menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oogsten butternut

DEUVAERT PHILIP

DEUVAERT PHILIP

had vorige jaar problemen met sommige butternutten bij het bewaren.Sommige kregen een witte schimmelvorming na het oogsten de meerdere heb ik tot 6 maand kunnen bewaren in een donkere kelder.Heb tip gekregen van collega om te oogsten bij afgaande maan. heefd iemand daar ervaring mee
vrijdag 5 oktober 2018 - 14:32
Patrikc

Patrikc

Als je de meeste een half jaar kunt bewaren dan doe je niks verkeerd.
De rest is kwakzalverij.
zaterdag 6 oktober 2018 - 09:19
leerling

Leerling

'k Heb hier nog een butternut liggen van vorig jaar. Ligt open op karton in een droge ruimte waar gewoon daglicht binnenkomt en kamertemperatuur heerst ('s nachts niet onder 14 graden, deze zomer waarschijnlijk tot zo'n 26 graden).

Op tijd oogsten (= voor de temperatuur waar je pompoen groeit onder 5 graden duikt), droog en niet te fris opbergen, lijken me voor bewaring het belangrijkste.

'k Heb eens wat rondgesnuffeld over de redenen die worden opgegeven om te tuinieren volgens de maanstanden.

1. Toenemend licht zou gunstig zijn voor bovengrondse plantdelen en afnemend licht voor ondergrondse.
Je zou kunnen argumenteren dat meer licht bovengrondse plantengroei bevordert en dat planten zich in het donker meer concentreren op het uitbouwen van hun ondergrondse delen.
Maar dan maakt het niet uit of de man wast of afneemt. Dan gaat het gewoon over de hoeveelheid licht. x aantal dagen voor volle maan of hetzelfde aantal dagen na volle maan wordt er evenveel licht weerkaatst.
Je kan je ook afvragen of maanlicht (= weerkaatst zonlicht) nog voldoende licht produceert om van nut te zijn voor planten. Of wat dan het effect is van bewolkte nachten tijdens wassende of afnemende maan.

2. Er zijn sites die argumenteren dat de maan wel degelijk invloed heeft op de aarde. Kijk maar naar eb en vloed.
Dan vergeten ze vlotjes dat het 2 keer per dag eb is en 2 keer per dag vloed, ongeacht de maanstand.

3. Sommige sites halen er ook nog de dierenriem en de planeten bij, maar daar haak ik echt wel helemaal af. Dan kan ik alleen maar hopen dat leerlingen momenteel net iets meer astronomie krijgen dan vroeger het geval was.
'Mars kan roet in het eten strooien' en meer van dergelijke uitspraken worden aangehaald om de lezer erop te wijzen dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
(Wat mij betreft, lees: we vinden wel een excuus als het niet lukt).

'k Zal het vriendelijk houden: voor zover mij bekend is er geen wetenschappelijk bewijs voor de stelling dat maanstanden invloed hebben op zaaien/plantengroei/oogsten. Mocht dat er toch zijn, dan vernemen we het hier graag.
zondag 7 oktober 2018 - 00:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon