menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Berberis Julianae

Ga naar meest recente reactie

Remco Muller 1

Remco Muller 1

Weet iemand of de bessen van de Berberis Julianae giftig zijn? ik lees gemengde verhalen.. het blad en bloem zijn wel giftig maar gaat mij om de bes.

En weet iemand een vrij groot groeiende struik met doornen bladhoudend?

alvast bedankt
dinsdag 27 september 2022 - 17:23
Peterplant

Peterplant

Giftigheid heeft vaak met de hoeveelheid te maken. Berberis blad is misschien wel giftig, maar alleen als je er veel van eet wellicht schadelijk. De bessen zijn niet giftig, maar niet te eten.
Het ligt er natuurlijk ook aan voor wie of wat je bang bent, kind, hond, paard?
Een andere groenblijvende struik met stekels is de vuurdoorn, die veel als klimplant gebruikt wordt, maar ook prima als haagplant dienst kan doen. De selectie 'Teton' is een goede keuze.




dinsdag 27 september 2022 - 20:47
leerling

Leerling

De Elaeagnus pungens 'Maculata' (goudbonte olijfwilg) heeft doornen, is wintergroen, kan zo'n 7m hoog worden en heeft eetbare vruchten.
dinsdag 27 september 2022 - 22:44
Tuinprins

Tuinprins

De bessen van Berberis soorten zijn eetbaar en worden ook wel aangeplant in voedselbossen. Nederlandse naam van Berberis is zuurbes dus over de smaak van de bessen kan men twisten... Toch een beetje armeluivoedsel.

Berberissen zijn nuttige planten voor bijen, hommels en vogels. Ze hebben een nadeel en dat zijn die verdomde doorns! Berberis julianae heeft zeer grote doorns dus geen pretje als je je haag moet snoeien.

Dat je je zorgen maakt over de giftigheid van Berberis is typisch een 'sign of the times' van een samenleving waarin men steeds minder weet over natuur en planten. Slechts weinig planten zijn echt gevaarlijk giftig en berberis hoort daar niet bij. Ik moet trouwens de eerste persoon of het eerste huisdier nog tegenkomen die vrijwillig blad of bloemen gaat eten van de sterk bedoornde Berberis julianae.


Gegroet, de tuinprins


woensdag 28 september 2022 - 08:31
Remco Muller 1

Remco Muller 1

Bedankt... maakt me meer zorgen om de kids en ga dan liever op zeker... had al vermoeden dat ze niet giftig zijn maar las ergens anders weer van wel... de doorns komen mij juist van pas ivm afschermen sloot (ze gaan steeds bij mij in de tuin vissen haha) bedankt iig en leuk om meer van de planten te leren indd zou beetje basiskennis moeten zijn maar voorheen nooit tuin gehad haha
woensdag 28 september 2022 - 13:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon