menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwembad en bomen

Ga naar meest recente reactie

't Goed de Reygerye

't Goed de Reygerye

Hoe erg is de combinatie van bomen, bij voorbeeld lindes, in de buurt van een nog aan te leggen zwembad of zwemvijver, hoeveel meter moet je je bomen uit de buurt houden van een zwembad om geen algenramp te hebben of problemen met de wortels? Zijn er nog zaken waaraan ik moet denken in deze?
woensdag 17 maart 2021 - 20:28
deHaan

DeHaan

Als de bomen moeten blijven leven, dan zou ik er toch een heel stuk bij wegblijven.
Dat hangt ook af van de grote van de boom.
woensdag 17 maart 2021 - 20:39
minouke

Minouke

Al was het maar voor het blad, bloempjes enz. die in het water zullen vallen, zou ik het niet doen.
donderdag 18 maart 2021 - 06:38
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Eigenlijk kun je je best laten informeren door een boomtechnisch raadgever (ETT). Dat kan wat kosten, maar een boom uit je zwembad vissen kost ook wat. Een boom laten weg halen wanneer daar een zwembad onder ligt is ook niet goedkoop.
Schade aan de wortels kan ernstige gevolgen hebben. Maar een bronbemaling kan er ook voor zorgen dat de bomen zullen verdrogen en achteraf langzaam afsterven. Dan kan die relatief kleine extra kost voor een boomdeskundige veel extra kosten achteraf uitsparen.

Je vindt de contactgegevens van boomtechnisch raadgevers op deze link http://www.bomenbeterbeheren.org/boomverzorgers/wp-content/uploads/2014/10/EuropeanTreeTechnician.pdf
donderdag 18 maart 2021 - 16:30
PeterC

PeterC

Ons zwembad staat daar in de tuin waar er het meeste zon op valt. De bomen in de tuin staan vanaf 1m tot 30 - 40m van het zwembad vandaan. Bladeren zullen er altijd in het zwembad vallen, ook al staan bomen op behoorlijke afstand weg. Die blaadjes op zich kunnen geen kwaad maar je moet ze er wel uit vissen voor ze verzadigd zijn van water en zinken. Dan zijn ze moeilijker te verwijderen.
Een boom zoals een linde zou ik zeker weg houden van het zwembad. Wij hebben een linde en die verliest ongeveer heel de zomer lang zijn bloesemblaadjes. Dus let er een beetje op welke boom je tot redelijk dicht bij je zwembad plaatst (of omgekeerd). Kies een soort die in het latere voorjaar en de zomer niet continu blaadjes van welke aard ook laat vallen.
donderdag 18 maart 2021 - 18:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon