menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiemende zaden in rijpe tomaten

Ga naar meest recente reactie

LD

LD

Ik plantte dit jaar in de serre voor het eerst op resistente onderstam (Resistar) geënte tomatenplanten. Met een overvloedige oogst tot acht trossen tot gevolg. Sinds een paar weken stel ik vast dat er zich in sommige rijpe tomaten kiemende zaden bevinden. Alhoewel ik reeds 30 jaar tomaten teel is het de eerste maal dat ik dit fenomeen vaststel bij zelfgekweekte rassen (ik zag het eerder eens bij eerder onrijpe, professioneel gekweekte tomaten die in het vroege voorjaar op de markt werden gebracht). Nu is dit niet bepaald een apetijtelijk gezicht en mijn vrouw stelt onmiddellijk de nieuwe kweekmethoden op resistente onderstam in vraag. Heeft iemand een verklaring voor het fenomeen? Is er effectief een link naar de geënte rassen? Zijn deze vruchten geschikt voor comsumptie?
zaterdag 12 september 2009 - 18:18
Victor44

Victor44

Ik heb dit jaar op 3 verschillende onderstammen geënt,maar ik heb het tot heden toch niet voorgehad. Vroeger had ik ook al wel eens zulke vruchten bij gewone planten,wanneer de vruchten te lang aan de plant hadden gehangen en dus overrijp waren,maar aan de Resistar onderstammen zal het zeker niet liggen,want die heb ik ook staan samen met Caddy en Vigomax. Het zal waarschijnlijk aan het ras van de tomaten liggen,welke soort was er op geënt?
Je kan ze natuurlijk wel verwerken als je ze na het koken door een passe-vite of zeef doet zodat de ontkiemde zaden er niet mee ingaan,want dit is inderdaad geen mooi zicht.
Grtjs
zaterdag 12 september 2009 - 18:34
xerofyt

Xerofyt

Geen paniek! Hier zijn geen kwade geesten aan het werk!!
Het is een 'natuurlijk' fenomeen.

Dit verschijnsel noemt men "viviparie", het omgekeerde van "dormantie".
Er bestaat ook "valse" viviparie, zoals bij Chlorophytum bv. waar het bloemetje zich tot een plantje ontwikkelt.
Meer tekst en uitleg hieromtrent vind je o.a. op http://www.kennislink.nl/publicaties/levendbarende-planten-de-zin-of-onzin-van-viviparie

Groet,
Xerofyt
zaterdag 12 september 2009 - 19:05
LD

LD

bedankt voor de vakkundige uitleg ! Het blijkt inderdaad om viviparie te gaan (zie aangehechte foto).
Uiteraard vermoedde ik al dat hier niet echt sprake is van een "ziekte" stricto sensu, maar het is wel een bizar verschijnsel dat niet bepaald bevorderlijk is voor de appetijt van de vrouwelijke consument... Ik had dit nooit eerder in mijn tuin zelfs niet met overrijpe tomaten.
groeten!

Groenten

zaterdag 12 september 2009 - 20:08
Rita1960

Rita1960

Hoi Xerofyte en LD,

Dit verschijnsel ben ik tot nu toe dit jaar niet tegen gekomen in mijn tomaten.

Mocht ik het tegenkomen zal ik me er evenwel geen zorgen over maken, want volgens mij zijn de tomaten gewoon eetbaar, ondanks dat ze er en beetje minder
"lekker" uitzien.

wat ik wel in de tomaten heb is dat sommigen gebarsten zijn , ziet er ook niet lekker uit, maar de smaak van deze gebarsten tomaten is verrukkelijk.. heerlijk zoet..

groetjes,

Rita
donderdag 17 september 2009 - 20:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Het scheuren van tomaten kan komen door groeistoringen. Droogte gevolgd door nattigheid. Dat kan zowel buiten als in de kas voorkomen. De mijne staan buiten, maar bij droogte giet ik de planten regelmatig van onder, maar niet teveel. Als het daarna gaat regenen gaan ze niet scheuren.
donderdag 17 september 2009 - 20:47
Rita1960

Rita1960

@ Jo,
de tomaten van mij staan buiten in potten.
Verbena heeft mij verteld dat het scheuren komt door te weinig water op enig moment. Sinds die tijd geef ik de tomaten 2x daags water en nu zitten er bijna geen "gebarsten" tomaatjes meer in. Heb sinds die tijd ook bijna geen tomaatjes meer met neusrot.

groetjes,
Rita
donderdag 17 september 2009 - 20:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Klopt. In potten moet je nog meer bedacht zijn op groeistoringen. Dan is 2x per dag water goed.
Laatst met die droogte ging ik elke dag even met de gieter langs de planten op. De mijne staan in de volle grond. Vooral na droogte weer ineens water geeft scheuren.
donderdag 17 september 2009 - 21:54
LD

LD

Scheuren in tomaten zijn naar mijn ervaring het gevolg van ofwel groeistilstand ofwel (wat waarschijnlijker is op dit tijdstip van het jaar) van grote temperatuurverschillen dag/nacht met dauwvorming en barsten van rijpe vruchten tot gevolg.
Ik kom nog even terug op het probleem van kiemvorming in tomaten, wat toch het onderwerp van deze topic was. Ik heb mijn zoektocht verdergezet en ben, na het inwinnen van inlichtingen bij beroepskwekers, toch tot de overtuiging gekomen dat voortdurende veredeling van rassen een belangrijke oorzaak lijkt te zijn van het fenomeen. Het lijkt ten andere ook te kunnen worden afgeleid uit de vaststelling dat dit bij mijn weten bij de oude vertrouwde rassen niet wordt waargenomen.
donderdag 17 september 2009 - 22:06
Rita1960

Rita1960

LD,

Heb je ook een antwoord gekregen of je deze "kiemen" direct door kunt "planten"?

groetjes,

Rita
vrijdag 18 september 2009 - 18:42
JovanDreumel

JovanDreumel

1e Ik heb een F1 hybride en daar heb ik het fenomeen ook niet gezien.
2e Mijn tomaten staan ok bij die grote temperatuurverschillen tussen dacht en nacht met mist, maar ze scheuren ook niet. Vanmorgen nog even met de gieter onder de planten doorgegoten.
vrijdag 18 september 2009 - 18:54
LD

LD

Rita,
Ik heb de vraag niet specifiek gesteld, maar in theorie moet elk zaadje dat kiemt kunnen uitgroeien tot een plant. Maar wat je daar gaat aan hebben is maar de vraag. Misschien kan je het bij wijze van leuk experiment eens proberen. Vergeet daarbij echter niet dat je in casu te maken hebt met F1 hybriden.

@ Jo : ik heb het fenomeen ooit maar één keer gezien, m.n. in het vroege voorjaar bij (niet te vreten) supermarkt-tomaten. Tot op heden kon niemand mij exact de omstandigheden duiden waarin het fenomeen zich voordoet en dat intrigeert mij. Mocht iemand hiervoor een wetenschappelijke verklaring hebben, het zou mij bijzonder interesseren.
vrijdag 18 september 2009 - 19:44
schumina

Schumina

Zo lang gezocht en hier iets gevonden!!!

Gisteren overkwam mij hetzelfde als hierboven omschreven alleen waren de kiemen al veel groter. Op de schil was slechts een klein bruin plekje zichtbaar en omdat het schilletje er toch af moest was dat niet erg. Na het verwijderen van het schilletje kwam dit ontkiemen al heel snel aan het licht. Vond het nogal creepy en heb de tomaat uiteindelijk weggegooid. Ik vermoed dat het door de warmte komt alhoewel ik deze tomaten pas afgelopen zaterdag had gekocht.

Groenten

donderdag 12 juli 2018 - 14:47
Amaroqs

Amaroqs

voor de vraag of je de kiemende tomaten direct kunt doorplanten. ik zou ze eerst in een kweekpotje wat groter laten worden tot ze de eerste wortels groeien. dit kan je doen met alleen water of een kleine laag waterige grond. ik ben een beginneling kwa het kweken, maar ik ben begonnen met gelijk te experimenteren op hoe ze het beste en snelste groeien. toen ik ze gelijk in de grond buiten of in een potje binnen zette gingen de meeste dood omdat ze niet goed wortelede. de natte aarde en water kiemen deden het wel. daar heb ik nu ook 24 gewortelde kiemen aan over gehouden. als je ze dan wilt gaan verpotten of gelijk in de moestuin wilt zetten is dat het makkelijkst met de natte aarde plantjes, omdat de andere op dat moment alleen waterwortels hadden en het veel tijd en moeite kostte voordat ze grondwortels hadden. . ongeveer de helft van de planten zijn naar me oma gegaan voor in haar moestuintje (weet niet wat ze deed maar alle 15 plantjes zijn afgestorven). bij mij wouden er een paar niet goed groeien maar de meeste wel de kleintjes zijn afgestorven, maar de overgebleven 8 deden het goed twee groeide nog niet al te best maar ze deden het wel. heb nu ook 7 plantjes met bloemen en 4 planten die ook daadwerkelijk vruchtvorming of zelfs al grote nog wel groene tomaten heeft. heb nu alleen wel een probleem. ze werden te zwaar dus heb ze op stok gezet zoals wij dat hier noemen. maar sinds dat moment worden de stammen bruin en eentje heeft nu zelfs witte schimmel?! de mooie tomaatjes van 1 plant lijkt wel allemaal "adertjes" te krijgen! wat moet ik nu doen?!?!?!?!?!
dinsdag 15 oktober 2019 - 16:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon