menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen op droge zandgrond

Ga naar meest recente reactie

Bestl

Bestl

Graag zou ik bij mijn hekje in de tuin in voorjaar en zomer mooie bloemen willen hebben.
Het is echter wel droge zandgrond. Dat maakt het lastig. Ik heb er nu floxen staan maar deze gedijen niet zo goed, hebben teveel vocht nodig. Ik wil ze daarom ook vervangen door iets wat beter tegen de droogte kan en toch ook mooi bloeit. Heeft iemand tips voor mij?
Het mogen ook bollen zijn of een zadenmengsel, maar het liefst wil ik wel dat het zich ieder jaar uitbreidt, ik hou niet zo van eenjarig spul, daar is mijn tuin te groot voor.

Bedankt!
dinsdag 25 februari 2014 - 11:51
Wannus

Wannus

Hallo
Voor zandgrond zou ik eerst heel veel compost inwerken ,
dat zou al een goede start zijn .
Turf houd ook water vast maar te veel kan de grond verzuren.
Nadat je bloemen uitkomen kun je dan ook wat boomschors
ertussen werpen , zo zal de grond minder uitdrogen .
Boomschors van populier en loofhout verzuren niet .
Voor de keuze van bloemen zul je hier wel verder geholpen worden .
dinsdag 25 februari 2014 - 12:30
Polplastron

Polplastron

Op zulke grond kan je ook perfect Escholtzia zaaien; die houden heel erg van de omstandigheden die je beschrijft! Ze zijn in principe éénjarig, maar in mijn tuin komen ze op een bepaalde plek toch ieder jaar terug en zijn deze winter zelfs groen gebleven ....

En dat je tuin te groot is voor eenjarig spul ... dat moet je me eens uitleggen. Het is net super goedkoop om bepaalde zaden rechtstreeks te zaaien en naar planten als Escholtzia heb je van voorjaar tot herfst geen omkijken.

Groeten,

Pol
dinsdag 25 februari 2014 - 13:58
Bestl

Bestl

Bedankt beiden!

Compost heb ik al vaak op dit stukje aangebracht maar heeft tot op heden nog niet echt voldoende gewerkt. Het is van nature erg arme grond en is daardoor moeilijk te verbeteren denk ik. Maar ik blijf wel composteren natuurlijk!

Pol; dat is inderdaad een mooie plant, zoiets vind ik wel wat!
Kun je deze rechtstreeks op het gewenste stukje grond zaaien of hoe pak ik dat aan?
Het klinkt als een plant waar je weinig werk van hebt!
dinsdag 25 februari 2014 - 15:55
Plantadvies

Plantadvies

Ik neem aan dat daar ook de zon de zon staat?

Plantadvies
dinsdag 25 februari 2014 - 16:04
Polplastron

Polplastron

Deze mag je inderdaad gewoon uit de losse pols zaaien; eerst even harken, dan zaaien en vervolgens begieten. 't Kan niet mislukken.

En wat de compost betreft; dat is iets wat je steeds moet blijven herhalen. Zelf tuinier ik ook op arme zandgrond en jaarlijks breng ik een 5 tot 10 cm dikke mulchlaag van compost aan. Dat doe ik nu al zo'n 9 jaar en je ziet de grond daaronder steeds beter worden, maar het blijft iets wat je moet blijven volhouden. Zandgrond spoelt namelijk snel uit en compost vergaat uiteindelijk ook helemaal.

Ik neem aan dat daar ook de zon de zon staat?

Euh ... ja, daar ben ik ook wel vanuit gegaan. Escholtzia heeft echt wel zon nodig. Op arme, droge grond in de schaduw raad ik graag Polypodium vulgare aan; dit is een onverwoestbare varen die de grond mooi bedekt en waar weinig onderhoud aan is.

Groeten,

Pol
dinsdag 25 februari 2014 - 16:06
Bestl

Bestl

Is het echt zo eenvoudig? Gewoon op de geharkte aarde uitstrooien en begieten? Kijk, daar hou ik van!
Wanneer kan ik dat het beste doen?

Het is inderdaad een stuk tuin volledig in de zon ja.
Ik zal eerst de boel nog eens flink van compost voorzien!


dinsdag 25 februari 2014 - 16:37
Polplastron

Polplastron

Voor die Escholtzia's is compost echt niet nodig (maar schadelijk is het natuurlijk niet hé!); die groeien in hun natuurlijke habitat namelijk in woestijnachtige omstandigheden. Je kan ze overigens na het afsterven in de herfst gerust mee onderspitten als een soort groenbemester hé!
dinsdag 25 februari 2014 - 17:04
jdcoster

Jdcoster

Planten die weinig eisen stellen aan de grond en vaak diep wortelen zijn bijvoorbeeld ook:
juffertjes in 't groen, goudsbloemen, moederkruid, violieren, papavers, enkele soorten stalkaars, prikneuzen, eenjarige riddersporen en stokrozen.
Ik heb ook zo'n straatkant van 25 meter tussen de stoep en mijn afsluiting. Ik gooi daar ieder jaar wat zaden in en heb daar mooie resultaten mee.
Doordat die planten makkelijk zichzelf uitzaaien heeft men er op de duur ook minder werk aan.
Dat werk is dan meer 'creatief wieden'
dinsdag 25 februari 2014 - 19:30
Plantadvies

Plantadvies

Nog een aanvulling op de beplanting. Klik dan op de onderstaande link.
http://www.orderyourborder.nl/contents/nl/d186_zandgrond_vaste_planten.html
dinsdag 25 februari 2014 - 20:03
Polplastron

Polplastron

Planten die weinig eisen stellen aan de grond en vaak diep wortelen zijn bijvoorbeeld ook:
juffertjes in 't groen, goudsbloemen, moederkruid, violieren, papavers, enkele soorten stalkaars, prikneuzen, eenjarige riddersporen en stokrozen.

Die juffertjes zijn inderdaad hier ook een succes (even niet aan gedacht!) en papavers zijn ook prachtig, vooral de kleine "natuurvormen".

Nog een aanvulling op de beplanting. Klik dan op de onderstaande link.
http://www.orderyourborder.nl/contents/nl/d186_zandgrond_vaste_planten.html

Daar staan inderdaad ook nog een paar interessante tussen: Anchusa is hier ook een succes naast het huis en Crocosmia doet het volgens mij overal als er maar zon genoeg is. Echinacea doet het inderdaad ook op zangrond, maar heeft wel wat verzorging nodig heb ik al gemerkt; bij té droge grond verkommeren ze ook; ik spreek uit ervaring! Ik mis in dat lijstje ook nog Kniphofia en ook Abessijnse gladiolen zijn heel geschikt op droge zandgrond.

En durf ik het te zeggen ... Zantedeschia kan ook heel goed tegen droogte (Begin nu maar te schieten! ) en bloeit bij mij ieder jaar prachtig!

Groeten,

Pol
dinsdag 25 februari 2014 - 21:11
Bestl

Bestl

Super bedankt allemaal! Ik zie er hele mooie dingen tussen staan waar ik zelf niet aan gedacht heb!
De papavers en goudsbloemen vind ik ook erg mooi!

Hebben jullie ook tips waar ik het best de zaden hiervoor kan kopen?
En ik kan dit alles vanaf volgende maand zo'n beetje gaan zaaien?
woensdag 26 februari 2014 - 12:11
Bestl

Bestl

Niemand tips waar ik het beste zaden kan kopen??
Is er een goede online zadenwinkel misschien?
donderdag 27 februari 2014 - 11:16
jdcoster
donderdag 27 februari 2014 - 11:35
Polplastron

Polplastron

Zou je nu korting krijgen op je volgende aankoop, Joël?

Zaden zijn inderdaad te koop op de aangegeven website met goede service, maar verder kan je natuurlijk ook gewoon eender welk tuincentrum binnen springen want die hebben momenteel meestal ook een ruim aanbod van zaden: datgene wat hier reeds genoemd is, zijn niet de meest zeldzame soorten dus die zou je bijna allemaal courant moeten kunnen verkrijgen.

Groeten,

Pol

donderdag 27 februari 2014 - 17:07
satomi

Satomi

Bestl, probeer het eens bij De Boschhoeve in Wolfheze. Dat is vlak bij jou in de buurt. Daar hebben ze prachtige zaden van o.a. Cruydt-Hoek (en ook heel veel andere verleidelijke dingen) en ze geven er zeer goed advies. Kijk maar eens op de website. Er zijn allerlei activiteiten door het seizoen heen. In de bostuin zullen nu veel lentebloeiers staan te pronken. Echt, een bezoek is meer dan de moeite waard!
vrijdag 28 februari 2014 - 12:54
leerling

Leerling

Een jaar geleden zijn we verhuisd van leem grond naar arme en droge zandgrond, dus we zijn zelf nog volop aan het uitzoeken wat het hier naar zijn zin kan hebben. Ook wij zijn hier dus weeral wijzer geworden.

Eén van de vaste plantjes die het hier ook goed schijnt te doen is Thymus serpyllum (wilde tijm, kruipende tijm, bergtijm...). 't Is een waardplant voor Phengaris arion (het tijmblauwtje) en ook bijen maak je er blij mee.

In de buurt zijn er verschillende tuinen waar Calluna vulgaris (struikheide) zich duidelijk thuis voelt, dus dat wil ik dit jaar ook eens proberen.

zondag 2 maart 2014 - 02:02
Bestl

Bestl

Dank jullie voor de tips!
En dat tuincentrum in Wolfheze kende ik nog niet, maar daar ga ik binnenkort zeker even langs! Ik ben benieuwd wat ze daar voor moois hebben!
woensdag 5 maart 2014 - 14:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon