menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel word bruin

Ga naar meest recente reactie

saken

Saken

Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met een paar planten in mijn appartement en een hanger op het balkon waar ik wat lavendel heb geplaatst.
Ik heb een moisturemeter geplaatst in de bak. Zodra deze op rood staat geef ik de lavendel weer water. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik behoorlijk leek ben betreft tuinieren maar wil het graag leren. Ik ben 2,5 dag weg geweest en heb de lavendel dus ook geen water gegeven. Het was wel behoorlijk warm deze dagen.

ik had de volgende vragen:
- ik zie sommige lavendelplanten in de bak die wat bruinig worden.... wat kan dit zijn? Verbranding of juist te veel water?;
- is zo'n moisture meter betrouwbaar wat betreft water geven?;
- moet / kan ik de grond met iets voeden? kalk o.i.d.? zoja, wanneer?';
- wat vinden jullie van hoe mijn lavendel er voor staat kijkend naar de foto's?;
- moet ik die bruine planten verwijderen? En wat kan ik met die planten doen? Ik ben vnl. gestresst persoon dus misschien kan ik de bladeren ergens ophangen of iets van maken voor ontspanning?

Ik wil graag ook stekken en meer lavendel poten.
Alvast bedankt!
Foto's:



Bloemen & Planten

zaterdag 14 juli 2018 - 22:00
Tuinprins

Tuinprins

Het bruin worden van een paar takjes kan verschillende oorzaken hebben. Deze lavendelplantjes zijn hoogstwaarschijnlijk in een kas opgekweekt en zijn echte buitenomstandigheden (felle zon en wind) nog niet gewend. Ook op het tuincentrum zullen ze beschut hebben gestaan. Het is verstandig planten die in een kas zijn opgekweekt langzaam te laten wennen aan de buitenomstandigheden.

Tweede mogelijkheid is dat de planten tijdens de opkweek last van 'smucht' hebben gehad. Dit treedt op als de planten warm staan, voldoende vocht tot hun beschikking hebben, dicht op elkaar staan en er onvoldoende ventilatie is. Tegen 'smucht' (ook bekend als 'grauwe schimmel') wordt doorgaans wel gespoten met een schimmelwerend middel maar als de omstandigheden gunstig zijn voor verspreiding van de schimmel dan is 1 maal spuiten niet voldoende.

Verder heeft lavendel goede drainage nodig. Zorg dat het overtollige water goed weg kan lopen (voldoende gaten in onderkant van de hangbak). Te natte potgrond kan leiden tot phytophtora, een vorm van wortelrot waar weinig tegen te doen valt. Ik denk dat daar bij jouw plantjes geen van sprake van is maar het is wel iets om in de gaten te houden.

Of zo'n 'moisture meter' een goed hulpmiddel is durf ik niet te zeggen aangezien ik er geen ervaring mee heb. Ik vertrouw doorgaans op mijn ogen en vingers.

Nu voeding geven of kalk toedienen houd ik voor totaal overbodig.

Wat nu te doen? Bruine takjes afknippen en in de gaten houden of er niet meer takjes bruin gaan worden. Normaal water geven, water direct op de potgrond gieten en niet op de planten zelf.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 juli 2018 - 10:03
saken

Saken

bedankt voor je reactie tuinprins...
Ik ga zoals je zegt de bruine takjes afknippen.... nu nog een toepassing voor die afgeknipte takjes vinden misschien naast het bed leggen....
Heb zo'n soort (niet dezelfde, maar zelfde idee) schaar bij de action gekocht:





Alles wat bruin is wegknippen? bijna tot aan de grond?

Verder even een update van de lavendel, hij lijkt te groeien:











Zie rood omcirkeld..... is dat onkruid wat weg gehaald moet worden of is dit gewoon een nieuwe lavendel die groeit?




Er ligt een plantje links in de hoek wat dood bij. Ik geef de lavendel een keer per dag water...maar de vraag is nog even hoe veel moet ik dan geven? Gewoon voelen of de grond droog is? Hebben ze ook last van de hittegolf nu?

Inmiddels nog een paar kleine plantjes lavendel er bij gehaald..... eentje lijkt helemaal uitgedroogd te zijn terwijl ik hem wel elke dag water geef. Die kleine potjes lijken wel langer een vochtige grond te houden

zondag 22 juli 2018 - 15:04
Tuinprins

Tuinprins

Die planten in het vierkant zijn zaailingen van de boswilg (Salix caprea). In die plantenbak natuurlijk niet gewenst dus het beste meteen verwijderen.

De lavendel in het vierkante potje die er ietwat verdroogd uitziet heeft zo goed als zeker phytophtora. Direct in de kliko gooien zodat andere planten niet worden aangetast aangezien de phytophtora schimmel zich via water kan verspreiden. Phytophtora is een bodemschimmel (niet met het blote oog te zien, alleen onder de microscoop) die de wortels aantast. Gevolg is dat het watertransport in de plant ernstig verstoord wordt. Omdat de plant zijn bladeren laat hangen denken veel mensen dat hij water nodig heeft maar door water te geven maak je het alleen maar erger.

Geef de lavendel in de bak normaal water, de planten niet verzuipen. Hoeveel water je precies moet geven is iets wat afhankelijk is van diverse factoren zoals de temperatuur en de wind (bij zonnig en winderig zomerweer kunnen planten in zo'n balkonbak snel uitdrogen). Als de planten nu aan de groei zijn geef je waarschijnlijk voldoende water.

Verwelkte of dode takjes knip je weg.


P.S. : zo'n "snoeischaar" van de Action (made in China) kan natuurlijk niet tippen aan de Zwitserse degelijkheid van Felco (de prijs ook niet!).


Gegroet, de tuinprins
zondag 22 juli 2018 - 17:31
saken

Tekst aangepast

Saken

Hoi Tuinprins,

Ik ben blij met je advies !

Die kleine is de kliko in gegaan. De andere kleine plantjes hebben onder ook wat harde bruine bladeren ik hoop dat daar geen ziekte in zit.


Dat het ene plantje die ziekte heeft gekregen, betekent dat, dat ik hem te veel water heb gegeven? Ik ben nu wat voorzichtig met het water geven, vooral de kleinere lavendelplantjes... .de grond is niet droog maar ook niet heel nat. Het lijkt wel of deze kleine plantjes minder water nodig hebben. Die balkonbak met grotere lavendel komt van de action.... het schijnt wel dat er een dubbele bodem in zit maar dan moet ik al het zand er uit halen, ik weet dus niet of er onder ook een laag water staat.



De boswilg heb ik ook net verwijderd. Ik ga nu de bruine takken afknippen van de grote balkonbak lavendel . (ik neem aan niet van de kleine lavendel in potjes?)


ps. deze lavendels komen bij de lidl weg.... er zaten ook veel vliegen bij.... ik had een hele mini vliegjes kolonie in huis...


zondag 22 juli 2018 - 19:33
saken

Saken

Het plastic potje waar die verrotte lavendel in zat heb ik schoongemaakt en staat nu samen met de bak die ik er onder had in een sopje.... ik hoop dat de schimmel er dan helemaal uit is? Dan poot ik daar weer iets anders in.
zondag 22 juli 2018 - 19:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon