menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Physalis

Ga naar meest recente reactie

martine89

Martine89

Hallo,

Is er iemand die weet of een psysalis ,lampionplant een éénjarige is of een vaste plant?

Ik ging op zoek naar de onderhoud van deze plant en vond hem niet tussen de vaste planten.

Langs de andere kant heb ik dan weer gelezen dat je hem best in een bodemloze emmer

plaatst zodat hij niet gaat woekeren?

grtjes Martine
zondag 9 maart 2008 - 15:02
xerofyt

Xerofyt

Eenjarig (bron: Wikipedia)

mvg,
Vik
zondag 9 maart 2008 - 15:12
Fons

Fons

Meerjarig vaste plant en woekert, in een bodemloze emmer of kuip is een goede oplossing.
zondag 9 maart 2008 - 15:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Physalis alkekengi is een vaste plant waar de bekende lampionnetjes aan komen en zoals Fons zegt, deze woekert! Maar de annanaskers is ook een Physalis-variant, Physalis peruviana (syn. Physalis edulis) is eenjarig. Na de bloei komen in de lampionnetjes eetbare besjes. Heel geschikt voor het versieren van een dessert.
zondag 9 maart 2008 - 15:39
krissie

Krissie

Martine ,
het is een vaste plant , die heel hard woekert ,
ik heb hem een paar jaar geleden aangeplant .
eerst wou hij het niet doen ,maar eens hij aangeslagen was
niet meer in te tomen .
Mijn tuin is er nu van vergeven , hij komt al 15 meter verder in de tuin
uit dan waar ik hem plante.
hij zet zich ondergronds verder , door andere planten heen ,
heel moeilijk om hem nog weg te krijgen .
ze komen nu al boven de grond piepen en ben al volop bezig
met zoveel mogelijk te verwijderen .
ikzelf zou hem niet meer planten , al is hij in de herfst wel mooi
met de lampionnetjes .eerder op t'jaar heeft hij weinig sierwaarde
als je hem plant ,zeker zien dat hij niet kan woekeren
groetjes
Krissie
zondag 9 maart 2008 - 15:41
xerofyt

Xerofyt

Inderdaad, de Physalis alkekengi (Echte lampionplant) is een vaste plant.
De P. peruviana - Ananaskers of Goudbes - (die ik in gedachten had) is eenjarig, net zoals de
P. philadelphica (Mexicaanse aardkers) en de P. angulata (Wilde appelliefie).
Op http://www.neerlandstuin.nl/planten/lampion.html schrijft men er als volgt over: In Nederland wordt in hoofdzaak Physalis alkekengi als zaad aangeboden. De plant staat weliswaar te boek als vaste plant, maar overhouden lukt maar zelden. We beschouwen de plant maar beter als éénjarig.
Tja, nu weet ik het ook niet meer......

mvg,
Vik
zondag 9 maart 2008 - 16:28
cornelia

Cornelia

Hallo,

Ik heb hem in een grote pot staan, daar kan hij geen kant uit. Het is wel leuk om te hebben want vanaf de vroege zomer tot ver in de winter heeft hij sierwaarde (eerst het onstaan van de lampions, dan de lampions in hun volle oranje hoedanigheid en dan in de winter het verval tot ragfijne weefsels. Erg mooi. Nou en de overige periode is hij gewoon aan het groeien enz.

groeten, cornelia
zondag 9 maart 2008 - 16:31
danny2

Danny2

Ananaskers kan je ook overhouden, doch is niet wintervast. Heb ze in grote pot reeds een vijftal jaren overgehouden in koude serre en wordt jaar na jaar grote en brengt meer vruchten op. Trouwens doe elk jaar jonge plantjes uit voor de vorst en overwinter die zodat ik volgend jaar al vroeg mooie planten heb en niet telkens moet opnieuw zaaien.

danny
zondag 9 maart 2008 - 18:47
Lysianthus

Lysianthus

Goh mannen , wat ben ik blij dat ik deze topic lees, ik heb een zakje zaad gekocht en wou het deze zomer zaaien in volle grond ( de mijne noemt wel Physalis Franchettii, meerjarig ) staat op het zakje.
Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen , maar zeker niet in de volle grond zaaien
zondag 9 maart 2008 - 22:43
martine89

Martine89

Hallo ,

Bedankt allemaal voor jullie reactie zal toch nog eens goed nadenken of ik hem ga zetten

Ik vind vooral de lampionetjes zo prachtig en je kan ze veelvuldig gebruiken bij het bloem-

schikken enz..Maar je kan de takken ook kopen in sommige plantencentra .Dat is misschien

praktischer dan je tuin te laten overwoekeren zeker als ze niet heel groot is.

grtjes Martine
dinsdag 11 maart 2008 - 12:31
lentemode

Lentemode

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hallo lampionnekes,

Ik ben hem van vorig jaar kwiijt ...
Zo'n woekeraar zal het dus niet geweest zijn...
Maar ik ken de ondersoort niet...
Iemand ZAADJES over van een niet woekerende soort ?

Groetjes, in afwachting
Mia
woensdag 12 maart 2008 - 12:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon