menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde aronskelk verwijderen

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Hebben sinds een paar jaar wilde aronskelk in de tuin. Stond er opeens. Was wel knap, maar ... hij is een beetje talrijk geworden. Is echt niet meer in te perken en zou hem graag wel willen.

Het probleem is dat hij zich vooral rond de voeten van andere planten heeft genesteld en ik hem dus niet kan uitgraven. En uittrekken gaat ook niet, want dan breekt hij.

Denk dat het een vrij taaie plant is, dus kan iemand me een product aanraden dat ik op de bladeren kan spruiten zodat hij toch kapot gaat.

donderdag 24 maart 2011 - 15:22
Plantadvies

Plantadvies

Nee echte groen liefhebbers zullen je nooit een middel aanraden om het dood te spuiten.
Plukken, plukken en nog eens plukken put de aronskelk uit.

Plantadvies
http://plantadvies.com/index.php?id=373
donderdag 24 maart 2011 - 18:19
moetje1951

Moetje1951

Het zijn mooie planten, maar idd enorme woekeraars. Heel diep gaan en het knolletje eruit halen is de enige mogelijkheid.
donderdag 24 maart 2011 - 18:59
groengroentje

Groengroentje

ja, maar ze groeien bij een cornus soort die heel oppervlakkig geworteld is. Als ik ze wil uitgraven graaf ik de hele cornus mee uit, want de aronskelk zit zelfs dieper dan de cornus.

En plukken is moeilijk in de zomer als ze verborgen zijn onder de andere planten.
Denk dat ik al honderd kleine arondskelkjes heb uitkomen.
Is echt verschrikkelijk!!!

donderdag 24 maart 2011 - 19:28
Plantadvies

Plantadvies

Op de knieen dus.
donderdag 24 maart 2011 - 19:29
moetje1951

Moetje1951

Tja, ik ken het probleem. Ik heb ze ook, en het spijt me het te moeten zeggen, maar je raakt ze niet meer kwijt. Ik trek ze nu gewoon af maar uitgeput geraken ze er niet van. Denk dat ik eerder uitgeput zal zijn.
donderdag 24 maart 2011 - 19:32
Kiptaro

Kiptaro

Al mijn geplante knollen gingen rotten, 3 liepen er uit en ben ik nu aan het opkweken, en dan hoor ik anderen die met een overschot zitten haha, vreemd!, ze staan hier niet eens nat en de grond is goed waterdoorlatend
donderdag 24 maart 2011 - 20:08
Polplastron

Polplastron

De knollen die je in de winkel koopt zijn van niet-winterharde variëteiten.
De gewone Zantedeschia aethiopica heeft ook kleine knolletjes, maar die vind je meestal als plant bij de vijverplanten of de kuipplanten.

Als je de "gewone" in de tuin vlak na de winter meteen begint weg te plukken, lukt het wel om ze onder de knoet te houden. Zoniet, maak dan van de nood een deugd en geniet van de prachtige bloemen.
donderdag 24 maart 2011 - 20:36
Kiptaro

Kiptaro

Mijne waren ongeveer 1cm dik en 5 cm lang :/
donderdag 24 maart 2011 - 20:49
braze

Braze

Hoi groentje .

heb je niet iets als een spitriek of een grondwoel er Cultivartor misschien
deze kunnen de grond misschien net even los genoeg maken om de Aronskelk
Aruncus italica < ik neem aan dat het deze plant is > laat zich op de manier
eenvoudiger verwijderen .
probeer het eens .
donderdag 24 maart 2011 - 21:18
groengroentje

Groengroentje

ga het zeker eens proberen met een riek. Had ik nog niet aan gedacht. bedankt
donderdag 24 maart 2011 - 23:03
Polplastron

Polplastron

Aruncus is helemaal geen aronskelk.
Vermoedelijk wordt Arum italicum bedoeld. Kwestie van juiste info te geven in het geval iemand nog iets extra wil opzoeken hé!
vrijdag 25 maart 2011 - 14:12
moetje1951

Moetje1951

Ja nu dacht ik tock ook dat het over de Italiaanse aronskelk ging. Ik vind de bloemen ervan niet mooi maar de oranje besjes in het najaar zijn dan wel de moeite waard. Ook het blad is decoratief maar trop is teveel hé!
vrijdag 25 maart 2011 - 18:44
iecee

Iecee

het blad aansmeren met een druppeltje pure round up op een wattenstaafje is soms een efficient middel tegen erge woekeraars
soms heb je wel eens een beetje vergif nodig
vrijdag 25 maart 2011 - 20:26
Polplastron

Polplastron

Je moet de gebruiksaanwijzing eens lezen van Roundup ... Daarin staat dat je het product moet verdunnen. De reden daarvoor is dat het vergif anders te snel werkt en niet naar de wortels gebracht wordt waardoor enkel de bovenkant van de plant afsterft, maar deze nadien terug uitloopt.

Pure Roundup is zo'n hardnekkige mythe ... Gebruik het spul zoals het aangegeven staat. Of nog beter ... gebruik het spul gewoon niet.

Groeten,

Pol
zaterdag 26 maart 2011 - 19:57
iecee

Iecee

ik heb de nieuwe gebruiksaanwijzing niet meer gelezen want ik koop het al lang niet meer maar er bestaan zelfs roundupstrijkers en druppel apperaatjes voor pure glyffosaat en dat werkt heel goed in noodgevallen.

ik ben ook geenvoorstander van verif maar soms moet je argessieve invasieve planten wel spuiten omdat ze onze inheemse planten verdringen en zo voor de dieren en insecten de kringloop verstoren en onze jonge vogels zelf geen eten meer hebben omdat er bv geen waardplanten meer zijn voor rupsen.

trouwens in scandinavie is het gebruik verboden en hier in Absurdistan staat het gewoon te koop in de supermarkt, daar snap ik dan weer niks van.
zaterdag 26 maart 2011 - 20:13
moetje1951

Moetje1951

Ik heb het eens geprobeerd met GLYFAL een wattenstaafje en veel geduld maar ze gaan er niet van dood! Zoals Pol zegt: het bovenste gedeelte sterft af maar het volgend jaar zijn ze er terug. Idem dito voor zevenblad.
maandag 28 maart 2011 - 15:58
iecee

Iecee

zevenblad krijg je niet weg met glyffosaat ( dit is het werkend bstandsdeel van round up en consorten) maar het is dan ook een van de moeilijkste onkruiden om weg te krijgen.
maandag 28 maart 2011 - 18:55
moetje1951

Moetje1951

Tegen wie zeg je het!!!!!!!!!! Elk jaar opnieuw emmers vol wortels haal ik er uit. Slechtst is als ze tussen de wortels van de struiken en in de vaste planten zitten.
maandag 28 maart 2011 - 19:52
Cindyke24

Cindyke24

Dat zevenblad komt hier zelfs niet voor denk ik ( oef gelukkig!) en van die aronskelken heb ik weinig last. Hier groeien die onder de hosta's waarop deze ze eigenhandig overwoekerd!
Wij hebben hier wel veel last van wrattenkruid oftewel stinkende gouwe ofzoiets?!
Heeft iemand hier een remedie tegen? Dit komt echt overal uit en is niet zo gemakkelijk uit te trekken en als je de wortel laat zitten komt het zeker terug!!

Groetjes
dinsdag 29 maart 2011 - 08:28
iecee

Iecee

even met een spitvork eronder steken en je kan het zo uittrekken
hij heeft geen wortelstokken en vermeerdert alleen uit zaad dus altijd zorgen dat er geen zaad aankomt

nu kan onkruidzaad wel heel lang kiemkrachtig blijven maar je kan verder ook zorgen dat je de grond zo min mogelijk verstoort
en mulchen helpt ook tegen kiemend onkruid bv door je grasmaaisel op die plekken te verstrooien
dinsdag 29 maart 2011 - 08:46
Cindyke24

Cindyke24

Dank je wel
dinsdag 29 maart 2011 - 12:28
iecee

Iecee

en oppassen met je spitvork bij mij zijn de tanden die krengen altijd binnen de kortste keren schots en scheef
dinsdag 29 maart 2011 - 12:32
groengroentje

Groengroentje

Hier hebben we ook veel last van longkruid.

Dat kweekt hier nog erger als konijntjes.

Steken het uit zoveel we kunnen, maar elk voorjaar lijkt het wel weer de kop op te steken. Tussen de planten en zelfs in het gazon.
Is ook een verschrikkelijke woekeraar.

Iemand daar ervaring mee?
dinsdag 29 maart 2011 - 21:38
iecee

Iecee

jahoor maar ik laat het gewoon groeien of ik trek het uit
ze zaaien en ik trek de kiemplantjes uit waar ik ze niet wil hebben
dinsdag 29 maart 2011 - 22:36
moetje1951

Moetje1951

Longkruid mag bij mij wel wat woekeren, vind die roze en blauwe bloempjes zo mooi! En verder doe ik als Iecee, waar ze niet moeten trek ik ze eruit. Italiaanse aronskelk daarentegen moet je al bijna een halve meter diep voor je dat knolletje vind!
donderdag 31 maart 2011 - 17:16
iecee

Iecee

zo heb ik er nog
daslook en speenkruid
ZET DAT NOOOOOIT!!!!!!!!!!
zaterdag 2 april 2011 - 12:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon