menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaai en stekgrond

pukkie

Tekst aangepast

Pukkie

hallo mensen


als nieuweling hier zou ik eens graag willen weten wat jullie met de zaai en stekgrond doen wat zometeen overblijft na het uitdunnen. kan ik deze gewoon hergebruiken om te verpoten of is deze niet meer zo voedzaam doordat er al één keer in gezaaid is geweest ?

alle info en advies is welkom.

trouwens het is een leuk clubje hier heb er al veel van geleerd.
vrijdag 13 april 2007 - 13:00
lisa

Lisa

welkom pukkie,
de zaai en stekgond wat overblijft gebruik ik voor de tuin
da ik veel planten ook verzet in de tuin kan ik deze heel goed voor
gebruiken, ik vermeng ze met de tuingrond

groetjes lisa
vrijdag 13 april 2007 - 13:25
Bowie

Bowie

Ik gebruik die erna als ondergrond in diepe potten, dan verse potgrond en dan de bloemen.
vrijdag 13 april 2007 - 15:52
kurt

Kurt

De bovenstaande methodes zijn goed, maar hergebruik zeker geen stek- of zaaigrond om nogmaals in te zaaien om de jonge planten in op te potten. In zaai- en stekgrond zitten er bijna GEEN meststoffen. Wanneer je zou zaaien in gewone (wel bemestte) potgrond, dan moeten de kiemplantjes geen moeite doen om lange, goed vertakte worteltjes te vormen. Bij het verspenen breek je zonder meer een deel van de fijne (bijna onzichtbare) haarworteltjes stuk. Als uw zaailingen een goed vertakt wortelgestel hebben zullen ze minder wortelschade oplopen bij het los maken uit de zaaikist en hebben ze geen of een veel kleinere groeistilstand na het uitplanten.
Hergebruiken om terug in te zaaien of te stekken is ook niet aan te raden, want eventuele kiemschimmels zullen op die manier snel de bovenhand krijgen.

Veel zaai- of steksucces,
Mvg,
Kurt
vrijdag 13 april 2007 - 16:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon