horen erbij.

Overigens, u stelt dat het verschijnsel zich voordoet telkens als het regent. Het heeft toch reeds genoeg geregend de jongste paar dagen, dus zou u best een fotootje kunnen nemen hebben zo het verschijnsel zich nog had voorgedaan.


maandag 8 augustus 2011 - 02:45
bicky1

Bicky1

ok, dus ik maak er een probleem van???
hoe zou jij je voelen als je savonds laat met de honden naar buiten gaat en de maden over heel de koer, de vensters en de muren kruipen????
zo erg had ik het nog nooit gezien!!
heb er ondertussen een paar in een potje gedaan en ga morgen met het potje een verdelger halen! ik ben het meer dan beu en dan nog zo'n reactie krijgen??
en als vegetarier die spinnen buiten zet denk ik toch wel dat ik een beetje respect heb voor de natuur.
maandag 8 augustus 2011 - 22:49
bicky1

Bicky1

oorzaak gevonden!
vanmorgen kropen er een paar rond en heb zo kunnen zien van waar ze komen, van de buren! in de winkel waar we de verdelger gaan kopen zijn zeiden ze dat het vleeswormen zijn. heb bij de buren aangebeld en
ze komen uit hun vuilzakken en groene bak die tegen de omheining staat, het zit er vol van zeggen ze. zij vinden dat heel normaal en zijn niet van plan om er iets aan te doen zelfs al hebben wij er last van. naar schijnt kunnen die vleeswormen ook schade aan de honden bregen.
ze zijn niet van plan om hun vuilbakken elder te zetten dus nu maar bellen naar de huisbaas.

hartelijk bedankt voor jullie hulp, jammer genoeg kan ik het zelf niet oplossen en heb ik buren die blijkbaar tegenwerken.
dinsdag 9 augustus 2011 - 10:11
bicky1

Bicky1

toch nog een foto, wel moeilijk te nemen in het donker terwijl er andere vleeswormen bij mn voeten zaten
dinsdag 9 augustus 2011 - 10:28
bicky1

Bicky1

ok, volgens mij lukt het niet om die foto hierop te krijgen
dinsdag 9 augustus 2011 - 10:30
bicky1

Bicky1

tjah, wij behandelen onze bakken preventief maar de buren...
als een hond een paar vleeswormes opeet kan de hond gewoon levend vanbinnenuit opgegeten worden. dus zo vlug mogelijk naar de dierenarts om hen te onderzoeken. de hondjes zien er nog gezond uit en zijn heel actief maar je weet maar nooit...
de huisbaas kan er niets aan doen, dus hebben we de wijkagent gebeld, hij zal eens gaan kijken en hopelijk verzetten ze hun bakken en verwijderen ze het afval zodat wij weer met een gerust gemoed onze honden kunnen buitenlaten.
dinsdag 9 augustus 2011 - 22:20
cetinel

Cetinel

vleeswormen zijn toch vliegenmaden??
dinsdag 9 augustus 2011 - 23:41
cetinel

Cetinel

dacht ook al zoiets....
woensdag 10 augustus 2011 - 11:53
bicky1

Bicky1

een burenruzie zal er toch van komen.
is nog eens een gedacht om de levende vleeswormes op te vegen en in hun brievenbus te droppen. maar dat zou ik overlaten aan mijn man. (vind ik veel te vies, ben echt bang van die beesten)
dan zouden ze hopelijk eens doorhebben dat het echt een last is, en dat er iets moet aangedaan worden.
hopelijk heb je gelijk dat een hond die vleeswormes verteert, zal toch eens gaan naar de dierenarts en vragen. want ik zou niet willen dat mijn hondjes iets overkomen.

hartelijk bedankt voor de goede tip!
donderdag 11 augustus 2011 - 10:38
bicky1

Bicky1

heb eens gekeken op internet onder botfly en inderdaad, daar staan die beesten tussen. vleeswormen is warschijnlijk een dialect woord voor botfly, sorry daarvoor.
vandaag zal het terug regenen en als ze hun bakken nog niet verzet hebben zal heel ons terras terug onder de maden zitten...
ik begrijp echt niet hoe mensen zo veel wormen kunnen hebben hun afval, hoe mensen gewoon in hun vuil kunnen leven.
hoe ze eraan komen kan me niets schelen, zolang ze maar met een oplossing komen.
bedankt voor je advies

Allemaal Beestjes

vrijdag 12 augustus 2011 - 09:42
bicky1

Bicky1

nu is het terug aan het regenen en daar komen die ongewenste bezoekers terug, er zitten er al een paar op het raam, een paar op de grond en de rest zal wel terug volgen...
oh man, ik word er gewoon gek van, je vraagt dan vriendelijk aan de buren om hun vuilbakken elders te zetten, of om product te halen dat die beesten weg zijn, omdat wij er echt enorm veel last van hebben, maar nee hoor, gewoon laten staan....

die foto komt van een site over botfly maar vond het ook al bizar dat ze er anders uit zien dan die van jou. ik hou het gewoon bij vleeswormen, zo stonden ze met foto in een boek.
wat het ook zijn, ze moeten weg!!
zaterdag 13 augustus 2011 - 10:46
cetinel

Cetinel

das geen oplossing: dat veranderd niks aan het probleem...moet je telkens als het regent water gaan koken om over andermans viezigheid te gieten....als ze zo overal zitten fotos van nemen...kun je als bewijs gebruiken dat het echt wel overlast veroorzaakt.
ik zou toch klacht neerleggen ergens(politie bellen)
wat ik niet goed snap: als jullie al zo een last van hebben,hoe vergeven zitten zij er dan mee???en vinden ze dat zelf dan niet erg??
zaterdag 13 augustus 2011 - 13:06
bicky1

Bicky1

we hebben al naar de wijkagent gebeld, zullen foto's nemen als bewijs, en hopelijk word er dan iets aan gedaan.
Heb eens als ze weg waren op de toppen van mn tenen gestaan bij de omheining en hun ramen zaten er vol van. en dat was op een dag dat wij er nog geen 10 op de terras hadden. dus ik wil eigenlijk niet weten hoe hun terras en tuin eruit ziet.
ik begrijp echt niet hoe mensen zo kunnen leven.
zaterdag 13 augustus 2011 - 22:09
cetinel

Cetinel

ei jakkes!!
zondag 14 augustus 2011 - 00:02
bicky1

Bicky1

goed nieuws,
het heeft gisteren enorm geregent, normaal zou de terras gisteren en vandaag moeten vol zitten van die beesten en ik heb er maar 2 gevonden.
EINDELIJK!!!!
ik denk dat ze eindelijk hun bakken onder handen hebben genomen.
je kan echt niet geloven hoe groot de opluchting is.
nu ja, het kan toeval zijn maar ik hoop dat het nu zo blijft.
zondag 14 augustus 2011 - 15:25
bicky1

Bicky1

het was geen toeval, de wijkagent moet langs geweest zijn want in plaats van massas maden, vinden we er nu maar een stuk of 2 en daar kan ik perfect mee leven.
het is nu echt weer zalig om in te tuin te komen.
hartelijk bedankt aan iedereen voor hun advies of steun!
zaterdag 20 augustus 2011 - 08:25
Erwin Koster

Erwin Koster

Iemand een tip om deze maaien weg te krijgen?

Allemaal Beestjes

vrijdag 16 september 2016 - 17:30
Thefizyx69

Thefizyx69

Opvegen,in een potje doen en gaan vissen.
vrijdag 16 september 2016 - 22:27
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

De vraagstelling was uit het jaar 2011 Oh verhip en nu ook in september 2016 sorry

Ineke
vrijdag 16 september 2016 - 22:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon