menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom snoeien

Ga naar meest recente reactie

west63

West63

Beste tuin liefhebbers,

In de achtertuin staat een mooie boom waar ik in de zomerperiode een fijne schaduw van heb. Echter de boom begint te groot te worden.

Heeft iemand suggesties hoe (en wanneer) ik deze boom terug kan snoeien. Het liefst met het houden van model. Zie cirkel als voorbeeld.

Dankje

Struiken & Bomen

woensdag 14 november 2018 - 09:15
WiPe

WiPe

Welke soort is dat?
woensdag 14 november 2018 - 19:28
charelke

Charelke

Ja, welke soort boom is het ?
groeten
Charelke
vrijdag 16 november 2018 - 23:54
west63

West63

Geen idee. Hij krijg in de zomer mooie donkerrode bladeren
zondag 18 november 2018 - 15:22
Carib

Carib

Lijkt me een esdoorn. Waarom vind je dat hij te groot wordt? Hij lijkt nog genoeg ruimte te hebben.
zondag 18 november 2018 - 19:20
Carib

Carib

heeft hij dit blad?
zondag 18 november 2018 - 19:24
Henk-Willem

Henk-Willem

Lijkt sterk op een exemplaar die ik in te tuin hebt staan. Inderdaad waarschijnlijk een Acer platanoides 'Royal Red' of een vergelijkbare cultivar. Ik heb mijn esdoorn in de loop der jaren alleen wat opgekroond om wat meer licht en lucht in de tuin te creëren en de mooie vorm van de kroon intact gelaten. Esdoorns niet snoeien als de sapstroom op gang is gekomen (en dat gebeurt al heel vroeg in het jaar).
maandag 19 november 2018 - 21:27
west63

West63

Hoi Carib, dit zijn inderdaad de bladeren.

De boom hangt een beetje over aan de buurman zijn kant. Vandaar dat ik hem wilde (laten) snoeien.

Ietsje verder staat eenzelfde boom die vorige jaar getopt is, die ziet er nu niet meer uit. Je zit alleen nog een paar dikke takken, maar vorm zit er niet meer in.

Daarom vroeg ik me af of je ook kon snoeien met behoud van vorm
dinsdag 20 november 2018 - 09:56
Dunya

Dunya

De tuinman weet wel wanneer hij mag komen snoeien. Ik heb het ook gevraagd voor een kersenboom en een esdoorn. Die hangen nu over het voetpad.
woensdag 21 november 2018 - 09:02
Carib

Carib

Esdoorn mogen niet te laat in de winter gesnoeid worden, nu zou een goed moment zijn. Zwaar snoeien lijkt me geen goed idee. Ik heb hier ook een prachtige rode esdoorn in de buurt die gekandelaberd is (tot stompen afgesnoeid) gezien, die nooit meer enige vorm gekregen heeft. Wellicht kan een echte bomenvakman (een gewone tuinman is toch niet altijd iemand die verstand heeft van bomen snoeien) je beter adviseren hoe dit mooi op te lossen.
woensdag 21 november 2018 - 19:52
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Esdoorns moeten in de zomer gesnoeid worden.
Je kan dat best doen door de takken in te korten tot op een zijtak die ongeveer 1/3 is van de tak die je inkort. Snoeien doe je met een snoeischaar, daar komt geen zaag aan te pas. Nadien ga je die ieder jaar in de zomer lichtjes terig snoeien door het jonge schot uit te dunnen.
woensdag 21 november 2018 - 21:07
Tuinprins

Tuinprins

Probleem is vaak dat je grote bomen het beste kunt laten snoeien door een professionele boomverzorger maar dat de boombezitter er het geld niet voor over heeft om dit door een professional te laten doen. Dus gaan ze zelf aan de gang of laten dit doen door iemand 'die veel verstand van tuinieren heeft'. En heel vaak krijg je dan van die pleeborstelmodellen waar je ogen zeer van doen ...


Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 november 2018 - 07:05
WiPe

WiPe

In principe heb je gelijk.Maar er zijn ook genoeg boomverzorgers die met zo'n vraag ook niet echt uit te voeten kunnen. Takken stomweg inkorten is absoluut niet aan te raden. Het is doenbaar om daar een knotboom van te maken, maar dat is niet echt een aanrader, integendeel zelfs. Dat is niet evident. Echt mooie knotesdoorns zijn heel zeldzaam.
donderdag 22 november 2018 - 12:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon