menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cacaodoppen versus boomschors

Ga naar meest recente reactie

zwarteke

Zwarteke

Hallo,
Ik heb goeie ervaringen met cacaodoppen als mulchmateriaal op kleine oppervlakten zoals bloempotten en miniborders. Ze hebben het voordeel dat je ze veel makkelijker kunt aanbrengen, vooral tussen vaste planten, doordat ze licht en klein zijn.
Nu moet ik echter mij grote tuinborders een laagske bezorgen en dan zal ik noodgedwongen schors moeten nemen omdat cacaodoppen waarschijnlijk veel te duur zijn. Iemand enig idee of je die in het groot kunt kopen ?

Bedankt,
zwarteke
dinsdag 22 mei 2007 - 22:12
Esem

Esem

zwarteke,
bedoel je de schors??
Ja er zijn leveranciers die boomschors los verkopen ,kan je afhalen met eventueel je wagen met aanhanger.
Word dan gerekend per kg,of per kubieke meter.
Gr Esem,
woensdag 23 mei 2007 - 02:10
minouke

Minouke

als je het mij vraagt nooooooooooooooit meer. Het wordt lelijk, het verbleekt en er komt onder de schors schimmel en nat. Nà een tijdje zit de schors vermengd met de aarde en is de bovenste laag moeilijk te beplanten. In de herfst na het snoeien of bladval kunt ge niets samen harken . Het beste is nog de aarde dicht te planten en bodembedekkers te planten daar waar nodig is. Na 2 jaar is alles dicht. Weinig de grond omspitten helpt ook, alléén wieden zo put ge de bovenste laag uit en na een tijdje heb je nog weing onkruid ,wat ook helpt maar dan alleen in een tuin met struiken zelfs rozen zijn .....kippen, nog leuk ook.
woensdag 23 mei 2007 - 15:33
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

hier een aantal jaren schors tussen de grote vasteplantenborders gehad

schors nooit meer!!!!!

1- echt speelmateriaal voor vogels en je vindt overaal schors (niet dat wij nu zo'n gelekte tuin willen hoor)

2 - om het niet te doen, het verzuurt je bodem, dus nog meer kalk strooien voor sommige mensen

3 - slakken vinden het blijkbaar heerlijk om daar tussen en onder te kweken van jewelste, ipv dat het zogezegd volgens sommige bronnen slakken zou afschrikken door de stekeligheid van takken

van cacaodoppen is een buur heel tevreden, maar in een tuin als de onze: een beetje te veel geld voor nodig
woensdag 23 mei 2007 - 17:09
Koen007

Koen007

Ikzelf haal al mijn bulkmateriaal bij Verko (http://www.dds-verko.be/ ). Daar kan je alles verkrijgen gaande van boomschors in alle formaten (26Euro/m3 + BTW) tot compost (2,5euro/ton +BTW).

Ik gebruik de fijnst verkrijgbare boomschors om de bodem tussen mijn sparhaag (Thuya) te bedekken. De fijnst mogelijke omdat deze dan toch sneller composteert en in mijn ogen ook decoratiever is dan van die grote schors. Ik moet toegeven dat ik deze haag nog niet heb moeten scheren omdat ze nog maar drie jaar staat. Het zou dus wel kunnen dat de boomschors vervelend is bij het harken van haagscheersel.

Ik plan nog de aanleg van een border van ongeveer 15m3, maar daar ga ik zeker geen schors gebruiken. Ik zou in die border willen mulchen met zuivere compost. Dat is goedkoop en brengt toch ook voedsel in de bodem. Moet je met compost ook kalk toevoegen om de verzuring tegen te gaan?

-Koen-
donderdag 24 mei 2007 - 15:35
zwarteke

Zwarteke

Allen bedankt voor jullie reacties.
Mijn borders zijn gemengd, achteraan struiken en meestal vooraan eerder vaste planten en bollen. En ik ken de nadelen van schors, maar wegens tijdsgebrek, euh als excuus ... ik ben zelfstandige met 2 kinderen, wil ik het ook iets minder arbeidsintensief houden, vandaar .... Natuurlijk is het wieden ook niet altijd even makkelijk want ik hurk dan neer en heb links een scheurtje in mijne meniscus, dedju toch, dat kan pijn doen.
Dus mss meng ik het wel, deel cacaodoppen tussen de teerdere planten en schors op de grote plekken.

groetjes,
zwarteke
vrijdag 25 mei 2007 - 00:31
Nigella

Nigella

Natuurlijk is het wieden ook niet altijd even makkelijk want ik hurk dan neer en heb links een scheurtje in mijne meniscus, dedju toch, dat kan pijn doen.
Dus mss meng ik het wel, deel cacaodoppen tussen de teerdere planten en schors op de grote plekken.

groetjes,
zwarteke


kan mij voorstellen Zwarteke dat veel wieden in jou situatie niet altijd evident is
courage met je meniscus, kan er van mee spreken, zowel links gehad en nu rechts blijkt
vrijdag 25 mei 2007 - 00:35
Tuinman65

Tuinman65

Hier hoor je het ook eens van een ander.
Lees ook onder "Tuinaanleg en onderhoud" het topic "Houtsnippers", dan wordt dit wat duidelijker.

Leo
zondag 18 maart 2012 - 10:44
Tuinman65

Tuinman65

Op een ander forum heb ik een topic geopend over het gebruik van boomschors.
Daar komen vooral ervaren tuinliefhebbers (die zijn er hier ook hoor) onder elkaar hun meningen en ervaringen delen.
90% van hen heeft het ooit gebruikt en van die 90% zegt 100% : NOOIT MEER.
Misschien toch wel efkes nadenken vooraleer die rotzooi te gebruiken want ik zie die grote hopen bij de leveranciers heel snel slinken.

Leo
donderdag 5 april 2012 - 23:18
Pistachio

Pistachio

Heb klein voortuintje waar schors tussen de planten ligt, het verteert wel na enige tijd maar ik vind het een goed materiaal. De vogels pikken er inderdaad graag in en dan moet er af en toe wel wat van de oprit errond gehaald worden, maar dat vind ik niet erg. Tussen mijn nieuwe bamboeplantjes heb ik op aanraden van de kweker cacaodoppen gelegd. De schimmel die erop komt zou na enige tijd weer verdwijnen. Het wordt inderdaad een soort koek maar die zal ook wel verteren denk ik. Kan er nog altijd schors bovenop doen of als de "koek" verteerd is, verse bamboegrond.
vrijdag 6 april 2012 - 08:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon