menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilg snoeien/knotten

Ga naar meest recente reactie

MrMojoRisin

MrMojoRisin

Beste forumleden,
Ik heb vorig jaar onze (knot)wilg gesnoeid, maar vervolgens heb ik geen leven meer gezien (bijv. nieuwe knoppen). Daarom twijfel ik of ik het goed heb gedaan, of dat het advies is om hem nu toch iets verder terug te snoeien/knotten.

Alvast bedankt voor het advies!

Groet, Mike

Bloemen & Planten

donderdag 23 januari 2025 - 22:00
Peterplant

Peterplant

Als je de boom geknot hebt en hij loopt een jaar lang niet uit, mag je niet verwachten dat die de komende lente uit gaat lopen. De boom op de foto is dood.
vrijdag 24 januari 2025 - 00:44
Tuinprins

Tuinprins

Was dat een gewone knotwilg of een katjeswilg (Salix caprea 'Kilmarnock')?

Gelet op de takstand zou het best wel eens een katjeswilg kunnen zijn. Deze snoei je direct na de bloei ergens in april. Als je een katjeswilg in de herfst of winter snoeit dan is de kans groot dat die niet meer uitloopt.

Indien het een gewone knotwilg is dan kan ik dat niet verklaren. Het komt niet vaak voor dat die de geest geven als ze geknot worden.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 24 januari 2025 - 06:07
MrMojoRisin

MrMojoRisin

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik weet niet welk type wilg het exact is (roze/witte bladeren).
Ik heb de boom begin 2023 ook gesnoeid/geknot en toen was het snel weer een volle boom. Toen een jaar later de uitlopers droog/dood leken heb ik deze weer gesnoeid. Ik hoop natuurlijk niet dat de boom dood is, wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
De boom staat in de volle grond. Deze heb vorig jaar alleen wel bedekt met laag kiezels/grind ivm gravende konijnen.

Ik hoor graag adviezen of ik iets moet doen (verder knotten) of dat ik moet afwachten.
vrijdag 24 januari 2025 - 08:30
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Bovenstaande wilg is morsdood, reanimeren is niet mogelijk.

Wilg met roze-witte bladeren = Salix integra 'Hakuro-nishiki' of Salix integra 'Flamingo'.

Deze wilg moet je NIET in de winter snoeien maar in het voorjaar als de wilg weer goed aan de groei is. Wat bijknippen in de zomer is ook mogelijk.

Op de verkeerde tijd snoeien is dus de oorzaak van het voortijdig overlijden van de wilg.

Uithuilen en eventueel op nieuw beginnen.

Gegroet, de tuinprins

vrijdag 24 januari 2025 - 19:28
MrMojoRisin

MrMojoRisin

Bedankt voor de reacties. Dan mogen de konijnen de boom 'op'knagen.

Voor een eventuele nieuwe boom: moet ik de 'dikke' takken terugsnoeien of de dunne takken zoals ik nu heb gedaan? En dan in mei/juni?
zondag 26 januari 2025 - 15:55
WiPe

WiPe

Ik zou toch ook de standplaats maar eens goed bekijken. Het lijkt wel of die boom in de kiezel staat. Ik weet wel dat dat vaker gedaan wordt, maar er is echt geen enkele wilg die daar goed in groeit.
maandag 27 januari 2025 - 00:02
MrMojoRisin

MrMojoRisin

De boom staat in de grond, maar ik heb inderdaad een laagje 3-5cm kiezels neergelegd ivm gravende konijnen. Kan dit ook kwaad?
maandag 27 januari 2025 - 10:06
Henk-Willem

Henk-Willem

Ja, elke boom heeft nood aan een ruime boomspiegel waar afvallend blad ter plekke kan verteren en de bodem kan verrijken voor de gezondheid van de boom.
zaterdag 1 februari 2025 - 21:47
MrMojoRisin

MrMojoRisin

Beste Henk-Willem, dank voor de reactie. Dan zal er geen nieuwe boom komen zolang er konijnen zijn.
donderdag 6 februari 2025 - 09:39
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 2? (beveiligingscontrole) *