menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hoe Salvia snoeien en ondersteunen?

Ga naar meest recente reactie

barbaraspa15

Tekst aangepast

Barbaraspa15

Hallo allemaal!

Ik hoop heel erg dat iemand mij wijzer kan maken. Ik heb een Salvia die nu, na een jaar, 1.80 is, struikachtig groeit met veel vertakkingen. Ik vermoed, na een zoekactie in de catalogus van de kweker waar ik haar heb gekocht, dat het een Salvia Envy is. Mijn zoekpogingen op internet naar deze soort leveren vrijwel niks op. Ze hoger is gegroeid dan op de website stond aangegeven (als het al een Envy is), maar dit was een van de hoogsten en deze lijkt er het meest op. Ze bloeit nog steeds rijkelijk. Een fantastische plant, want ze blijft maar geven. Maar ze groeit zowat horizontaal. Althans, de vertakkingen buigen allemaal af. Het wordt zo een beetje een onoverzichtelijk struikje en ik heb maar een klein perkje. Op de foto staat er een duizendknoop in pot achter, links ervan een muurbloem in pot en rechts ervan een dahlia in pot. Die potten stonden daar om lege plekken op te vullen.
Nu mijn vragen:
1) Welke salvia is dit?
2) hoe en wanneer moet ik snoeien? Om haar wat bossiger te krijgen en niet zo ongecontroleerd naar het zuiden (voorover vallend) te laten groeien lijkt het me verstandig, maar ze bloeit nog zo mooi en het gaat bijna vriezen. Voorjaar dus maar lijkt me. Maar tot hoever?
3) Welke planten zou ik kunnen gebruiken als steun? Metalen constructies hebben niet mijn voorkeur, maar ik vind het ook niet zo'n makkelijk te combineren struikje, met mijn beperkte plantenkennis. Ik heb weinig ruimte, dus typische ondersteuningsplanten als duizendknoop zijn te groot. Duizendblad lijkt me te laag... Een steunplant zou ook ijzerhard zijn volgens het web, maar die zijn eerder in mijn tuin ook als dunne stengels omgewaaid.
Wie heeft voor mij ideeën en/of wijsheid?

Hartelijke groet,

Barbara

Bloemen & Planten

donderdag 17 november 2022 - 18:44
LT

LT

In het voorjaar tot eenderde terugsnoeien.
donderdag 17 november 2022 - 23:00
Tuinprins

Tuinprins

Ziet eruit als een Salvia microphylla soort. Daar zijn de laatste jaren vele nieuwe selecties van op de markt gekomen en het kan zijn dat de kweker een fantasienaam heeft gebruikt.

Als een plant naar een kant groeit heeft dat meestal te maken met het feit dat de plant naar het licht groeit. Salvia microphylla heeft absoluut volle zon nodig, in dit geval meer dan 7 à 8 uur zon per dag. Hoe goed deze Salvia soort concurrentie van andere vaste planten verdraagt zou ik niet weten.
Salvia microphylla soorten snoei je eind april/begin mei sterk terug. Niet terug snoeien in herfst of winter.

Ondersteunen: kijk eens bij Peacock plantensteunen. Hiervan heb je veel verschillende varianten van die niet zo opvallend zijn als veel andere plantensteunen.

https://www.peacock.nl/


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 18 november 2022 - 07:43
engelinde

Engelinde

Zo te zien is het inderdaad de Salvia Microphylla,ook wel Hotlips genoemd,
omdat het bloemetje aan de rand uitziet ,als dikke lippen.
Zelf heb ik dat die struik ook al jaren,andere jaren heb ik die al in het najaar op hand hoogte kort gesnoeid en in het voorjaar kwamen de nieuwe scheutjes weer vrolijk tevoorschijn.
Dit jaar heb ik die tot de helft afgeknipt en dan in het voorjaar,knip ik ze weer op handhoogte.
Kijken of er verschil in zit.Zou men die niet snoeien,dan krijg je slappere stengels en gaat hangen.
Ook kun je de struik als die teveel gaat hangen,met een paracord koord wat bijeen binden.
Het word in de loop der jaren een flinke struik, in de breedte en ook in de hoogte,
die plaats nodig heeft ,daar de pol zich ook ieder jaar weer uitbreid,
Die pol kun je eventueel wat afsteken en daar andere mensen weer blij mee kan maken.
Dit zijn mijn bevindingen van die struik.
woensdag 30 november 2022 - 02:30
Tuinprins

Tuinprins

Salvia microphylla 'Hot Lips' is het hoogstwaarschijnlijk niet aangezien bij deze cultivar alleen het uiteinde van de bloemblaadjes rood zijn.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 30 november 2022 - 07:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon