menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilg snoeien

Ga naar meest recente reactie

leenwouters@hotmail.com

[email protected]

Wij hebben midden november 5 wilgen geplant, salix alba liempde. Wij vragen ons 2 zaken af:
- mogen wij die al snoeien
- kunnen wij nu nog snoeien of is dat te laat?

Bedankt!
donderdag 25 februari 2021 - 13:24
WiPe

WiPe

Snoeien kan nog. Maar waarom wil je die snoeien? Wat wil je bereiken met snoei?
donderdag 25 februari 2021 - 14:04
Tuinprins

Tuinprins

Net als WiPe snap ik 1 ding snap ik niet zo goed: je hebt enkele maanden geleden wilgen geplant en die wil je nu al gaan snoeien? Ik neem aan dat ze van een professionele boomkwekerij zijn en dus goed van vorm en opbouw. Laat ze eerst maar eens gaan groeien. Als je ze nu al te groot vindt dan heb je duidelijk de verkeerde boom gekozen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 februari 2021 - 06:10
leenwouters@hotmail.com

[email protected]

Bedankt voor jullie reactie. Ik begrijp wat jullie zeggen. Even kaderen van waar dit komt: wij liggen in discussie met onze buren die net zonnepanelen hebben geplaatst op hun bijgebouw. Zij eisen dat we onze wilgen ofwel uitdoen, ofwel eeuwig kortsnoeien, om geen zon van hun weg te kapen. Los van het feit dat onze bomen volledig correct geplaatst zijn, willen wij ze (om onze goeie wil te tonen) jaarlijks knotten om ze zo kort als mogelijk te houden. Al weten wij nu niet of dit een goed idee is om ze nu te knotten als ze nog maar geplant zijn in november? En of we ze 'kleiner' kunnen houden als we ze jaarlijks snoeien? Alle advies dus welkom. Heel erg bedankt.
vrijdag 26 februari 2021 - 10:55
WiPe

WiPe

Knotten is dan inderdaad een goed idee. Salix alba 'Liempde' leent zich daar goed toe. Als die uitgroeit, wordt dat wel een erg grote boom.
Je kan die nu dus knotten op de gewenste hoogte. Niet te hoog, die schiet nog flink de hoogte in, en als je die te hoog knot, wordt het alleen maar lastiger werken.
Na het knotten gaat die volop uitschieten. Verwijder in de zomer alle jonge schot dat niet heleaal bovenaan zit, zo snel mogelijk weg. Volgend jaar herknot je die. Dan kun je die 2 jaar later weer knotten, dan 3 jaar later, zodat je een goede knot opbouwt. Herhaal dat iedere keer met een extra jaar d-tot je de kontfrequentie hebt die je bevalt.
vrijdag 26 februari 2021 - 12:00
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik heb knotwilgen staan die ik jaarlijks knot, ze zorgen voor schaduw in het kippenhok, en ik heb knotwilgen staan die ik knot wanneer de takken dik genoeg zijn om zonder klieven in de kachel te gaan, ze kunnen nogal wat verdragen die wilgen, en zeker met een goede knotopbouw zoals WiPe uitlegt.

Geknot op heuphoogte = ergonomisch.
vrijdag 26 februari 2021 - 16:39
JeroenHey

JeroenHey

Mogen wilgen al geknot worden na 2 jaar, ik lees overal om toch 3 jaar te wachten na aanplant?
zaterdag 27 februari 2021 - 13:07
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Twee jaar wachten na aanplant gaat expliciet over het starten met de jeugd- en begeleidingssnoei. En eigenlijk moet je zelfs wachten tot de boom goed aangeslagen is. (Wanneer de boom groeit volgens wat typisch is voor de soort.)
Bij knotbomen speelt dat veel minder, zeker wat wilgen betreft, aangezien die veel makkelijker hergroeien en waar nodig heel snel adventiefwortels vormt.
zaterdag 27 februari 2021 - 16:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon