menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leibomen snoeien

Ga naar meest recente reactie

benjomel

Benjomel

Snoeien doet groeien.(maar is dat wel zo) Bij leibomen
Nu is ons vertelt maar we kunnen het nergens vinden niet hier op het forum of via google.

Wij hebben dus leibomen gepoot november 2014 en er zitten bamboo rekken in en die hebben we weer gekoppeld met elkaar om een mooi geheel te krijgen zo dat het mooi dicht zal groeien.

Nu is ons ook vertelt om de liggers (dwars takken) sneller te laten groeien om de bladeren die er de eerste jaar aan komen er af te knippen zo dat de liggers takken beter en dus sneller naar elkaar toe te gaan groeien.

Wat ik dus bedoel zie foto dat we dus beter iedere x het groene te knippen om het rode beter en sneller te laten groeien

Is het zo of toch niet


Struiken & Bomen

maandag 23 februari 2015 - 02:18
WiPe

WiPe

Nee, dat gaat niet lukken. De groei van de horizontale takken wordt geremd door de hormonenhuishouding in de plant. Die zorgt er voor dat de doorgaande stam en de hoogste takken veel sterker groeien dan lagere takken. Maar ook horizontale takken gaan minder hard groeien omdat ze minder groeihormonen krijgen. Bij je leilinden kan je dat zien aan de uiteinden van de horizontale takken die minder sterk schot zullen vormen.
Wanneer je die opgaande, nieuwe scheuten in de zomer inkort, verander je weinig pof niks aan die hormonenhuishouding., waardoor de uiteinden van de horizontale takken niet harder zullen groeien.

De oplossing is nochtans heel eenvoudig. Omdat de hoogste punten het meeste groeihormoon krijgen, kun je de groei in de uiteinden van die horizontale takken stimuleren door de uiteinden van die takken in een hoek van 45° aan te binden. Daardoor wordt de groei in die uiteinden gestimuleerd en gaan de eindknoppen veel langer schot vormen. In de winter kun je die takken dan gewoon naar beneden buigen.
maandag 23 februari 2015 - 09:12
benjomel

Benjomel

Wipe dank je wel voor je uitleg en en tip


We hadden dus ook de uiteinden van de liggers vast gemaakt .
Maar we maken de einde van de liggende tak maar weer los zodat ook die omhoog kan gaan groeien en later met de volgende snoeibeurt aan de bamboe rek vast binden met bindbuis .


Zeg ik het zo goed als we het zo zouden doen
maandag 23 februari 2015 - 12:29
WiPe

WiPe

Jep, uiteinden losmaken en in een hoek van 45° omhoog binden. Op die manier steken de uiteinden iets boven de rest uit en krijgen ze het meeste groeihormoon. Je kan ze volgend jaar dan netjes horizontaal aanbinden en eventueel de uiteinden schuin omhoog aanbinden.
maandag 23 februari 2015 - 20:01
benjomel

Benjomel

Hallo ben ik weer.


Het is weer snoeitijd of............

Moeten wij er mee wachten om te snoeien of kan het nu .
er komen allemaal al weer nieuwe knoppen en nieuwe uitloopende takken in de boom ja tis veel te warm voor dit jaar getijd

Dus wachten tot het wel kouder is (word) of nu gaan snoeien


snoeien doen wij dus als de voorbeeld foto hier boven 1 cm laten staan op de ligger takken


Hoor graag
dinsdag 10 november 2015 - 21:21
WiPe

WiPe

Aan het einde van de winter is beter. Het is abnormaal warm voor de tijd van het jaar, maar dat betekent niet dat de winters nu helemaal zijn afgeschaft...
woensdag 11 november 2015 - 17:25
benjomel

Benjomel

Oh krijgen we nog wel winter dan.??dit jaar

Dus ik kan beter in het voorjaar snoeien
woensdag 11 november 2015 - 22:51
benjomel

Benjomel

de 1 zegt na de winter en anderen zeggen voor de winter snoeien .

Heb ze gesnoeid en het staat er weer netjes en strak bij .
Ik zeg laat de zomer nu maar komen
donderdag 12 november 2015 - 21:24
WiPe

WiPe

Het verschil is dat ik ook kan uitleggen waarom het beter is om pas aan het einde van de winter te snoeien...
vrijdag 13 november 2015 - 17:18
benjomel

Benjomel

Wipe leg me maar uit waarom is het na de winter beter voor de boom.
Als ik u ik er op let en om me heen kijk zijn de meeste leibomen al weer strak gesnoeid .

Maar hoor graag want ook wij willen mooie strakke maar vooral gezonde bomen
zaterdag 14 november 2015 - 23:28
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als je gaat snoeien aan het begin van de winter, dan droogt het cambium een beetje in. Daardoor sterft het stompje een beetje af. Dat is op zich geen probleem, omdat de slapende ogen lager op de stomp uitlopen. Het zier er wat lelijk uit met die dode takstompjes, maar soit.

Punt is dat,als je de taken niet te lang hebt gesnoeid, het cambium in de takaanzet en zelfs de knot kan indrogen waardoor de slapende ogen veel slechter (of zelfs niet) kunnen uitlopen.

Je zou dat kunnen voorzien en de takken wat langer kunnen knippen. Maar je kan niet voorzien hoe hard het zal vriezen in de winter. Dan heb je ofwel te lange takjes, waardoor de knotten na een aantal jaren lelijk uitgroeien, ofwel gaan de knotten een stuk indrogen (invriezen).
Hoe korter de periode tussen snoeien en het uitlopen, hoe minder het cambium zal indrogen. (Dat is dus februari - maart). Hoe beter de takken kunnen uitlopen en hoe korter je de stompjes kunt maken. In principe knip je de twijgen terug tot maximaal een lengte die overeen komt met de dikte van de twijg, doorgaans een a twee cm. Dan krijg je de best uitlopende scheuten op een goed gevormde knot.
zondag 15 november 2015 - 12:29
benjomel

Benjomel

Kijk en dat wist ik weer niet ook niet gehoord .

Ik heb ze nu geknipt en 5 cm laten staan op de vast gebonden lei takken omdat ze dan beter en makelijker weer uitlopen. is me vertelt

En omdat ik ook graag mooie strakke bomen wil rond het huis in de winter .
Zou ik dan gewoon volgend jaar Nov Dec gaan knippen en 15 cm laten staan en dan rond febru -maart er even weer bij langs gaan om ze tot 5 cm terug te knippen .
Of is dit ook geen optie (tijd heb ik wel )

Hoor graag van je Wipe
zondag 15 november 2015 - 17:20
WiPe

WiPe

Je zou ze nu op 15 cm kunnen terugsnoeien en ze in het voorjaar dan inkorten op 2 à 3 cm . Dat is natuurlijk extra werk, maar soit, niet voor mij.
zondag 15 november 2015 - 17:53
benjomel

Benjomel

Nogmaals bedankt Wipe voor het uitleg van waarom later knippen beter is dan voor de winter.
Na jou uitleg nog even google bezocht Wist nu temminste waar ik naar moest zoeken .

Dus ook ik snoei voortaan iets later
dinsdag 17 november 2015 - 10:04
ysan

Ysan

Hallo,

Wij hebben een net een huis gekocht waar leilinden als haag staan. Die bomen zijn zeker 2 à 3 jaar niet bijgesnoeid en hebben reeds vrij dikke omhoog groeiende takken. Hoe kunnen we die nu het best snoeien?

Ik lees dat het nu de juiste moment zou zijn.

Maar wat snoei ik allemaal weg? Alle omhoog groeiende takken + alle scheuten op de horizontale takken zodat ik opnieuw dit verkrijg (zie foto : http://mijntuin.s3.amazonaws.com/plants/15884.jpg)?

Maak ik mijn bomen hiermee niet kapot doot ineens zoveel weg te snoeien?

Alle info is van harte welkom!
zondag 29 november 2015 - 18:30
WiPe

WiPe

Linde kan veel verdragen. Je kan de leilinden in een keer terug snoeien aan het einde van de winter. .
zondag 29 november 2015 - 22:16
satomi

Satomi

@Ysan, plaats je foto hier a.u.b. want als ik op jouw link klik, komt er een Russische site over succulenten naar voren.....
maandag 30 november 2015 - 15:02
WiPe

WiPe

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 30 november 2015 - 18:07
ysan

Ysan

Beste WiPe en Satomi,

Dank voor jullie informatie. Als ik het dus goed begrijp, alle vertikale takken eraf en enkel de horizontale houden. Zitten wel dikke joekels tussen de vertikale takken. Ik zal die bomen er niet mee naar de knoppen helpen he.

Bijgaand een foto van hoe ze er nu uitzien. Volgens de vorige eigenaar waarschijnlijk 5 jaar geleden dat ze gesnoeid zijn.

Hartelijk dank.

Yves

Struiken & Bomen

donderdag 3 december 2015 - 22:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon