Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Beste forumleden,
Ik heb vorig jaar onze (knot)wilg gesnoeid, maar vervolgens heb ik geen leven meer gezien (bijv. nieuwe knoppen). Daarom twijfel ik of ik het goed heb gedaan, of dat het advies is om hem nu toch iets verder terug te snoeien/knotten.
Als je de boom geknot hebt en hij loopt een jaar lang niet uit, mag je niet verwachten dat die de komende lente uit gaat lopen. De boom op de foto is dood.
Was dat een gewone knotwilg of een katjeswilg (Salix caprea 'Kilmarnock')?
Gelet op de takstand zou het best wel eens een katjeswilg kunnen zijn. Deze snoei je direct na de bloei ergens in april. Als je een katjeswilg in de herfst of winter snoeit dan is de kans groot dat die niet meer uitloopt.
Indien het een gewone knotwilg is dan kan ik dat niet verklaren. Het komt niet vaak voor dat die de geest geven als ze geknot worden.
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik weet niet welk type wilg het exact is (roze/witte bladeren).
Ik heb de boom begin 2023 ook gesnoeid/geknot en toen was het snel weer een volle boom. Toen een jaar later de uitlopers droog/dood leken heb ik deze weer gesnoeid. Ik hoop natuurlijk niet dat de boom dood is, wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
De boom staat in de volle grond. Deze heb vorig jaar alleen wel bedekt met laag kiezels/grind ivm gravende konijnen.
Ik hoor graag adviezen of ik iets moet doen (verder knotten) of dat ik moet afwachten.
Ik zou toch ook de standplaats maar eens goed bekijken. Het lijkt wel of die boom in de kiezel staat. Ik weet wel dat dat vaker gedaan wordt, maar er is echt geen enkele wilg die daar goed in groeit.
Ja, elke boom heeft nood aan een ruime boomspiegel waar afvallend blad ter plekke kan verteren en de bodem kan verrijken voor de gezondheid van de boom.