menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxushaag

Ga naar meest recente reactie

Sandy

Sandy

Hallo,
effe de raad van jullie vragen. Wij willen een taxushaag van 2 m hoog maken, lengte van de haag is ongeveer 10 m.
Welke maat zou ik dan nemen van taxus en hoever moeten ze dan uit elkaar geplant worden ?
Waar zou ik het beste gaan kopen ? Regio Lummen.
En waar we verder nog op moeten letten ....

Ik dacht ze eerst via natuurpunt te bestellen, maaaar dan ze ze niet zo groot 40-60cm. Hoe snel zijn ze dan 2 m?
donderdag 27 oktober 2011 - 08:52
Polleke1515

Polleke1515

Kijk wat in aanbieding of op stok is en ook prijs ???????

Genker Plantecentrum ( ook op zondag )
Lieten Lieten ( bij jou in de buurt )

Als ik me niet vergis zijn ze nu al op blote wortel te verkrijgen ( PRIJS )
Grond goed bewerken hee !!!!

Veel plezier
donderdag 27 oktober 2011 - 17:13
Sandy

Sandy

Dank je wel polleke, heb je ook enig idee hoe vlug die haag groot zou kunnen zijn ?

Of misschien heeft iemand andere ideeen voor hagen die zomer en winter dicht zijn, niet invriezen, en geen coniferen, dat vind ik persoonlijk niet zo mooi.

groetjes
sandra
donderdag 27 oktober 2011 - 18:00
WiPe

WiPe

Taxus is geen snelle groeier. Afhankelijk van de grootte waarmee je vertrekt kan het 5 tot 10 jaar duren eer de haag twee meter hoog is.

Als je geen coniferen wil, waarom kies je dan voor Taxus, toch ook een conifeer?

Andere groenblijvende hagen zijn: Ilex aquifolium 'J.C. Van Tol', (Hulst zonder stekels op het blad) Ilex crenta 'Erecta' (opgaande Japanse hulst), Buxus sempervirens 'Hanswortiensis' (Buxus die snel groeit) of Prunus lusitanica (Portugese laurierkers).
donderdag 27 oktober 2011 - 18:47
Polleke1515

Polleke1515

Hello Sandy ,

Persoonlijk ben ik voorstander voor Taxus - waarom ???? het is een redelijk trage groeier , als je na eind juni gaat snoeien is het vaak dat je met 1 beurt toekomt per jaar + je kan het snoeisel in het containerpark gratis leveren en deze worden gebruikt om sappen uit te halen i.v.m kanker onderzoek .
Taxus is in verschillende grote te verkrijgen naargelang behoefte en portemonee - aan jou de keuze .........
donderdag 27 oktober 2011 - 19:14
Pieter2

Pieter2

Koop ze via natuurpunt... Dan ben je zeker dat het echt genetisch autochtoon is. En voor zo'n prijs vindt je ze nergens. Wel snel zijn want je kan maar bestellen tot zondag!
donderdag 27 oktober 2011 - 21:11
Sandy

Sandy

hi, taxus is de enige conifeer die ik mooi vind, plus dat het snoeiafval ook nog bruikbaar is.
Eerst wou ik inderdaad bij natuurpunt gaan, maar omdat die planten maar 40-60cm zijn, duurt het toch wel vrij lang eer ze groot zijn.
Ik denk dat we dus van het taxusverhaal moeten afstappen en iets anders zoeken.
Wat ik bv. ook mooi vind is draad waartegen je klimop laat groeien of zo iets, echt moeilijk. Er is te veel keuze !!!

In elk geval bedankt voor de antwoorden, het uiteindelijke resultaat zullen we naderhand op foto laten zien.

Sandra
vrijdag 28 oktober 2011 - 12:03
Pieter2

Pieter2

Geduld is een schoon iets. Iedereen heeft de neiging om iets te kiezen wat direct het gewenste resultaat geeft. Daarom dat zoveel mensen van die vettige Thuja hagen zetten, die na 10 jaren er alweer uit moeten... Klimop moet je toch wel goed bekijken als je dat wilt, want je moet voorkomen dat ze horizontaal gaan groeien en wortelen, hou rekening met je buren (woekerend), veel meer snoeiwerk tov van taxus!
vrijdag 28 oktober 2011 - 19:47
Sandy

Sandy

Ik ben effe die Prunus lusitanica gaan opzoeken... is die volledig winterhard in de grond ? Moet die vaak gesnoeid ? Ik bedoel meer dan 2x per jaar ?

Ilex aquifolium 'J.C. Van Tol' lijkt me ook heel mooi ! Vooral die rode bessen in het najaar is een echt pluspunt !
zaterdag 29 oktober 2011 - 20:12
WiPe

WiPe

Je zou met twee snoeibeurten moeten toekomen voor Prunus lusitanica. Winterhardheid is naar mijn ervaring geen probleem.
Hagen gaan per definitie minder bessen dragen omdat ze geschoren worden.
zondag 30 oktober 2011 - 08:22
snarfie

Snarfie

wij hebben hier een taxus en ieder jaar snoeien we er een halve meter af maar hij wordt toch steeds groter
donderdag 10 november 2011 - 12:48
Esem

Esem

Ik heb onlangs taxus geplant.
Alles hang af van de grootte van de planten die je aankoopt.
Bij mij waren het planten van 50 à 60 cm Hoogte en met 3 planten de lopende meter is de afstand meer dan voldoende om een stevige heg te bekomen.
Denk wel Taxus is niet de goedkoopste heg om aan te planten(kopen),maar het is wel de makkelijkste om te onderhouden en te snoeien.
Ik las ook dat er iemand schreef dat je tot 10 jaar zou moeten wachten voor alleer de heg de hoogte van 2 meter zou bereikt hebben,wat ikzelf een beetje lang vind.
4 tot 5 jaar en je zal wel een voeldoende hoge heg hebben.
Je mag rekenen op een groei per jaar van ongeveer 20 tot 30 cm.

Verzorg de planten goed door ze op tijd en stond wat meststoffen toe te dienen, zodat ze goed gaan groeien.

Bij het plantne zelf hoef je geen meststoffen toe te dienen.
Als je dit jaar nog plant is het voldoende om compost te mengen onder je tuingrond en geef volgend voorjaar,als je het in je bezit hebt paarden od koemest dat al een jaartje ligt te verteren.
Zoniet kan je gedroogde koemest geven.

Vergeet ook niet, al val er regen,je aanplant voldoende water te geven zodat ze een vlotte start kennen.

Na het aanplanten heb je kans dat er rond de wortels lucht aanwezig is.
Door het water geven word deze lucht verwijderd,zoniet heb je kans dat de wortens van sommige plante gaan afsterven.

Dus al je het uitrekend 50 cm bij aankoop 30 cm groei per jaar dan kom je op 200 cm. op 5 jaar.
Je moet taxus ook niet bovenaan gaan snoeien vooralleer de heg de juiste hoogte heeft bereikt.


Gr E.
zaterdag 19 november 2011 - 01:09
Sandy

Sandy

bedankt allemaal, net wat ik wel dacht, als de taxushaag eenmaal groeit ... dan groeit hij goed he

Maar na al jullie opmerkingen overwogen te hebben en de grootte van de tuin (27 are) in aanmerking genomen te hebben enne onze "vele" vrije tijd bekeken te hebben ... hebben we aan de volgende oplossing gedacht:
we gaan betonmatten plaatsen met 20cm ruimte tussen en dat opvullen met boomschors en daartegen hier en daar een leuke klimplant bv. die we van Danny gekregen hebben in het voorjaar.
Zo is het onmiddellijk dicht (kost mss wel wat meer), alleen opvulwerk, toch milieuvriendelijk en ik heb geen zicht meer op de rommel van de overburen !!!! Dat laatste was een belangrijk punt.

enne aangezien we gaan verbouwen, dan bestellen we gewoon wat matten meer en dan krijgen we misschien wel korting ??? wie weet, we leven op hoop van zegen he.

Hagen komen achteraan in de tuin, waar we er ook iets van zien en daar is het dan weer belangrijker dat ze breder zijn en door de vogels graag gezien worden.
maandag 21 november 2011 - 19:37
sugar

Sugar

Ik plaats zelf geen taxushaag omdat zo'n haag echt wel een perfecte snoei eist. Andere hagen kunnen iets minder formeel zijn...
maandag 21 november 2011 - 19:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon