menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Half juli en dode moeraseik krijgt bladeren

Ga naar meest recente reactie

felix

Felix

Het is nu half juli. Wij dachten dat onze in het voorjaar aangeplante moeraseiken dood waren. Maar wat blijkt nu ineens: een van de twee heeft toch blaadjes, plots. Maar niet overal. Enkel halfweg de stam.

Wat moet ik daar van denken? Wat mag ik er van verwachten, wat moet ik doen?
donderdag 17 juli 2008 - 18:37
WiPe

WiPe

Het minste wat je daar van kan denken is dat de boom niet dood is.

Je zou die boom kunnen laten staan, en vanuit de bovenste van die scheuten een nieuwe kruin kunnen proberen op te kweken. Nadeel daarvan is dat je dat nog jaren zal kunnen zien eer dat er volledig uitgegroeit is. Je moet zelf weten of je dat wil.

Maar wat je je allereerst moet afvragen is: hoe is dat kunnen gebeuren?
Dat zou in d eeerste plaats kunnen te maken hebben met de manier van aanplanten (te diep geplant is dan de meest voor de hand liggende oorzaak), transport van de kweker naar jou tuin (vervoerd met droog weer zonder de wortels af te dekken zodat die uitdrogen, wind is wat dat betreft erg schadelijk), of misschien zijn de wortels tussen rooien en verkopen kunnen uitdrogen (Een goede boomkweker mag dat soort fouten niet maken).

Kijk dus allerreest eens na hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten.
donderdag 17 juli 2008 - 20:43
felix

Felix

Ik vrees dat het aan het aangeleverde materiaal ligt. De boom is afkomstig van een nogal groot tuincentrum en achteraf gezien heb ik zo mijn twijfels.

Te diep denk ik niet dat het boompje staat.

Twee bomen zijn trouwens in hetzelfde geval. Alleen staan er op de tweede nog geen scheuten.

Dus jij denkt dat het heel lang duurt eer die kruin er opnieuw is?
vrijdag 18 juli 2008 - 11:16
WiPe

WiPe


Te diep denk ik niet dat het boompje staat.

......

Dus jij denkt dat het heel lang duurt eer die kruin er opnieuw is?


Denken is goed, maar controleren is beter. Te diep aanplanten is een veel voorkomende fout, ook onder professionelen. Als je die fout toch moest gemaakt hebben is het belangrijk dat je ze niet meer maakt, anders kun je wel bezig blijven.

Een nieuwe kruin kan er la na een paar jaar zijn, maar je zal het vrij lang blijven zien omdat je geen recht doorlopende stam meer hebt. Dat groeit er op termijn wel uit, maar dat kan zoals gezegd erg lang duren.
vrijdag 18 juli 2008 - 11:31
felix

Felix

Er valt niet veel te controleren, vrees ik. Hoe doe je dat trouwens? De boom uitgooien?

Ik ben er ook wel zeker dat het niet te diep staat. Ik heb de bomen met veel zorg geplant.

Trouwens: als er groene takjes aan de boom staan. Dat is dan toch het beste bewijs.
vrijdag 18 juli 2008 - 12:24
WiPe

WiPe

Je moet rond de stam van de boom voorzichtig de grond weghalen tot je aan de bovenste wortels komt. Zo lang als je geen wortels vindt kan het voor de boom geen kwaad.
Maar het is wel belangrijk om te weten, ik heb al meer mensen bomen met de beste zorgen te diep weten planten.


Dat de boom nu pas uitloopt vind ik geen bewijs dat hij niet te diep zou kunnen staan, integendeel, het is een serieuze aanwijzing dat er daar iets fout zou kunnen zijn.
vrijdag 18 juli 2008 - 16:17
LOBU

Tekst aangepast

LOBU

Ik kan hier alleen maar bijtreden dat dit waarschijnlijk een probleem met de zuurstofhuishouding van de wortels is.
De meest voor de hand liggende reden is inderdaad te diep planten, en je hoeft dit niet als persoonlijke kritiek te zien, zoals WiPe reeds zei is dit zelfs bij professionelen een vaak voorkomende fout. Voor iemand die er niet op let of het niet gewend is, is het ook niet altijd even evident de wortelhals te vinden, de aarde aan de stam zit vaak hoger omdat de bomen ingekuild hebben gezeten en er dus al snel foute conclusies kunnen getrokken worden.
Een tweede mogelijkheid is dat de bomen zijn aangeplant in te natte grond (zeker na dit seizoen), wat erger is op zwaardere gronden dan op zandgronden. En laat je vooral niet om de tuin leiden door de naam van de bomen in kwestie, die is namelijk gebaseerd op een fout, het gaat hier helemaal niet om bomen die in moerasen groeien! Dan zit je beter met een Quercus nigra of Quercus bicolor, en dan ook nog alleen maar als ze op eigen wortel staan en niet geënt zijn.
Een derde mogelijkheid is dat de bomen in een verdichte grond zijn aangeplant (die dan meest ook te nat zal zijn) waardoor er onvoldoende zuurstof bij de plantenwortels kan.
En tenslotte kan het nog dat er te veel onverteerd organisch afval te diep in de grond is ingewerkt en er anaerobe gisting is ontstaan waarbij methaangas gevormd wordt (stinkende grond wanneer je wat dieper gaat graven), wat giftig is voor plantenwortels.

Je merkt, er kan vanalles mis gaan bij nieuwe aanplantingen en wat er onder de grond gebeurt is minstens even belangrijk als wat er bovengronds te zien is! Als je dus een nieuwe aanplanting wil doen eerst zorgen dat de grond gezond is. Slechtere planten in een gezonde grond geven een beter resultaat dan betere planten in slechte grond, niet besparen op bodemverrijking met andere woorden!
donderdag 24 juli 2008 - 12:12
felix

Felix

Het probleem is zeker niet de bodemverrijking. Vorig jaar heb ik een hele vrachtwagen bodemverrijker laten komen. Het is hier zandgrond (Kempen).
De planten in de voortuin genieten er trouwens met volle teugen van !

Tja, in het najaar ga ik het nog een keer proberen.
maandag 28 juli 2008 - 15:34
felix

Tekst aangepast

Felix

Maar intussen staat een van die eiken wel tot halve hoogte (1 meter) vol met scheuten en takjes.

Betekent dit dat het probleem wat die boom betreft opgelost is (hoewel ik dus niks gedaan heb)?

Ik wil eventueel in het najaar het stuk verwijderen waar uiteindelijk geen scheuten meer gestaan hebben. Om de zoveel dagen is er wel een nieuwe scheut x centimeter hoger op de boom.
maandag 28 juli 2008 - 17:19
LOBU

LOBU

Dit betekend dat dit boompje aan het vechten is, maar het is te vroeg om nu al te concluderen dat de strijd gewonnen is
Als hij volgend voorjaar gezonde knoppen heeft en nog groen is onder de schors zal alles wel in orde zijn, momenteel kan elke tegenslag nog de doodsteek betekenen
zeker zorgen dat hij niet zonder water komt te zitten in de loop van de volgende maanden (moest er toch nog iets wat op een zomer lijkt opduiken).

PS dat laat uitlopen in juni noemt men Sint-Janslot

PPS moeten er wel 2 Quercus palustris staan? Dit zijn behoorlijk fors uit de kluiten gewassen bomen die, eens ze aan het groeien gaan behoorlijk vlot de lucht in schieten.
maandag 28 juli 2008 - 19:36
LOBU

LOBU

Zeg Felix, hoe heb jij die vrachtwagen compost trouwens verwerkt in de tuin?
In veel boeken en televisieprogrammas wordt daar namelijk nogal ondoordacht mee omgesprongen!
maandag 28 juli 2008 - 19:43
Ouwepee

Ouwepee

Ik zoek ook naar enkele exemplaren van deze Quercus soorten. Men beweert dat daar eetbare eikels aan komen.
Heeft er iemand een idee of dat met zaailingen zou lukken? Heeft er iemand van jullie aanbod om eventueel te ruilen met Diospyros lotus zaailingen? Ik kan ook Prunus maritima aanbieden.
Zoek ook naar Prunus tenella en Fagus americana
maandag 1 november 2010 - 15:15
dendrodan

Dendrodan

Op kapaza is er ene die verschillende soorten Quercus heeft.
Hij is van tisselt willebroek dacht ik.

Mvg Danny
maandag 1 november 2010 - 15:51
WiPe

WiPe

Leon,

je spreekt hier over Quercus-soorten. maar dezze discussie ging specifiek over Quercus palustris, een enkele soort. Naar welke soorten ben je op zoek? Pavia heeft tenandere een groot assortiment eiken in de aanbieding.

Voor zover ik weet is Fagus americana een synoniem voor Fagus grandifolia. Die staat hier gewoon in het stadspark. Als je wil kan ik je wel aan enthout helpen.

http://www.ars-grin.gov/cgi-bin/npgs/html/taxon.pl?400214
maandag 1 november 2010 - 20:29
Ouwepee

Ouwepee

Ok Wim, Ik weet dat Dirk de gezochte Quercus "Sweetcorn" heeft. Maar dat sluit natuurlijk niet uit dat iemand dichter in mijn omgeving het ook zou hebben. Ik onderhandel overigens momenteel met hem.
De Fagus grandifolia is eerder bedoeld voor mijn solitaire bijen experimenten. Zou dat niet zaadecht zijn?
Weet je toevallig iets over de echte eetbaarheid van vruchten van voornoemden?
dinsdag 2 november 2010 - 01:43
iecee

Iecee

koop ze eens rechtstreeks bij een goeie kweker ipv een tuincentrum
daar krijg je goed avies hoe en waar ze te planten.
en gaat de boom bij de kweker uit de grond en er thuis meteen weer in.
veel meer slaagkans dus
dinsdag 2 november 2010 - 08:00
Ouwepee

Ouwepee

In voorgaande berichten gaat het over een van de beste kwekers in Vlaanderen. Wipe en ik kennen die persoonlijk. Dat wil niet zeggen dat ik als amateur kweker niet probeer om bij zielsverwanten eventueel iets te ruilen.
Met buitenlandse goede kwekers ruil ik zelf nogal eens wat, maar hier is er blijkbaar teveel kneuterigheid daarvoor. Dat toont jou reactie eigenlijk duidelijk.
Hoe verdeel jij mensen? De goede kwekers en de snullige amateurs?
Wat het vergelijken van tuincentra en goede kwekers betreft, daar begrijp ik dat jij waarschijnlijk een kweker bent, eventueel een goede. (Wat zijn daar de criteria?)
Mijn ervaring is, dat veel "goede" kwekers niet rechtstreeks aan amateurs willen verkopen, maar hun omzet gaat meestal rechtstreeks naar tuincentra.
Dat planten door de kweker of door een tuincentrum verpot zijn, maakt voor niemand iets uit.
Voor zover mijn ervaring reikt is de slaagkans van een containerplant in alle omstandigheden groter of minstens gelijk aan grond/grond.
En inderdaad, ten slotte is er ook nog de prijs, dat kan een aardige slok op de borrel schelen. Is dat een schande misschien?
Het slijk der aarde is voor mij minstens zo belangrijk als voor jou.
dinsdag 2 november 2010 - 12:18
WiPe

WiPe

ik heb geen idee van de eetbaarheid van de vruchten van vernoemde Quercus 'Sweetcorn'.
Fagus grandifolia komt zaadecht terug, het is een soort en geen cv. Probleem kan evenwel zijn dat de boom bestoven kan zijn door Fagus sylvatica waardoor de zaailingen hybriden zijn. Wil je dat ik eens ga kijken voor zaad?
dinsdag 2 november 2010 - 12:57
Ouwepee

Ouwepee

Er zouden verschillende eikels eetbaar zijn. Eetbaar is natuurlijk een rekbaar begrip, want in oorlogstijd wordt er veel raars door mensen gegeten. Zelf heb ik dit twee jaar in Irak ondervonden. Vandaar dat ik hier ook probeer Cordia Myxa L. aan de (winter) praat te krijgen.
Wat de eiken betreft, hier enige inspiratie, want nu ging ik ook wat dieper zoeken:
(Q. muehlenbergii x Q. macrocarpa) Sweet acorn Hybrid oak. Comment from a grower: " A cross between the sweet chinquapin and sweet burr oak. If you're looking for a real timber tree to also supply acorns as good as corn for poultry, cattle, and wildlife feed, plant these. Being it's a hybrid it's a terrific grower."
Damien De Vos heeft zowel als Dirk, de Quercus "Sweet Corn" (waarbij ik vermoed dat Corn in feite acorn zou moeten zijn)
zie eventueel: http://www.backwoodshome.com/articles2/clay79.html
en Bur Oak — Quercus macrocarpa— Ashworth selection
en http://objectief.be/Eikels-Quercus-spp.html

Witte eik of Quercus Alba zou ook minder tannine bevatten en goed eetbaar zijn.
http://forums2.gardenweb.com/forums/load/trees/msg1020003330571.html
dinsdag 2 november 2010 - 14:07
WiPe

WiPe

Corn is engels voor mais, denk maar aan corned beef.
dinsdag 2 november 2010 - 16:13
printemps

Printemps



corned beef wil zeggen rundsvlees in blik (eigenlijk een vierkantig blik)

mvg
dinsdag 2 november 2010 - 16:55
Ouwepee

Ouwepee

Corned beef is rundvlees samen met maiskorrels.
Het gaat hier duidelijk niet over koren, maïs of andere toestanden die niets met eikels te maken hebben. Acorn is wel degelijk eikel en dat is de connectie, al de rest kan er zeker bijgesleurd worden maar is niet ter zake (meen ik)
In andere forums zegt men dan wel eens "off topic".
dinsdag 2 november 2010 - 17:42
WiPe

WiPe

If you're looking for a real timber tree to also supply acorns as good as corn for poultry, cattle, and wildlife feed, plant these.

Het lijkt me dat de naam 'Sweet Corn' in deze afgeleid is van het gebruik van de eikels als maisvervanger voor kippen, vee en wild, zoals dat in de beschrijving, die door Leo geciteerd is, beschreven staat.
dinsdag 2 november 2010 - 19:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon