menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Duif eet sering

Ga naar meest recente reactie

williot

Williot

De duiven in de tiun eten de seringen kaal.
Wat doe ik eraan? De takken zijn half kaal.
maandag 4 juni 2012 - 17:43
minouke

Minouke

Raar, heb ik nog nooit gehoord of gezien maar je kunt er een net over hangen.
Of zoals blinkende voorwerpen in hangen.
maandag 4 juni 2012 - 19:41
Plantadvies

Plantadvies

Waarschijnlijk zit er een beestje in.

Plantadvies
maandag 4 juni 2012 - 19:43
williot

Williot

Geen beestje: duiven! Echt waar. Als ik er ben, jaag ik ze weg.
maandag 4 juni 2012 - 20:20
Roeli

Roeli

Duiven zijn toch echt graan en zaden eters.
Groen komen ze eerlijk niet aan.
maandag 4 juni 2012 - 22:39
zuurtje

Zuurtje

URL GEBLOKKEERD 41797-duiven_die_sering_kaalvreten.html
Duiven eten alles, zelfs giftige bessen e.d.
maandag 4 juni 2012 - 22:44
williot

Williot

Jammer dat ik gewist word.
Ik wil echt graag hulp!
maandag 4 juni 2012 - 23:40
Tuinman65

Tuinman65

Volgens mij eten duiven aan geen bladeren. Toch nog nooit gezien.

Leo
maandag 4 juni 2012 - 23:48
Bombycilla

Bombycilla

Niet mee eens Leo,duiven eten wel degelijk veel groenvoer,hier eten ze in het voorjaar de nieuwe scheuten van het Krenteboompje
dinsdag 5 juni 2012 - 09:02
Plantadvies

Plantadvies

Je word niet gewist/geblokt, de url is geblokt.

Ik bedoel met beestjes luizen, torretjes. Kijk even. Zo niet doe er dan een net overheen.

Plantadvies
dinsdag 5 juni 2012 - 11:58
williot

Williot

Nou meneer tuinman, wat een misselijke opmerking!
Ik ga toch niet om hulp vragen als er "beestjes" in mijn boom zitten.
Er zitten dagelijks duiven. DUIVEN!
Die eten mijn sering op. Op internet zag ik dat dit meer voorkomt, maar niemand heeft een oplossing. Vandaar mijn vraag.
Maar oké, jouw duiven eten geen groen, de mijne wel!
dinsdag 5 juni 2012 - 20:22
Plantadvies

Plantadvies

Toch geef ik u twee oplossingen. Ik vind het jammer dat u boos reageert op Tuinman. Dat geeft mij een rot gevoel. We zitten hier inderdaad om niet te gaan zeveren en antwoord te geven op uw vraag. Ik hoop dat u mijn antwoorden heeft gelezen, zodat ik u verder prima heb geholpen bij het vinden van uw vraag. Verder zou ik het zeveren van meneer Tuinman laten voor wat het is en eroverheen lezen. Ik wens u nog een fijne dag.

Groene groeten van Plantadvies
dinsdag 5 juni 2012 - 21:52
minouke

Minouke

ik zie toch ook niets anders dan een net spannen.

Hier komen de duiven niet aan de seringen, ze zitten wel elke avond op een pergola juist naast te zoenen maar van de sering blijven ze af.

gr
Chantal

dinsdag 5 juni 2012 - 21:59
williot

Williot

Ik kreeg ook de tip om er folie-strips in te hangen, zoals in kersenbomen. Ik ga óf het net, óf de strips maar proberen.
Dank u voor de tip.
dinsdag 5 juni 2012 - 22:05
Plantadvies

Plantadvies

Graag gedaan.

Plantadvies.
dinsdag 5 juni 2012 - 22:07
ien35

Ien35

Ik heb ook een sering die bovenin helemaal kaal gevreten is. Dacht eerst aan slakken of insecten maar tot mijn stomme verbazing zag ik vanmorgen de boosdoener. Inderdaad een duif die op z'n gemak het blad op zit te vreten.
zaterdag 5 juli 2014 - 11:38
luusluus

Luusluus

Heeft u inmiddels al een oplossing gevonden? Het is inmiddels wel een oud topic.
Mijn seringen worden ook helemaal opgevreten door 2 dikke duiven. Het zijn houtduiven die dat doen, die zijn voornamelijk vegetarisch...
Ik word er gek van. Heb al 2 plastic kraaien opgehangen, dat helpt ook niet. Steeds hoor ik het dichtklappen van die misselijke snaveltjes...
zaterdag 8 juli 2017 - 21:37
Tuinprins

Tuinprins

Van de week bij het snoeien van de leilindes, houtduif met vier jongen. Ik was verbaasd dat de babyduifjes al zo'n grote snavel hebben.

Gegroet, de tuinprins

Struiken & Bomen

zondag 9 juli 2017 - 06:41
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Wees de duiven voor, een gedeelte van de seringen op de vaas voor binnen
zondag 9 juli 2017 - 19:48
Roeli

Roeli

Wij gooiden wel altijd vogelmuur in de volières. Daar zaten ze wel bij, maar seringen ? Heb ik nooit gezien.
zondag 9 juli 2017 - 20:35
Tuinhulp

Tuinhulp

Zeker weten dat duiven seringenblaadjes eten. Ze komen hier dagelijks met zijn vijven smullen en hebben de bovenste helft van de struik al op.... Begint nu wel kaal te worden!
Morgen toch maar een netje spannen.
maandag 17 juli 2017 - 20:20
luusluus

Luusluus

Maar eten ze niet gewoon door de mazen van het net heen? Ze zijn wel heel erg dol op die blaadjes. Inderdaad, mijn seringen zijn ook half opgevreten... Is dat op den duur niet schadelijk?
dinsdag 18 juli 2017 - 11:52
luusluus

Luusluus

@Zuurtje, ze eten iet de bloemen maar de bladeren. En veel ook!!!
dinsdag 18 juli 2017 - 11:55
Dierenvriend1956

Dierenvriend1956

Hier smullen duiven ook van seringenblaadjes. Waarschijnlijk helpt het bij de spijsvertering of ze vinden het gewoon lekker. Ik heb er geen probleem mee. De sering is allang uitgebloeid en of de blaadjes er in de herfst uitvallen of nu tot voedsel dienen van vogels. Dan vind ik het laatste beter. Die vogels hebben het al lastig om genoeg voer te vinden door alle 'versteende' tuinen!
woensdag 26 juli 2017 - 20:21
zuurtje

Zuurtje

Oké

Ineke
woensdag 26 juli 2017 - 20:58
luusluus

Luusluus

@Dierenvriend1956 ik denk inderdaad dat je gelijk hebt en dat het geen kwaad kan voor het boompje. Alhoewel ik het niet echt een mooi gezicht vind al dief geknaagde blaadjes

vrijdag 28 juli 2017 - 14:32
tonnyheuve17

Tonnyheuve17

Beste Williot,
U heeft gelijk hoor, bij mij vreten ze ook de blaadjes van mijn dierbare seringenboom.Ze beginnen bij de buren en als die kaal is, is mijn boom aan de beurt, het is een vreselijk gezicht en ik begrijp niet wat duiven er aan vinden.
Een net eroverheen kan alleen bij kleine boompjes en glinsterende dingen er in hangen helpt niet, die duiven zijn nergens bang voor, het is een verschrikking.
Ik heb ook nog geen oplossing.
dinsdag 27 juli 2021 - 16:03
PeterC

PeterC

Welke duiven zijn dat dan? Houtduiven, of turkse tortels, of ... ?

In onze tuin staan enkele seringenstruiken en er zitten hier redelijk wat houtduiven.
Die duiven grazen vaak op de gazon en ik denk dat ze het dan vooral op klaver gemunt hebben wat ik helemaal niet erg vind. Maar aan de seringen heb ik nog nooit een duif zien eten.
woensdag 28 juli 2021 - 12:52
tonnyheuve17

Tonnyheuve17

Geen idee welke soort duiven, het zijn grote, vette, grijs met witte duiven.Ze komen bij voorkeur 's morgens vroeg, als er nog niemand óp is om ze weg te jagen.De boom gaat er niet dood van maar praktisch de hele zomer zit je tegen afgevreten takken aan te kijken.
donderdag 29 juli 2021 - 09:09
PeterC

PeterC

Dat zullen wel houtduiven zijn. Vreemd dat ze het op je seringenboom gemunt hebben.
zaterdag 7 augustus 2021 - 17:39
tonnyheuve17

Tonnyheuve17

Ze beginnen bij de buren, als hun seringenboom kaal is beginnen ze hier...Voor de goede orde: ze eten de blaadjes, niet de bloemen.
zondag 8 augustus 2021 - 09:59
dooie mus

Tekst aangepast

Dooie mus

Hallo Williot, beter laat dan nooit zal ik maar zeggen. Ik heb hier hetzelfde duivenprobleem in mijn tiun, maar dat ze mijn boom kaalvreten vind ik persoonlijk niet zo erg. Erger vind ik dat ze van zwarte bessen houden en dat ze daarna mijn grijze terrastegels onder de seringenboom decoreren. Inmiddels ben ik al met mijn zoveelste poging bezig om dit probleem te tackelen. Ik zit nu, als het weer ernaar is, 60% van de dag klaar met mijn catapult om te voorkomen dat ze nog langer hun behoefte in mijn tiun doen en hoop dat ze leren mijn boom over te slaan, omdat dat pijn kan doen. Ik wens iedereen succes in de strijd tegen de seringenboomvreters.

Struiken & Bomen

vrijdag 15 juli 2022 - 23:34
luusluus

Tekst aangepast

Luusluus

Oh bah, ook dat nog @dooie mus

En ja. Dezelfde twee houtduiven eten nog steeds ieder jaar mijn seringen kaal. Er waren tijden dat ik onder de sering in de schaduw kon zitten… Ik vind het zo jammer en lelijk.

Struiken & Bomen

zaterdag 16 juli 2022 - 09:34
tonnyheuve17

Tonnyheuve17

Dat is ontzettend vervelend, Dooie Mus, ik vrees dat er aan de seringenvraat niet veel te doen is, maar de zwarte bessen kun je misschien redden door een net eroverheen te gooien?
Ik heb geprobeerd de duiven weg te houden met fel schitterende ballen in de boom en een z.g. vogelverschrikker in het gras maar het helpt niets.
Overigens zijn m'n kersenboom en abrikozenboom ook vakkundig beroofd van alles wat eetbaar was, dat waren dan weer merels en eksters.
zaterdag 16 juli 2022 - 11:13
luusluus

Tekst aangepast

Luusluus

Ik heb tegenwoordig wel veel buurkatten in de tuin waaronder een hele speelse, die altijd op jacht is. Dat helpt een beetje. Laatst sprong er een anderhalve meter hoog in een poging de duiven te vangen. Toen waren ze echt snel weg. Maar helaas zijn ook de kikkers in mijn tuin regelmatig slachtoffer. Tis wat, al die natuur
zondag 17 juli 2022 - 11:39
PeterC

PeterC

Onze buren hebben een kat.
Op onze gazon komt regelmatig een kwikstaart jagen.
Dat was die dag ook het geval. Plots een rossige bliksem door de tuin: de kat van de buren viel de kwikstaart aan. Die vloog een metertje verder en zette zijn jacht verder. De kat probeerde nog een 2-tal keren om de vogel te vatten, zonder resultaat, en droop toen af.
Die kleine kwikstaart had totaal geen schrik van katten.
vrijdag 29 juli 2022 - 18:47
Roel22

Roel22

Als duiven hier vervelend gaan doen dan wacht ik een tijdje tot ze lekker hebben gegeten.
Doen ze een paar dagen nog vervelend dan schiet ik ze met de luchtbuks en eet ze op.
Ik vind dat best een aardige ruil, zij eten mijn bessen, ik eet de duiven. (en lekker!)
vrijdag 16 september 2022 - 15:08
Ellenb

Ellenb

Bij ons wordt elk jaar de sering compleet kaal gegeten door duiven. Altijd pas na het bloeien. Maar geloof het maar! werden er gek van maar nu geaccepteerd. En nee geen beestjes!
zondag 16 juli 2023 - 20:25
Dierenvriend1956

Dierenvriend1956

Hier dus ook, met name de verse blaadjes en inderdaad altijd pas na het bloeien. We laten ze maar, toch een soort van recycling in plaats van dat het in de groenbak belandt en daarna verbrand wordt.
maandag 17 juli 2023 - 14:26
Rinsun

Rinsun

Hier ook voor het derde jaar op rij, duiven in de sering. Bij mij werkt het om, consequent elke keer als ik ze zie, ze weg te jagen. Dan loop ik die richting op en zwaai ik wat in de lucht met een stok. Toen ik dit een aantal weken liet lieren, zaten ze opeens met z'n vieren in de boom. Ze halen dus voor je het weet, hun vriendjes erbij.
donderdag 20 juli 2023 - 20:23
tonnyheuve17

Tonnyheuve17

Met pijn in het hart heb ik besloten om de seringen te vervangen door andere bomen, ze staan precies in het zicht en de hele zomer kijken we tegen de kaalgevreten bomen aan. Het is dus een soort van "opgelost". Nu maar hopen dat de duiven dit niet bij andere bomen óók doen.
vrijdag 21 juli 2023 - 09:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon