menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pinus Pinea

Ga naar meest recente reactie

cvandermeul4

Tekst aangepast

Cvandermeul4

10 dagen geleden hebben wij deze Pinus Pinea parasolden in de tuin geplant. De naalden zijn langzaamaan bruin aan het worden. Ik zie geen schimmelziekte. Kan het zijn dat we deze boom te weinig water hebben gegeven. Valt deze nog te redden. Bedankt voor jullie advies.

Struiken & Bomen

woensdag 12 juni 2019 - 18:23
WiPe

WiPe

Dat is een mediterrane soort die vrij goed is aangepast aan de droogte. ik zie die eerder last hebben van koude winters dan van de droogte. Maar er kunnen nog andere redenen zijn waarom die het op dit moment slecht doet.
woensdag 12 juni 2019 - 22:54
pplakke

Pplakke

10 dagen is wel heel snel om zo te veranderen voor naaldboom. Het moet bijna gebeurt zijn voor hij geplant is. Ik vermoed dat het een potplant is want nu is de plantijd voorbij.
donderdag 13 juni 2019 - 04:59
Tuinprins

Tuinprins

Ik hoop niet dat je er veel geld voor betaald hebt want Pinus pinea is matig winterhard. Bij stevige vorst legt die het loodje, zelfs flinke exemplaren overleven dat meestal niet.

Verder: de veroorzakers van veel schimmelziektes zijn niet met het blote oog waar te nemen, die zijn alleen met een (electronen)microscoop te zien. De gevolgen zie je natuurlijk wel. Vergelijk het met een griepvirus, dat kun je ook niet zien met het blote oog.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 juni 2019 - 06:33
WiPe

WiPe

Ik had er blijkbaar over gelezen dat die pas 10 dagen geleden geplant is. Controleer dan eerst de plantdiepte. Als je bomen in pot aanplant met de bovenkant van potkluit, gelijk met het maaiveld, dan staat die te diep. Bomen worden iets dieper gezet in de pot zodat ze beter blijven staan in de kuip. Als je die plant, moet je de bovenste potgrond verwijderen, tot je de wortelhals vindt. (De wortelhals is de verdikking onderaan de stam, waar de wortels beginnen.) Je moet de boom aanplanten met de wortelhals gelijk met het maaiveld; Te diep planten leidt tot zuurstofgebrek, wat een primaire oorzaak is van heel veel problemen.
donderdag 13 juni 2019 - 09:22
cvandermeul4

Cvandermeul4

De boom komt inderdaad uit een pot. Wij vonden de kluit ook al zeer droog toen we hem geplant hebben. De boom hebben we niet te diep geplant en we hebben gaten gemaakt zodat het water goed in de grond kan trekken. Helaas hebben we deze boom wel gekocht en niet gratis gekregen. Ondertussen zijn we bij Aveve geweest en aan de hand van wat zij konden zien op foto en aan een paar naalden die we meehadden, vertelden ze ons dat het waarschijnlijk met de droogte zou te maken hebben. Gisteren heeft het een ganse dag geregend wat de boom precies toch wel deugd heeft gedaan. We zullen elke dag de grond vochtig houden (dat is wat ze ons bij Aveve hebben aangeraden) tot de topjes van de boom bovenaan rechtkomen en niet meer afhangen. Hopelijk kunnen we hem op deze manier redden.
donderdag 13 juni 2019 - 09:40
WiPe

WiPe

Wanneer de kluit volledig uitgedroogd geweest is, heb je hoe dan ook wortelschade. Let op met water geven. teveel is ook niet goed. De kluit vochtig houden betekent niet dat je die per definitie alle dagen moet gieten.
donderdag 13 juni 2019 - 10:33
cvandermeul4

Cvandermeul4

Daar heb je gelijk in WiPe het is niet de bedoeling om die boom nu te verdrinken. Gisteren en vandaag heeft het alweer goed geregend dus het zal niet nodig zijn om bij te gieten
vrijdag 14 juni 2019 - 09:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon